خانهاخبار
چرا گوگل برای پیکسل 5 از تراشه اسنپدراگون 765G استفاده کرد؟

چرا گوگل برای پیکسل 5 از تراشه اسنپدراگون 765G استفاده کرد؟

در این مطلب، دلایل این امر را با هم بررسی می‌کنیم.
۱۳۹۹/۷/۱۴

آیا گوشی‌های هوشمند میان رده در حال تبدیل شدن به پرچمداران جدید هستند؟ ظاهرا گوگل چنین فکری را برای تولید پیکسل 5 در سر پروردانده است. در این محصول شاهد برخی سخت‌افزار و قطعات جدید هستیم که در کنار طراحی قدیمی آن، باعث شده تا قیمت این اسمارت فون در حدی متعادل باقی بماند.

مطمئنا در این محصول جدید گوگل، خلأ یک تراشه پرچمدار و حرفه‌ای برای انجام عملیات حس می‌شود. گوگل تصمیم گرفته تا به جای استفاده از محصول امسال کوالکام با نام اسنپدراگون 865 یا مدل پلاس آن، از تراشه سال پیش این کمپانی با نام اسنپدراگون 765G استفاده کند. به این ترتیب با چیپستی تقریبا میان رده در مقایسه اسنپدراگون 865 روبرو هستیم که محصولی نسبتا میان رده را برای ما به ارمغان آورده که البته حاوی قابلیت‌های کاربردی و مفیدی نیز هست.

اما چرا گوگل برای پیکسل 5 از تراشه اسنپدراگون 765G استفاده کرد؟ در ادامه مطلب، دلایل این موضوع را شرح خواهیم داد.

image

 

گوگل با ارائه پیکسل 4، به نوعی تکنولوژی نسل پنجم شبکه مخابراتی را دور زد. به این ترتیب غول دنیای جستجوگرها در سال 2020 نیز نتوانست محصولی پرچمدار مبتنی بر این فناوری (5G) را تولید کند و با این حال، مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌های خبری قرار گرفت. متأسفانه انتقال به شبکه 5G باعث می‌شود تا هزینه‌های زیادی برای شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به وجود آید و به این ترتیب، قیمت محصول نهایی نیز بالا رفته و این به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

بسیاری از برندهای مختلف، در مورد ایرادات و بالا رفتن ارزش محصولات در صورت کوچ به شبکه 5G صحبت کرده‌اند. به عنوان مثال آقای لی جون، مدیر عامل کمپانی شیائومی معتقد است که انتقال به نسب پنجم شبکه مخابراتی، هزینه‌های آن ها را دو برابر خواهد کرد و به این ترتیب، قیمت محصول نهایی حداقل 70 دلار نسبت به همین محصول با شبکه 4G افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع می‌تواند یک نمره منفی برای محصول نهایی به حساب آمده و فشار آن نیز به مصرف کننده وارد می‌شود. اخیر طی یک تماس صوتی پیرامون سری Reno 4، مدیر عامل کمپانی اوپو به این موضوع اشاره کرد که انتقال به شبکه 5G باعث می‌شود تا قیمت این محصول حدودا 20 درصد افزایش پیدا کند و به همین دلیل، آن ها از چیپست Snapdragon 765G استفاده خواهند کرد.

تکنولوژی 5G، خصوصا در محصولات پرچمدار که از فناوری mmWave استفاده می‌کنند، به تجهیزات بیشتری نیاز دارد. متأسفانه چیپست اسنپدراگون 865 از مودم همراه بی بهره است و سازندگان گوشی‌های هوشمند، مجبور خواهند بود تا از یک مودم 5G X55 نیز در اکنار استفاده کنند که این موضوع، از قیمت بالایی نیز برخوردار خواهد بود. همچنین اضافه کردن آنتن برای پوشش بهتر و قدرت بیشتر باز هم به قیمت محصول نهایی اضافه می‌کند.

چیپست اسنپدراگون 765G این معضل را با به همراه داشتن مودم و پردازنده گرافیکی حل کرده است. این موضوع باعث صرفه جویی در هزینه، قدرت و فضای اختصاصی یافته به میزان بالایی خواهد شد.

اگر بخواهیم این موضوع را خلاصه کنیم، گوگل برای پیکسل 5 با دو گزینه زیر روبرو بوده است:

  • بالا بردن هزینه تمام شده برای این محصول با استفاده از پردازنده جدید اسنپدراگون
  • ادامه مسیر گذشته و استفاده از چیپست اسنپدراگون 765G
image

مسلما انتخاب های دیگری برای گوگل در حوزه پردازنده وجود داشته است. اما اسنپدراگون 765G با بهره گیری از برخی قابلیت‌های سری Snapdragon 800، گزینه بهتری به حساب می‌آید. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از نمایشگر با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ رفرش 90 هرتزی
  • پشتیبانی از قابلیت شارژ‌سریع
  • پشتیبانی از HDR گیمینگ
  • پشتیبانی از فیلم برداری با رزولوشن 4K با نرخ 60 fps
  • پشتیبانی از نسل پنجم شبکه مخابراتی و فناوری mmWave

گوگل در تکنولوژی یادگیری ماشینی یکی از شرکت‌های سرآمد به حساب می‌آيد که به عنوان مثال می‌توان به سیستم پردازش تصویر پیشرفته و گوگل اسیستنت اشاره کرد. چیپست اسنپدراگون 765G از فناوری سیگنال پردازش تصویر کامپیوتری کوالکام بهره می‌برد تا فعالیت‌های مبنی بر پردازش تصویر را به بهترین شکل ممکن و با کمترین میزان مصرف انرژی انجام دهد. این قابلیت پیش‌تر برای سری 800 محصولات کوالکام رزرو شده بود. پردازنده Dexagon-DSP در این تراشه، وظیفه انجام امور یاد شده را بر عهده دارد. بد نیست بدانید که سرعت پردازش اطلاعات به اندازه اسنپدراگون 865 نیست، اما پشتیبانی از این موضوع برای گوگل کافی بوده است.

