خانهاخبار
چرا قیمت گوشی‌های شیائومی در ایران گران‌تر از کشورهای منطقه است؟

چرا قیمت گوشی‌های شیائومی در ایران گران‌تر از کشورهای منطقه است؟

یکی از برندهای حاضر در بازار گوشی هوشمند ایران، شیائومی است، برندی که در بازارهای جهانی به ارزان بودن و قیمت‌های رقابتی شناخته می‌شود. اما آیا از لحاظ قیمتی سیاست این شرکت در بازار ایران با بازارهای دیگر یکسان است؟ در این مطلب می‌خواهیم قیمت دلاری گوشی‌های شیائومی در بازار ایران و جهان نسبت به رقبا را بررسی کنیم.
۱۳۹۹/۶/۲۶
image

در بررسی قیمت گوشی‌های این برند و مقایسه آن با دیگر کشورهای منطقه، نکات جالبی برای ما آشکار شد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. در این مقایسه قیمت‌های روز مدل‌های معروف برند شیائومی در ایران و سه کشور منطقه مورد بررسی قرار گرفته است. این سه کشورها عبارتند از امارات، هند و عربستان که به دلیل قرارگیری در یک منطقه و شرایط فرهنگی مشابه، بازارهای مناسبی برای اجرای تحقیقات مقایسه‌ای هستند.

در این تحقیق از معتبرترین سایت‌های فروش آنلاین هر کشور استفاده شده که به ترتیب برای امارات، از سایت «آمازون» امارات (Amazon.ae)، برای هند از سایت «فلیپ‌کارت» (Flipkart.com) و برای عربستان از سایت «آمازون» این کشور (Amazon.sa) استفاده شده است. نکته مهم اینکه قیمت‌ها به تازگی استخراج شده و یک مراجعه ساده به این فروشگاه‌ها قابل مشاهده هستند.

در جریان این بررسی قیمت‌های همه کشورها از جمله ایران استخراج شده و سپس جهت امکان مقایسه همه آنها را به ارزی یکسان تبدیل کردیم تا تفاوت قیمت‌ها به خوبی آشکار شود. برای تبدیل نرخ ارزهای کشورها به دلار نیز از قیمت روز دلار در ایران (270.000 ريال) و برای دیگر کشورها از نرخ رسمی و بین‌المللی تبدیل که توسط بانک جهانی اعلام می‌شود استفاده شده است.

 

شرایط فعلی قیمت‌های برند شیائومی در ایران

برای این مقایسه ۵ گوشی شیائومی انتخاب شده و قیمت متوسط هر کدام به ترتیب در جداول ذیل آمده و فروشندگان مختلف این محصولات، قیمت‌های متفاوتی برای آن در نظر گرفته‌اند که برای رسیدن به یک قیمت واحد از روش میانگین‌گیری در بین عددهای مختلف استفاده شده است. نهایتا قیمت دلاری گوشی‌ها نیز در کنار آنها درج شده است. در ادامه این قیمت‌ها را در مقایسه با کشورهای همسایه ارائه خواهیم کرد.

 

امارات

image

 

جدول مقایسه قیمت گوشی‌های شیائومی در ایران و امارات

همانطور که به سادگی در جدول مشخص شده، قیمت مدل‌های مختلف گوشی شیائومی در امارات متحده عربی به صورت متوسط 66.61 دلار ارزان تر از بازار ایران است که با قیمت دلار امروز چیزی در حدود 18.000.000 ریال (معادل 1.800.000 تومان) تفاوت قیمت را ایجاد می‌کند.

 

هند

image

 

جدول مقایسه قیمت گوشی‌های شیائومی در ایران و هند

 در بررسی قیمت گوشی‌های شیائومی در هند نیز متوجه می‌شویم که این گوشی‌ها با میانگین 39.16 دلار کاهش قیمت، ارزان‌تر نسبت به ایران عرضه می‌شوند. این یعنی هر گوشی شیائومی به صورت متوسط 10 میلیون ریال (معادل یک میلیون تومان) ارزانتر در هند ارائه می‌شود.

