خانهاخبار
راهنمای خرید بهترین گوشی‌های گیمینگ (اسفند ۱۴۰۲)

راهنمای خرید بهترین گوشی‌های گیمینگ (اسفند ۱۴۰۲)

در این مطلب، نگاهی به بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار و همچنین پرچمدارانی خواهیم انداخت که مناسب‌ترین گزینه‌ها برای گیمر‌های موبایل هستند.

۱۴۰۲/۹/۲۰

بازی‌هایی ویدیویی همواره طرفداران بی‌شماری دارند و با توجه به پیشرفت چشمگیر گوشی‌های هوشمند از نظر سخت افزاری، به طور روزانه شاهد افزایش تعداد گیمر‌های موبایلی هستیم. 

برخی از سازندگان نیز با عرضه گوشی‌های مخصوص گیمینگ که دارای قابلیت‌هایی چون پردازنده‌های اورکلاک شده، نرخ نوسازی بالاتر از حد معمول برای نمایشگر و سیستم خنک کننده بهبود یافته هستند؛ تجربه بهتری را برای این دسته از گیمر‌ها رقم زده‌اند.

image

در این مطلب، قصد داریم تا نگاهی به بهترین گوشی‌های مخصوص گیمینگ و همچنین پرچمدارانی بیاندازیم که مناسب‌ترین گزینه‌ها برای اجرای بازی‌های سنگین هستند؛ با ما همراه باشید.

نکاتی که قبل از خرید گوشی گیمینگ رعایت کنید

عموما، اغلب گوشی‌های موجود در بازار قابلیت اجرای بازی دارند؛ اما تمامی آن‌ها نمی‌توانند عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته باشند. 

برای همین بسیاری از کاربران به سراغ خرید گوشی گیمینگ می‌روند. اما قبل از هر اقدامی باید مواردی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب بازار را داشته باشید.

در ادامه نگاهی به ویژگی‌ها گوشی گیمینگ خواهیم داشت تا فارغ از بودجه بتوانید دستگاه متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

صفحه نمایش باکیفیت و سریع

یکی از مواردی که قبل از خرید گوشی گیمینگ باید در نظر داشته باشید، صفحه نمایش است؛ چون مرز میان برد و باخت را مشخص می‌کند و تاثیر بسزایی رو عملکرد کلی دستگاه در بازی می‌گذارد.

در حالت کلی به سراغ گوشی بروید که حداقل رزولوشن Full HD داشته باشد. نکته دیگر نرخ نوسازی یا همان Refresh Rate است که به تعداد دفعات به‌روزرسانی صفحه نمایش در واحد ثانیه گفته می‌شود. 

در حالت استاندارد اکثر گوشی‌های بازار ۶۰ هرتز است؛ اما برای گوشی گیمینگ خوب باید نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز باشد تا گیمر بتواند با بهره‌گیری از نرخ فریم بالاتر، گیم‌پلی بسیار خوبی را تجربه کند.

 البته با توجه به قیمت دستگاه این مقدار می‌تواند متفاوت باشد و در برخی از نمونه‌های اقتصادی بازار شاهد نرخ ۹۰ هرتز هم هستیم.

نرخ نمونه برداری لمسی، واکنش‌پذیری نمایشگر را نسبت به دستورات لمسی کاربر مشخص می‌کند. هر چه این مقدار بالاتر باشد، نمایشگر سریع‌تر به تغییرات وارد شده در لحظه واکنش نشان می‌دهد. عموما گوشی‌هایی با پنل ۱۲۰ هرتز، نرخ نمونه برداری لمسی ۲۴۰ هرتز بهره می‌برند. البته این مقدار می‌تواند با هر گوشی متفاوت باشد.

سخت افزار و خنک‌کنندگی

مهم‌ترین بخشی که گوشی گیمینگ را از دستگاه‌های دیگر بازار متمایز می‌کند، سخت افزار است؛ در واقع گوشی های مناسب بازی باید از سخت افزار قدرتمندی بهره ببرند تا بتوانند عناوین مدنظر کاربر را با بالاترین کیفیت و بدون افت اجرا کند.

