خانهمقاله‌ها
متا دیتای عکس چیست و چگونه آن را حدف کنیم

متا دیتای عکس چیست و چگونه آن را حدف کنیم

هرعکسی که با گوشی یا دوربین دیجیتال گرفته می‌شود، دارای اطلاعاتی است که از آن با عنوان متادیتا یاد می‌شود که در این مطلب آموزشی قصد داریم راه‌های حذف این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهیم
۱۳۹۹/۷/۱۹

هربار که با دوربین دیجیتال یا تلفن هوشمند عکس می‌گیرید، دستگاه شما اطلاعات بیشتری به آن عکس اضافه می‌کند و متا دیتاهایی که مربوط به تصویر است، در خود آن ذخیره می شود. این داده‌های EXIF که کوتاه شده‌ی Exchangeable Image File Format است شامل تاریخ، زمان و موقعیت جعرافیایی عکس اصلی است. هم‌چنین شامل تنظیمات دوربین هم‌چون:

  • مدل دوربین دیجیتال
  • اپرچر
  • سرعت شاتر
  • فاصله‌ کانونی
  • حالت اندازه‌گیری
  • سرعت ISO
  • جهت گیری تصویر افقی یا عمودی
  • تصویر بند انگشتی عکس گرفته شده

چرا داده‌های EXIF مهم هستند

برنامه‌های عکس می‌توانند ازاین اطلاعات برای سازماندهی عکس‌ها براساس تاریخ، زمان و مکان دقیق آن‌ها استفاده کنند. عکاسان حرفه‌ای می‌توانند برای دیدن تنظیمات دقیق دوربین به عکس‌های قدیمی رجوع کرده و از این اطلاعات EXIF استفاده کنند. حتی می‌توان اطلاعات حق چاپ را به داده‌های EXIF اضافه کرد. از طرف دیگر، آژانس‌های اجرای قانون از داده‌های EXIF برای یافتن مجرمان استفاده می‌کنند (شبیه کاری که جان مک آفی در سال ۲۰۱۲ انجام داد.) این اطلاعات برای اینکه عکس مورد نظر کی و کجا گرفته شده نیز می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد البته با این فرض که اطلاعات جعلی به آن اضافه نشده باشد. به عنوان مثال عکس‌های ترامپ که ادعا می‌شود پس از ابتلا به کووید-۱۹ گرفته شده، می‌تواند به لحاظ زمان و مکان مورد بررسی قرار گیرد.

image

چگونه متادیتای عکس‌ها را مشاهده کنیم

برای مشاهده‌ی متادیتای عکس‌های گرفته شده در ویندوز و مک راه‌های مختلفی وجود دارد. برای این کار باید به خصوصیات فایل دسترسی پیدا کنید. مشاهده‌ی خصوصیات فایل‌ها در ویندوز، مک، اندروید و ای او اس به راحتی صورت می‌گیرد.

ویندوز

image

 

  1. روی عکس‌های ذخیره شده راست کلیک کنید

  2. روی Properties کلیک کنید

  3. روی تب Details کلیک کنید تا متادیتای عکس را مشاهده کنید

مک

  1. روی عکس مورد نظر کلیک کنید

  2. کلیدهای ترکیبی Command + I را بزنید

  3. اکنون در تب‌های مختلف می‌توانید متادیتای عکس را مشاهده کنید

گوگل فوتوز (اندروید و ای او اس) 

  1. عکس را در گوگل فوتوز باز کنید
  2. روی آیکون “i” ضربه بزنید و اطلاعات را مشاهده کنید

اکستنشن‌های مرورگر

در دنیای مرورگرها اکستنشن‌های بسیاری وجود دارد که با آن‌ها می‌توان به این اطلاعات دسترسی داشت که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به Exif Viewer for Firefox و  EXIF Viewer Classic on Chrome اشاره کرد. هم‌چنین سایت  Verexif.com نیز به کاربران اجازه می‌دهد داده‌های EXIF عکس‌های JPEGs آپلود شده در فضای مجازی را مشاهده کنید.

چگونه این اطلاعات را ویرایش و حذف کنیم

متادیتای عکس‌ها اطلاعات بسیاری را در مورد عکس‌ها فاش می‌کنند، اما به راحتی می‌توان این اطلاعات را حذف یا ویرایش کرد. این کار باعث حفظ حریم خصوصی می‌شود. این کار شواهد عکس‌ها را کمتر می‌کند. برنامه‌هایی مانند فوتوشاپ و لایت روم به کاربر اجازه می‌دهند داده‌های EXIF را قبل از بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی هم‌چون اینستاگرام، Imgur و توییتر حذف کنند. البته این کار را مستقیما در ویندوز نیز می‌توان انجام داد.

  1. روی عکس راست کلیک کنید
  2. روی Properties کلیک کنید
  3. به تب Details بروید
  4. روی Remove Properties and personal information کلیک کنید
  5. از شما سوال می‌شود که می‌خواهید بدون نسخه‌ی پشتیبان تمام متادیتاها را حذف کنید یا قصد ایجاد یک نسخه‌ پشتیبان را دارید
  6. روی هرقسمت از اطلاعاتی که نمی‌خواهید کلیک کرده و آن را حذف کنید و سپس دکمه‌ تایید را بزنید

کاربران مک برای حذف داده‌های EXIF احتیاج به یک برنامه‌ اضافی دارند. همانطور که گفته شد، فوتوشاپ و لایت روم می‌توانند این کار را انجام دهند. هم‌چنین چندین برنامه‌ شخص ثالث رایگان مانند ImageOptim و EXIF Purge وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره برد. کاربران اندروید و ای او اس می‌توانند برچسب گذاری جغرافیایی را خاموش کنند تا از اضافه شدن داده‌های موقعیت جغرافیایی به عکس‌هایشان جلوگیری کنند، اما سایر داد‌ه‌های EXIF هم‌چنان وجود دارند. برنامه‌های زیادی هستند که این کار را انجام می‌دهند اما غالبا تبلیغات آزاردهنده‌ای دارند. امن‌ترین گزینه استفاده از برنامه‌های دسکتاپ گفته شده در بالا است.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)