خانهاخبار
فروش اپلیکیشن‌های موبایل در فصل سوم 2020 رکورد زد

فروش اپلیکیشن‌های موبایل در فصل سوم 2020 رکورد زد

گزارش جدید شرکت App Annie نشان می‌دهد که قرنطینه و خانه‌نشینی مردم موجب افزایش چشم‌گیری در میزان دانلود و خرید اپلیکیشن‌ها شده است.
۱۳۹۹/۷/۱۸

با ادامه یافتن شرایط همه‌گیری کووید-۱۹، تداوم قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از تلفن‌های هوشمند همچنان نرخ بالایی دارد، چون مردم برای برقراری ارتباط و انجام کارهای خود باید از وسایل الکترونیکی استفاده کنند. همین مسئله باعث ثبت رکوردی در زمینه زمان و هزینه‌های مصرفی سه‌ماهه گذشته در حوزه اپلیکیشن‌ها شده است.

image

بر اساس گزارش جدید شرکت App Annie، مصرف‌کنندگان تمام دنیا در سه‌ماهه سوم امسال ۳۳ میلیارد اپلیکیشن دانلود و ۲۸ میلیارد دلار برای آن‌ها صرف هزینه کرده‌اند. این آمار افزایشی ۲۰ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل نشان می‌دهد. به‌علاوه، کاربران در ماه ژوئیه، اوت و سپتامبر در مجموع ۱۸۰ میلیارد ساعت روی اپلیکیشن‌ها زمان گذاشته‌اند و این رقم ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل است.

image

این شرکت تحقیقاتی پیش‌تر در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که همه‌گیری ویروس کرونا تاثیرات درازمدتی بر رفتارهای موبایلی کاربران خواهد داشت، چون این اتفاق باعث می‌شود بازار موبایل حداقل دو تا سه سال از حالت عادی خود جلوتر بیفتد. این اتفاق در سه‌ماهه سوم هم ادامه یافت و همه ترندهای بزرگ موبایلی رشد پیدا کردند.

image

تعداد دانلودهای گوگل پلی نسبت به بازه مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش داشت تا از مجموع ۳۳ میلیارد دانلود اپلیکیشن ۲۵ میلیارد سهم داشته باشد. آمار دانلودهای iOS نزدیک ۹ میلیارد بود که خود حاکی از رشد سالانه ۲۰ درصدی است. اپلیکیشن‌های غیربازی گوگل پلی ۵۵ درصد از دانلودهای این پلتفرم را تشکیل می‌دادند و سهم آن‌ها در iOS حدود ۷۰ درصد بود.

بزرگ‌ترین بازارها از نظر آمار دانلود گوگل پلی هند و برزیل بودند، ولی در iOS این جایگاه‌ها به آمریکا و چین اختصاص داشت. بیشترین میزان رشد در گوگل پلی از سوی هند و برزیل و در iOS از سوی هند و کره جنوبی بود. بخشی از این افزایش آمار دانلود به‌طور مستقیم تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.

image

برای مثال، با شروع فصل تحصیلی جدید در مکزیک و آغاز آموزش‌های مجازی، دانلود اپلیکیشن‌های آموزشی ۲۵ درصد و اپلیکیشن‌های کتابخانه‌ای و دمو ۲۷۰ درصد افزایش یافته است. مصرف‌کنندگان آمریکایی در این مدت بیشتر از اپلیکیشن‌های مسافرتی، مسیریابی و آب‌وهوا استقبال کردند و هر کدام از این گروه‌ها به‌ترتیب ۵۰، ۲۵ و ۱۵ درصد رشد داشتند.

مصرف‌کنندگان در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ حدود ۲۸ میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه کردند که بالاترین رقم تاریخ است. میزان رشد فروش iOS با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۸ میلیارد دلار رسید، در حالی که گوگل پلی با رشد ۳۵ درصدی فروش ۱۰ میلیارد دلاری را تجربه کرد. سهم اپلیکیشن‌های غیربازی در iOS حدود ۳۵ درصد و در گوگل پلی حدود ۲۰ درصد بود. پرخرج‌ترین بازارهای مصرفی در هر دو پلتفرم آمریکا و ژاپن بود ولی در گوگل پلی کره جنوبی نیز نقش مهمی را ایفا کرد.

افزایش هزینه‌های مصرفی در حوزه اپلیکیشن‌ها هم می‌تواند یکی از نتایج همه‌گیری ویروس کرونا باشد. برای مثال، گروه بازی‌ها، رسانه‌های اجتماعی و سرگرمی از نظر هزینه‌های مصرفی بیشترین عایدی را در گوگل پلی داشتند. در میان اپلیکیشن‌های گروه سرگرمی، بیشترین هزینه‌ها برای سرویس دیزنی پلاس، توئیچ، گلوبو پلی و HBO مکس بود، چون احتمالا افراد بیشتری مجبور به خانه‌نشینی شده بودند و باید خود را سرگرم می‌کردند.

در iOS، این گروه‌ها شامل بازی‌ها، سرگرمی و تصویر و ویدیو بود. البته با بازگشت مسابقات ورزشی به تلویزیون، میزان فروش اپلیکیشن‌های ورزشی افزایشی ۵۵ درصدی را تجربه کرد. در عین حال، در میان اپ‌های غیربازی تیک‌تاک بهترین عملکرد را داشت. منتها بیشترین مقدار رشد در بین اپ‌های غیربازی از سوی اپلیکیشن‌هایی مثل Poccoma، یوتیوب، تیندر و AbemaTV بود.

image

از نظر میزان کاربران فعال ماهانه، فیسبوک با سلطه کامل بر جایگاه‌های اول تا چهارم سهم خود را با هیچ رقیبی تقسیم نکرد. در جایگاه‌های بعدی به‌ترتیب آمازون، توئیتر، نتفلیکس، اسپاتیفای، تیک‌تاک و تلگرام قرار گرفتند. تلگرام برای اولین بار وارد این فهرست شد و با صعودی دو پله‌ای توانست نام خود را در جایگاه دهم حک کند.

image

اپلیکیشن‌های گیمینگ هم همچنان از شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ استفاده می‌کنند و دانلود هفتگی آن‌ها برای دومین فصل متوالی حدود ۱ میلیارد بوده، یعنی افزایش سالانه ۱۵ درصدی را تجربه کرده اند. مصرف‌کنندگان در سه‌ماهه سوم امسال حدود ۲۰ میلیارد دلار در این حوزه هزینه کرده‌اند. شرکت App Annie پیش‌بینی می‌کند که بازی‌های موبایلی تا انتهای سال سیطره خود را بر بازی‌های دسکتاپ و کنسول به ۲.۸ و ۳.۱ برابر برسانند.

میزان دانلود بازی‌ها در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ با افزایش ۲۰ درصدی در گوگل پلی به حدود ۱۴ میلیارد رسید. این رقم در iOS حدود ۲.۶ میلیارد دانلود بود. به همین خاطر مجموع سهم دانلود بازی‌ها در گوگل پلی ۴۵ درصد و در iOS حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)