تراشه‌های کوالکام سری اسنپدراگون ۸ چیپ‌های پرچمدار این شرکت هستند که توان پردازش بالایی ارائه می‌دهند. از سری‌های میان‌رده شرکت هم می‌توان سری ۷ اشاره کرد که قابلیت اجرای اکثر بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی بالا و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دارند.

مدیاتک هم یکی دیگر از شرکت‌های محبوب تراشه در جهان است. گوشی‌هایی مجهز به چیپ مدیاتک دایمنسیتی سری ۸ و ۹ قابلیت این را دارند که تمامی بازی‌های سنگین را با بالاترین تنظیمات و نرخ فریم ممکن اجرا کنند.

 برای مثال تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ قدرت پردازش بیشتری در مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام دارد. دایمنسیتی نسل ۷ هم در گوشی‌های میان‌رده عملکرد مطلوبی دارد و تا حدودی می‌تواند نیازهای کاربران را برطرف کند.

تراشه‌های اگزینوس هم ساخت سامسونگ هستند که در نسل‌های مختلفی تولید می‌شوند. سری ۲۰۰۰ این چیپ‌ها پرچمدار هستند و سری ۱۰۰۰ در میان‌رده‌ها به‌کار می‌روند.

مورد دیگری که باید به آن حواستان باشد، سیستم خنک‌کننده است، هر چه شرایط خنک‌تری را برای دستگاه مهیا کنیم، گوشی می‌تواند برای مدت طولانی‌تری عملکرد خود را حفظ کند. 

برخی از محصولات، عملکرد چندان مطلوبی در مدیریت حرارت ندارند، از همین رو با استفاده از فن‌های خنک کننده می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

باتری و شارژر

ماندگاری باتری یکی از موارد مهمی است که باید قبل از خرید گوشی گیمینگ رعایت کنید. پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دستگاهی بروید حداقل ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت داشته باشد تا بتوانید ساعت‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی سرگرم شوید.

بسیاری از گوشی‌های پرچمدار سرعت شارژ بالایی دارند، ولی این مقدار هر چه بیشتر باشد، شما می‌توانید سریع‌تر به بازی کردن برگردید.

قابلیت‌های نرم افزاری

شاید تراشه و بخش سخت افزار تاثیر بسزایی در عملکرد و نحوه اجرای بازی‌ها داشته باشد، اما باید بگوییم که در صورت بهینه نبودن نرم افزار، این امکان را نخواهید داشت تا بتوانید از تمام قدرت گوشی خود استفاده کنید.

بسیاری از شرکت‌های تولید کننده برای بهبود عملکرد دستگاه‌های خود از گیم لانچر استفاده می‌کنند که اجازه می‌دهد گوشی به منابع بیشتری هنگام اجرای بازی‌ها دسترسی داشته باشد.

فهرست بهترین گوشی های گیمینگ بازار

سامسونگ گلکسی S24 Ultra

نکات مثبت

  • اسنپدراگون ۸ نسل ۳
  • ماندگاری باتری تا ۹ ساعت هنگام گیمینگ
  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی به با وضوح +QHD

نکات منفی

  • تولید حرارت
  • افت عملکرد پردازنده گرافیکی تحت فشارهای سنگین
  • سرعت شارژ پایین در مقایسه با رقبا

پرچمدار تمام عیار سامسونگ یعنی S24 اولترا یکی از بهترین گوشی های گیمینگی است که می‌توانید خریداری کنید. اس ۲۴ اولترا تمامی پیش‌نیازهای یک گوشی گیمینگ را دارد؛ صفحه نمایش، باتری و سخت افزار.