از آن جا که پیکسل 5 به سیستم Neural Core گوگل مجهز نیست، لذا پیش بینی می‌شود که تراشه اسنپدراگون 765G حاوی تمام قابلیت‌های مد نظر مهندسان گوگل، مانند Night Mode، HDR+ و Super Res Zoom بوده است.

چنین پدیده‌ای، یک موضوع کلیدی را به ما یاد آور می‌شود. برای تولید یک محصول پیشرفته، نیازی نیست که از تجهیزات رده بالا استفاده کنید. پردازنده گوشی‌های هوشمند روی خط کاهش بازده در انجام فعالیت‌های روزانه به سر می‌برند. اگر محصولات ارزان قیمت را کنار بگذاریم، اپلیکیشن های مختلف نیز سال هاست که در وضعیت مشخصی باقی مانده‌اند و خلاقیتی نیز در آن ها وجود ندارد. چیپست اسنپدراگون 765G اگر چه یک محصول امروزی و پیشرفته به حساب نمی‌آید، اما در روند انجام امور مختلف شما را نا امید نمی‌کند. این تراشه قادر است تا بسیاری از کارهای روزمره شما را به بهترین شکل ممکن انجام داده و از طرف دیگر، بسیاری از بازی‌های امروزی با گرافیک بالا را اجرا خواهد کرد و الگوریتم‌های تصویر و هوش مصنوعی نیز به خوبی توسط آن پشتیبانی می‌شود.

حال چرا گوگل برای تولید یک محصول امروزی، مجبور به پرداخت هزینه اولیه بیشتر است؟

image

 

عمر مفید باتری بهتر؟

اگر موارد یاد شده برای شما کافی نبوده است، باید بگوییم که گوگل قصد داشته تا یکی از معضلات بزرگ محصولات پیکسل، یعنی عمر مفید باتری را بر طرف کند. پیکسل 5 گوگل به حالت Extreme Battery Saver Mode مجهز شده و به این ترتیب، قسمت اعظمی از مشکلات باتری حل خواهد شد.

به لطف دو هسته تشنه باتری کمتر و منطقه سیلیکونی کوچکتر که به پردازنده گرافیکی اختصاص می‌یابد، تراشه اسنپدراگون 765G در مقایسه با سری 800 محصولات کوالکام در انجام وظایف روزانه، شارژ باتری کمتری را هدر می دهد.

این پردازنده مانند اسنپدراگون 865، با معماری 7 نانومتری و تکنولوژی FinFET طراحی شده و در شاخه مصرف انرژی، با آن برابری خواهد کرد. همچنین با افزایش ظرفیت باتری و رساندن آن به عدد 4080 میلی آمپر ساعت، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پیکسل 5 گوگل حدودا یک روز کامل را با ما همراه باشد.

سیستم خنک کنندگی در محصول جدید گوگل همچنین باعث شده تا بازده باتری آن نسبت به مدل‌های پیشین بالا تر رود. همان طور که می‌دانید، گرما قاتل باتری گوشی‌های هوشمند است. در یک فضای کوچک درون بدنه اسمارت فون‌های امروزی، بهینه سازی گرمای تولید شده یک نکته مهم برای عمر مفید بیشتر باتری به حساب می‌آید.

image

 

آیا اسنپدراگون 765G بهترین گزینه برای پیکسل 5 است؟

پیکسل 5 گوگل همچنان یک گزینه عجیب و غریب در سری محصولات پیکسل به حساب می‌آيد. از یک سو، این محصول به قابلیت‌هایی مانند گواهی IP68 و سیستم شارژ بی سیم که در مصحولات پرچمدار از آن ها استفاده می‌شود، مجهز شده است و از طرف دیگر، برای کاهش قیمت با حذف ویژگی‌هایی مانند Soli و پردازشگر رده بالا روبرو هستیم. اما گوگل میان هزینه‌های اولیه بیشتر یا مشخصات پایین‌تر، باید یک گزینه را انتخاب می‌کرد.

انتخاب اسنپدراگون 765GT به جای Snapdragon 865 تا حد زیادی به بالانس پیکسل 5 مربوط می‌شود. برای تلفن هوشمند جدید گوگل، به نظر می‌رسد که اسنپدراگون 765G از نظر عملکرد پردازنده، قابلیت‌ها و قیمت نهایی تمام شده گزینه مناسب تری به حساب می‌آید. این تراشه، تمام مواردی که گوگل برای یک محصول تمام و عیار به آن نیاز دارد را با خود به همراه آورده است.

البته این موارد، ممکن است برای تمام تولید کنندگان اسمارت فون ها کافی نباشد و به این ترتیب، هنوز هم برای سری 800 محصولات کمپانی کوالکام جایی باقی مانده است. تراشه اسنپدراگون 865 یا مدل پلاس آن، برای قابلیت‌های مبتنی بر نسل پنجم شبکه مخابراتی یا برای اهالی دنیای گیم‌ها، گزینه مناسب تری به حساب می‌آيد.

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که چیپست اسنپدراگون 765G برای حل مشکلات گذشته گوشی‌های پیکسل و تبدیل آن به یک محصول امروزی، بهترین گزینه بوده است. طرز فکر شما در این مورد چگونه است؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)