 

عربستان

image

 

جدول مقایسه قیمت گوشی‌های شیائومی در ایران و عربستان

تفاوت قیمت این برند در عربستان نیز قابل مشاهده است. در مدل‌های مختلف به صورت متوسط حدود 34.38 دلار تفاوت قیمت وجود دارد. این تفاوت قیمت به نرخ امروز دلار 920.000 تومان قیمت کمتر در عربستان نسبت به ایران.

این همه تفاوت قیمت از کجا ناشی می‌شود؟ چرا قیمت گوشی‌های شیائومی در ایران گران‌تر از کشورهای دیگر است؟ این سوال‌ها دغدغه اصلی ما از انجام این تحقیق بوده که به درستی جوابی برای آنها پیدا نکرده‌ایم. این کشورها تقریبا در یک منطقه جغرافیایی هستند یعنی هزینه حمل و نقل کالا برای این مقاصد از چین آنچنان تفاوت کمی دارد که می توان از آن چشم پوشید.

دیگر عوامل موثر در قیمت نیز نمی توانند باعث ایجاد تفاوتی اینچنین فاحش شوند که در بعضی مدل‌ها شاهد تفاوت قیمت 25 درصدی باشیم.

image

در انتهای این بخش نظر شما را به جدول مقایسه‌ای هر چهار کشور با یکدیگر جلب می‌کنیم.

 

روی دیگر سکه

عمده‌ترین دلیل ایجاد این شرایط عدم وجود نظارت از سمت برند اصلی بر روی بازار و واگذاری آن به دست توزیع‌کنندگان داخلی است. اتفاقی که باعث می‌شود سود این افراد در اولویت قرار گرفته و عملا دست مشتری برای خرید به قیمت محصولات بسته باقی بماند. اما برندهای دیگری نیز هستند که با حضور مستقیم در بازارهای خود قیمت محصولات را کنترل کرده و اجازه رشد بی‌قاعده آن را نمی‌دهند. در حال حاضر به نظر می‌رسد تنها هوآوی است که در بازار ایران سر و سامان بهتری دارد و همچنین خدمات پس از فروش نیز ارائه می‌ٔدهد.

 

نتیجه‌گیری

شیائومی در اغلب بازارهایی که حضور دارد همچون چین یا هند به عنوان برندی ارزان قیمت شناخته می‌شود و گاها محصولات خود را با قیمت بسیار ارزان‌تر از رقبا عرضه می‌کند تا بتواند سهمی از بازار را داشته باشد، از طرفی چون این شرکت در بازار ایران خدمات پس از فروش ندارد، منطقی‌تر آن است که قیمتش در بازار پایین‌تر باشد چون در مجموع خدمات کم‌تری به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (34 نظر)

توحید نهاوندی فر

۱۳۹۹/۷/۶
فقط هواوی خوبه. بقیه گوشی ها ول معطلن. هم نرم افزار و هم سخت افزارش اصلا قابل مقایسه با بقیه نیست. دیگه چی ازین بهتر. قیمتشم از بقیه مناسب تره. کلا حرف نداره هواوی

Mahi

۱۳۹۹/۶/۲۷
من یه شیایومی داشتم شکست صفحه نمایشش نبود اصلا خدمات نداره واقعا وقتی میخای بخری فقط الکی تبلیغ میکنن ، خیلیم راحت شکست با یه ضربه کوچیک??

مسعود

۱۳۹۹/۶/۲۷
فقط میتونم بگم خاک بر سر وارد کنندگانی که گیر دادن به هواوی و شیائومی - ویو- اپو - وان پلاس رو وارد نمی کنن .

راستگو

۱۳۹۹/۶/۲۶
رانت
و
رانتخواری

پوریا خانی

۱۳۹۹/۶/۲۶
واقعا از لحاظ طراحی و سخت افزاری لپ تاپ خیلی خوبی هستش و قیمتشم ب نسبت خیلی مناسبه