این پرچمدار از صفحه نمایشی 6.9 اینچ با حاشیه‌های باریک از نوع Dynamic LTPO AMOLED 2X بهره می‌برد. نکته قابل توجه این نمایشگر، برخورداری از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است که باعث می‌شود گیمرها به نرخ فریم بالا دست پیدا کنند.

گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای گلکسی S24 اولترا فرقی نمی‌کند که چه بازی با چه تنظیمات گرافیکی اجرا می‌کنید، این گوشی قادر است تا تمامی عناوین منتشر شده روی سیستم‌عامل اندروید به بهترین نحوه اجرا کند.

سامسونگ برای پرچمدار تمام عیار خود به چیپ قدرتمند و جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مجهز کرده؛ تراشه‌ای که این شرکت بخش‌های پردازنده عصبی و پردازنده گرافیکی آن را تغییر داده است. همچنین برخورداری از حافظه رم ۱۲ گیگابایتی هم کمک شایانی به روان‌تر اجرا شدن برنامه‌ها می‌کند.

بدون شک این توان پردازشی بالا، حرارت زیادی هم تولید می‌کند؛ بر این اساس سامسونگ سیستم خنک‌کننده این دستگاه را بهبود داده تا هنگام پردازش‌های سنگین و طولانی مدت عملکرد دستگاه حفظ شود.

با این حال، این شرکت کره‌ای در مدیریت حرارت و عملکرد چندان موفق ظاهر نشده و اس ۲۴ اولترا هنگام استفاده‌های سنگین یا اجرای بازی‌ها به مدت طولانی، پایداری خود را از دست می‌دهد؛ اتفاقی که باعث به‌وجود آمدن لگ، کندی و افت فریم در بازی می‌شود.

 پس برای اینکه با اس ۲۴ اولترا بتوانید بهترین تجربه گیمینگ را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار آن حتما از یک فن خنک‌کننده استفاده کنید.

ایسوس راگ فون ۸ پرو

نکات مثبت

  • تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۳
    نمایشگر ۱۶۵ هرتزی با نرخ نمونه برداری لمسی ۷۲۰ هرتز
    ماندگاری باتری تا ۱۰ ساعت هنگام گیمینگ
    سرعت شارژ بالا (۸۰ درصد در ۳۰ دقیقه)
    برخورداری از سیستم‌کننده حرفه و فن مجزا

نکات منفی

  • قیمت بالا
    موجودی محدود در بازار

ایسوس یکی از شرکت‌های موفق و محبوب میان موبایل گیمرها است که طی سال‌های گذشته محصولات بسیار قدرتمندی را روانه بازار کرده است. اگر به دنبال بهترین گوشی گیمینگ بازار هستید که تا چندین سال بتوانید از قدرت آن نهایت استفاده را ببرید، راگ فون ۸ پرو را خریداری کنید.

این گوشی طراحی بسیار مدرن و چشم‌نوازی دارد و در پنل پشتی خود لوگوی حک شده ROG را می‌توانید مشاهده کنید. مورد دیگری که باید در بخش طراحی این دستگاه اشاره کنیم، برخورداری از ۳۴۱ مینی LED است که قابلیت شخصی‌سازی از طریق نرم افزار تعبیه شده، دارد.

گوشی راگ فون ۸ پرو

یکی از ویژگی‌های برجسته گوشی های گیمینگ، برخورداری از تریگرهای فیزیکی است که راگ فون ۸ پرو ایسوس هم از قاعده پیروی می‌کند.

راگ فون ۸ پرو در بخش نمایشگر خود یک پنل LTPO AMOLED با وضوح Full HD دارد و می‌تواند در هر ثانیه صفحه نمایش را ۱۶۵ بار به‌روزرسانی کند؛ در واقع نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز سبب می‌شود تمامی اتفاقات در بازی با سرعت بالایی نمایش داده شود. 

همچنین برای هرچه بهتر واکنش نشان دادن به دستورات لمسی کاربران، از نرخ نمونه‌برداری لمسی ۷۲۰ هرتز بهره می‌برد.
در قلب تپنده Asus ROG Phone 8 Pro تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قرار گرفته که شامل یک پردازنده هشت هسته‌ای قدرتمند و پردازنده گرافیکی Adreno 750 می‌شود. 

