خانهاخبار
چه علائمی می‌تواند تفاوت ویروس کرونا و آنفلوآنزا را به ما نشان بدهد؟

چه علائمی می‌تواند تفاوت ویروس کرونا و آنفلوآنزا را به ما نشان بدهد؟

کووید-19 و آنفلوآنزا علائم مشابه زیادی دارند ولی ویروس کرونا دارای دو علامت کلیدی است که می‌تواند در تشخیص اولیه این بیماری از آنفلوآنزای پیش رو در فصل‌های سرد سال به ما کمک کند.
۱۳۹۹/۶/۱۹

کارشناسان سلامت مدت‌هاست که درباره تقارن ویروس کرونا و آنفلوآنزا در ماه‌های سرد پیش رو هشدار می‌دهند. آن‌ها تاکید داشتند که همه‌گیری کووید-۱۹ باید تا پیش از آغاز آنفلوآنزای فصلی در پاییز و زمستان تحت کنترل قرار بگیرد. عده‌ای این پدیده را «دوهمه‌گیری» نامیده‌اند که متضمن همه‌گیری دو بیماری و تاثیرات آن بر جامعه است.

با توجه به این‌که ویروس کرونا نرخ انتقال بالاتری دارد، هرچه وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در یک منطقه بدتر باشد، دوهمه‌گیری با شرایط وخیم‌تری محتمل می‌شود. بیمارستان‌ها احتمالا با چالش‌های بیشتری برای مقابله دو گروه از بیماران مواجه خواهند شد و ممکن است برخی به هر دو عامل بیماری‌زا مبتلا شوند. در ماه‌های پیش رو احتمالا خواهیم دید که این ابتلای دوگانه می‌تواند چه بلایی بر سر بدن ما بیاورد.

مشکل اصلی پیرامون این موضوع آن‌جاست که ویروس کرونا و آنفلوآنزا علائم مشترک زیادی دارند، در نتیجه بسیار سخت می‌توان بدون آزمایش تشخیص داد که فرد به کدام بیماری مبتلا شده است. اما دو نشانه کلیدی وجود دارد که شاید بتواند در ایجاد تمایز بین ویروس کرونا و آنفلوآنزا به شما کمک کند.

image

متخصص همه‌گیری دانشکده سلامت عمومی دانشگاه میشیگان، آرنولد مانتو، در گفتگو با نشریه واشنگتن پست درباره دوهمه‌گیری پیش رو گفت: «در ماه‌های آینده با ابهامات و سردرگمی‌های زیادی روبرو خواهیم بود.»

مانتو می‌گوید کووید-۱۹ یک علامت مشخص دارد که حتی پیش از انجام آزمایش PCR می‌تواند در تشخیص اولیه این بیماری به شما کمک کند. این علامت از دست دادن ناگهانی حس چشایی و بویایی است که در مبتلایان به کووید-۱۹ به شکل فزاینده‌ای مشاهده شده است.

با این حال، تمام مبتلایان ویروس کرونا لزوما این علامت را ندارند. واشنگتن پست می‌گوید تحقیقی که اخیرا در اروپا انجام شده نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از ۴۱۷ مبتلایی که علائم خفیف تا متوسط داشته‌اند وجود این نشانه را گزارش کرده‌اند.

آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی هم می‌توانند به از دست دادن موقتی حس بویایی منجر شوند. اما ویروس کرونا به‌شکل ناگهانی‌تر و شدیدتری این اتفاق را رقم می‌زند و حتی ممکن است باعث عدم توانایی در تمیز دادن بین بو یا مزه‌های شیرین و تلخ شود. در موارد ابتلا به کووید-۱۹ این اتفاق حتی بدون تجربه گرفتگی بینی هم قابل وقوع است.

کارل فیلپات، متخصص دانشگاه آنگلیای شرقی، اخیرا در تحقیقی محدود ۳۰ نفر با مشخصات سنی و جنسی مشابه را تحت آزمایش بویایی قرار داده است. یک‌سوم از این افراد مبتلا به کووید-۱۹، ۱۰ نفر مبتلا به سرمایه‌خوردگی شدید و ۱۰ نفر گروه کنترل بوده‌اند. دکتر فیلپات می‌گوید کسانی که به داشتن کووید-۱۹ شک دارند، ممکن است اقدام به مراقبت‌های خانگی کنند.

image

نشانه بعدی کووید-۱۹ که می‌تواند در تمیز دادن این بیماری و آنفلوآنزا به شما کمک کند، تنگی نفس است. از دست دادن بویایی و تنگی نفس در حال حاضر علائمی هستند که به گفته مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) با آنفلوآنزا اشتراک دقیقی ندارند. نیمی از بیماران مبتلا به موارد وخیم ویروس کرونا حدود یک هفته پس از مشاهده علائم اولیه می‌توانند به تنگی نفس دچار شوند. این نشانه حاکی از وجود مشکلی حاد در سیستم تنفسی است که می‌تواند بیمار را به دستگاه اکسیژن و سیستم‌های تنفس کمکی نیازمند کند.

پیش از رسیدن به این مرحله باید مراقب عادات تنفسی و افزایش نرخ تنفس خود باشید. میانگین دفعات تنفس در هر دقیقه ۱۲ تا ۱۶ بار است. اگر دستبند یا ساعت هوشمندی دارید که از قابلیت پایش سطح اکسیژن خون بهره می‌برد، می‌توانید با کمک آن به‌صورت متناوب وضعیت اکسیژن خون خود را بررسی کنید. حد معمولی اکسیژن خون بین ۹۴ تا ۱۰۰ است؛ اگر رقمی پایین‌تر از این عدد را در چند بار آزمایش مشاهده کردید، این اتفاق می‌تواند نشانه اولیه کمبود اکسیژن در عروق باشد.

مشکلات تنفسی معمولا به تنهایی بروز پیدا نمی‌کنند و باید به‌دنبال سایر علائم متداول آنفلوآنزا و ویروس کرونا باشید. این علائم می‌تواند شامل تب و لرز، سرفه، بدن‌درد، خستگی، حالت تهوع و اسهال باشد. با این حال، تمامی مبتلایان کووید-۱۹ علائم یکسانی ندارند. در برخی موارد از دست دادن حس بویایی و تنگی نفس دیده نمی‌شود. ولی افراد ممکن است همچنان نه به آنفلوآنزا بلکه به ویروس کرونا مبتلا شده باشند.

در صورتی که نشانه‌ای را در خود مشاهده می‌کنید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در نظر بگیرید. در این صورت می‌توانید خودتان را از بقیه جدا کرده و از انتقال ویروس به سایرین جلوگیری کنید. استفاده از ماسک در این شرایط در همه حال ضروری است و حتی در خانه باید برای جلوگیری از سرایت ویروس به اعضای خانواده ماسک بزنید. همچنین، در صورت تشدید علائم باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)