خانهاخبار
قوانین اپ استور برای سرویس‌های استریم بازی تغییر می‌کند

قوانین اپ استور برای سرویس‌های استریم بازی تغییر می‌کند

به‌گزارش CNBC، اپل در iOS 14 قوانین اپ استور را به‌گونه‌ای تغییر داده که امکان انتشار سرویس‌های استریم بازی فراهم می‌شود، اما این مجوز با شروط خاصی به توسعه‌دهندگان اعطا می‌گردد.
۱۳۹۹/۶/۲۲

مدت‌ها پیش اپل و گوگل مدام به اعلام آمار اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه‌های iOS و اپ استور می‌پرداختند. شرکت تحقیقاتی IDC در اواخر سال ۲۰۰۹ پیش‌بینی کرده بود که عرضه تبلت احتمالی اپل می‌تواند ظرف یک سال تعداد اپلیکیشن‌های اپ استور را به ۳۰۰ هزار برساند. استراتژی اپل برای معرفی و تبلیغ اپ استور این بود که می‌گفت آن‌ها در پلتفرمشان بابت هر کاری یک اپلیکیشن دارند.

حالا که تعداد اپلیکیشن‌های اپ استور به ۲.۲ میلیارد عدد رسیده، این استراتژی به لحاظ قانونی برای اپل دردسرساز شده، هرچند که هنوز درآمد خوبی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. کارمزد اپ‌های این فروشگاه ۳۰ درصد از پرداخت‌های درون برنامه‌ای را به اپل می‌دهد و به همین دلیل کوپرتینویی‌ها کاربران بیشتری را به پرداخت مبالغ بالاتر برای اپلیکیشن‌های گوناگون وادار می‌کنند.

این اتفاق موضوع جدیدترین پرونده دادگاهی علیه اپل و تحقیقاتی دولتی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپاست. دادگاه عالی آمریکا پارسال در حکمی اعلام کرد که دارندگان آیفون می‌توانند از اپل بابت به وجود آوردن شرایط انحصاری در عرضه اپ‌ها شکایت کنند. ولی این شرکت مدعی بود که اپ استور صرفا واسطه است و نباید در آن پرونده دخالت داده شود. در آن سو، دادگاه عالی اعتقاد داشت که دارندگان آیفون و آیپد اپلیکیشن‌های خود را از اپ استور تهیه می‌کنند و به‌طور مستقیم با این پلتفرم در ارتباطند.

حالا خبرگزاری CNBC در گزارشی می‌گوید اپل قوانین اپ استور را در iOS 14 تغییر داده است. این قوانین مبنای تصمیم‌گیری کارمندان اپل برای تایید یا رد اپلیکیشن‌های اپ استور هستند؛ این تصمیم از آن جهت اهمیت دارد که با با حذف بازی محبوب فورت‌نایت از اپ استور همزمانی پیدا کرده است. اپیک قوانین بازدارنده اپل به منظور دور زدن کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور را زیر پا گذاشت و سیستم پرداخت خودش را در اختیار کاربران قرار داد. این اتفاق موجب حذف بازی آن‌ها و مسدودسازی اکانت توسعه‌دهندگان این شرکت شد.

image

اکنون مطابق این قوانین جدید برخی از سرویس‌های استریم بازی مثل گوگل استیدیا و مایکروسافت ایکس کلاود با چند شرط می‌توانند در اپ استور فعالیت کنند. بازی‌ها باید به‌شکل مستقیم از اپ استور دانلود شوند و نباید اپلیکیشن جامعی برای این کار وجود داشته باشد. توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن کاتالوگی ارائه کنند که بازی‌های موجود در سرویس آن‌ها را نمایش دهد، اما تک‌تک این بازی‌ها باید یک اپلیکیشن مستقل باشند. این یعنی اگر یک سرویس استریم ۱۰۰ بازی دارد، هر کدام از این بازی‌ها باید یک اپ مستقل در اپ استور باشند و مالک سرویس صرفا می‌تواند لینک آن‌ها را در اپ اصلی خود فراهم کند. بازی‌ها باید حداقل نوعی کارکرد مبنایی داشته باشند و سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل (یعنی همان کارمزد ۳۰ درصدی) را بپذیرند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت در پاسخ به این خبر گفت: «این سازوکار تجربه بدی را برای مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد. گیمرها می‌خواهند مثل اتفاقی که در مورد فیلم‌ها و آهنگ‌ها می‌افتد، مستقیما از کاتالوگی که در اپلیکیشن اصلی فراهم شده وارد بازی‌ها شوند، و مجبور نباشند بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن را به‌صورت جداگانه دانلود کنند تا بتوانند از طریق فضای ابری به بازی موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.» اپل می‌خواهد سرویس‌های استریم شبیه باندلی از بازی‌ها باشند. این شرکت باندل بازی‌های خودش را دارد و آن را تحت عنوان اپل آرکید ارائه می‌کند.

تغییر بعدی مربوط به دوره‌های آموزشی یک‌به‌یکی است که در اپ استور فروخته می‌شوند. این دوره‌های مجازی حالا می‌توانند بدون پرداخت سهم ۳۰ درصدی اپل ارائه شوند. اما کوپرتینویی‌ها همچنان از دوره‌های یک‌به‌چند سهم ۳۰ درصدی خود را دریافت می‌کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)