برخورداری از چنین سخت افزاری باعث می‌شود تا این گوشی گیمینگ بتواند به راحتی از پس تمامی بازی‌های سنگین منتشر شده روی سیستم‌عامل اندروید برآید. از نظر حافظه رم هم باید بگوییم که راگ فون ۸ پرو در دو ظرفیت ۱۶ یا ۲۴ گیگابایتی به فروش می‌رسد.

ایسوس برای حفظ عملکرد و پایداری این دستگاه، تمهیدات متعددی در نظر گرفته است؛ استفاده از بخش SoC در بخش مرکزی و قرار دادن یک هیت سینک از جنس بور نیترید روی آن که باعث حرارت مستقیم به پنل پشتی منتقل شود. 

در حالت معمولی هنگام پردازش‌های سنگین، پنل پشتی بسیار گرم شده و دست گرفتن گوشی ناخوشایند می‌شود. به همین دلیل، با خرید راگ فون ۸ پرو داخل جعبه یک فن خنک‌کننده رادیاتوری هم دریافت می‌کنید که با اتصال آن به دستگاه عملکرد دستگاه هنگام پردازش‌های سنگین و طولانی مدت حفظ می‌شود.

گوشی ROG Phone 8 Pro به باتری با ظرفیت ۵۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که می‌تواند با استفاده‌های سنگین مانند اجرای بازی‌ها تا ۱۰ ساعت گیمرها را همراهی کند.

زمان آماده به‌کار شدن این دستگاه چندان طولانی نیست؛ برای اینکه این باتری حجیم کاملا شارژ شود، به تقریبا ۴۲ دقیقه زمان نیاز دارد.

در مجموع اگر گیمر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید بهترین گوشی گیمینگ بازار را خریداری کنید، گوشی ایسوس راگ فون ۸ پرو یک انتخاب ایده‌آل به حساب می‌آید.

وان پلاس ۱۲

نکات مثبت

  • تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳
    نمایشگر +QHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
    گوشی در ۲۵ دقیقه کاملا شارژ می‌شود

نکات منفی

  • عملکرد نه چندان مطلوب خنک‌کننده
    عملکرد باتری می‌توانست بهتر باشد

وان پلاس ۱۲، پرچمداری با قیمت مناسب است که به غیر از قابلیت‌های گیمینگ، از دوربین‌های باکیفیتی بهره می‌برد. وان پلاس ۱۲ نمایشگر بزرگ ۶.۸۲ اینچ از نوع LTPO AMOLED دارد که به‌لطف فناوری LTPO می‌تواند نرخ نوسازی را بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد.

مانند اکثر پرچمدارهای سال ۲۰۲۴، وان‌پلاس ۱۲ هم از تراشه اسنپدراگون هشت نسل دو استفاده می‌کند. در کنار این تراشه قدرتمند، حافظه رم ۱۲، ۱۶ و ۲۴ گیگابایتی در نظر گرفته شده تا فعالیت‌های چندگانه یا همان مولتی تسکینگ با مشکل مواجه نشود.

گوشی وان پلاس ۱۲

وان پلاس برای پرچمدار خود محفظه بخار 9,140 میلی‌متر مربعی در نظر گرفته که پاسخگوی این توان پردازشی نیست و هنگام استفاده‌های سنگین شاهد افت توان و گرم شدن خواهید بود. پس برای تجربه بی‌نقص‌تر حتما از فن‌های خنک‌کننده جداگانه استفاده کنید.

در بخش باتری و شارژر گوشی One Plus 12 باید به باتری ۵۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی اشاره کرد که هنگام بازی کردن می‌تواند تقریبا تا ۷ ساعت کاربران را همراهی کند. نکته جالب توجه این دستگاه پشتیبانی از شارژ سریع ۱۰۰ واتی است که در کمتر از ۳۰ دقیقه گوشی را شارژ می‌کند.

آیفون ۱۵ پرو مکس

نکات مثبت

  • قدرت بالای پردازشی به‌لطف تراشه A17 Pro
  • صفحه نمایش بسیار باکیفیت

نکات منفی

  • گرم شدن بیش از اندازه گوشی
  • سرعت شارژ پایین

سری آیفون ۱۵ در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ معرفی شدند و در این نسل از مدل‌های پرو در کنار تغییر جنس بدنه و اضافه شدن دکمه اکشن، شاهد پیشرفتی باورنکردنی در بخش چیپست و در نتیجه تجربه اجرای بازی‌ها بودیم. سری آیفون ۱۵ پرو به لطف چیپست جدید خود، امکان اجرای عناوین مخصوص کنسول و پی سی مانند Resident Evil Village، Resident Evil 4 Remake، Assassin’s Creed Mirage و Death Stranding را دارند.

گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس

آیفون ۱۵ پرو مکس دارای نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع سوپر رتینا XDR اولد با رزولوشن 1290p و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی متغیر است. حداکثر میزان روشنایی در این محصول، به ۲٫۰۰۰ نیت رسیده و لایه حفاظتی سرامیک شیلد نیز روی نمایشگر آن قرار دارد تا خیال کاربران بابت ضربه و خط و خش راحت‌تر باشد.

 این گوشی همچنین گواهی IP68 جهت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار را دریافت کرده و به ادعای اپل، به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری نیز دوام می‌آورد.

این گوشی با سیستم عامل iOS 17 به بازار آمده و دارای چیپست اپل A17 پرو و پردازنده گرافیکی شش هسته‌ای است. آیفون ۱۵ پرو مکس در نسخه‌هایی با ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت تا ۱ ترابایت حافظه داخلی قابل تهیه است. حافظه به کار رفته در این محصول، از نوع NVMe است.

آیفون ۱۵ پرو مکس دارای سیستم دوربین سه گانه بوده که شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت و فوکوس دوال پیکسل، دوربین تله‌فوتو پریسکوی ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۵ برابری و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۰ درجه می‌شود. 

در سوی دیگر، دوربین سلفی گوشی که درون پانچ هول کپسولی-شکل داینمیک آیلند در بالای نمایشگر واقع شده است؛ رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل را دارد.

این گوشی دارای اسپیکر‌های استریو بوده و همانند سایر آیفون‌های سال‌های اخیر، در بخش امنیت بیومتریک از فیس آی‌دی استفاده می‌کند.

 یک دکمه اکشن قابل شخصی سازی نیز جایگزین اسلایدر میوت سابق شده که می‌توان آن را برای مصارف متفاوتی تنظیم کرد. ظرفیت باتری آیفون ۱۵ پرو مکس، معادل با ۴٫۴۴۱ میلی آمپر است و پشتیبانی از شارژ سریع ۲۷ واتی، شارژ بی‌سیم ۷.۵ واتی و شارژ معکوس ۴.۵ واتی نیز در آن وجود دارد.

آیفون‌ها همواره عملکرد چشمگیری از نظر اجرای بازی‌ها دارند و چیپست جدید و قدرتمند A17 پرو نیز موجب آن شده تا آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس در این بخش حتی از گوشی‌های مخصوص گیمینگ بازار نیز بهتر ظاهر شوند. البته، وضعیت عدم رجیستری این گوشی‌ها در بازار ایران دردسر‌های فراوانی را برای کاربران رقم زده‌ و عده‌ای را از خرید جدیدترین آیفون‌ها منصرف کرده است.

گزینه‌های جایگزین:

  • شیائومی ۱۴ اولترا
  • شیائومی ۱۳ تی پرو
  • گلکسی اس ۲۳ پلاس
  • گلکسی اس ۲۳ اف ای
  • پوکو F5
  • پوکو X6 Pro

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)