خانهاخبار
گوشی هوشمند مبتنی بر هارمونی او اس هوآوی چه زمانی رونمایی می‌شود؟

گوشی هوشمند مبتنی بر هارمونی او اس هوآوی چه زمانی رونمایی می‌شود؟

هوآوی در نظر دارد تا گوشی هوشمندی مبتنی بر HarmonyOS را معرفی کند.
۱۳۹۹/۶/۱۷

سال گذشته همزمان با اعمال تحریم‌ها و فشار توسط دولت آمریکا روی هوآوی، این کمپانی چینی مجبر شد تا برای تأمین قطعات مورد نیاز، دست به دامن شرکت های دیگر شده و به دنبال همکاران و شرکای جدید بگردد. اما چیزی که بیش از این موضوع باعث اذیت و آزار مسئولان هوآوی شد، عدم امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل (GMS یا همان Google Mobile Services) بود. این موضوع در کشور چین، از آن جا که امکان دسترسی به سرویس‌های گوگل میسر نیست، مورد آن چنان مهمی به حساب نمی‌آید. اما تأثیر مستقیم و غیر قابل جبرانی روی فروش جهانی محصولات این کمپانی گذاشت.

در ماه آکوست سال گذشته میلادی (2019) مدیران هوآوی اعلام کردند که در حال توسعه و راه اندازی سیستم عامل جدیدی با نام Harmony هستند. بسیاری از افراد تصور داشتند که این کمپانی چینی به زودی هارمونی او اس را جایگزین اندروید کرده و محصولات مبتنی بر آن سریعا وارد بازار می‌شوند. ریچارد یو، مدیر عامل کمپانی هوآوی در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد که سیستم عامل HarmonyOS بر اساس میکرو کرنلی (microkernel) طراحی و توسعه یافته که به آن ها اجازه می‌دهد روی تمامی محصولات از جمله اسپیکرهای هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، کامپیوترها، خودروها و تلفن‌های هوشمند آن را نصب کرده و از آن استفاده کنند. همچنین این سیستم عامل با حداقل رم روی محصولات هوشمند سازگار بوده و به هیچ عنوان، به مقدار زیادی رم برای راه اندازی نیاز ندارد.

image

 

طبق گزارش MyFixGuide۷ ریچارد یو اعلام کرده است که در سال 2021 شاهد رونمایی از اولین تلفن هوشمند مجهز به هارمونی او اس خواهیم بود. یکی از مدیران ارشد هوآوی در بیانات خود به این موضوع اشاره کرده است که در تاریخ دهم سپتامبر مصادف با پنج شنبه بیستم شهریور ماه در رویداد HDC Developers Conference 2020 شاهد رونمایی از نسخه دوم هارمونی او اس خواهیم بود. انبوهی از محصولات مختلف مجهز به HarmonyOS به زودی معرفی خواهند شد و ساعت‌های هوشمند هوآوی مجهز به این سیستم عامل نیز در این دسته قرار خواهند‌ گرفت.

ریچارد یو همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که گوشی هوشمند مبتنی بر هارمونی او اس در حال حاضر آماده عرضه است، اما بر اساس قراردادی که میان گوگل و هوآوی امضا شده، آن ها باید تا سال آینده برای ارائه چنین محصولی منتظر بمانند. اما این بدان معنا نیست که مهندسان و طراحان چینی دست از تلاش برداشته و به دنبال توسعه آن نباشند. او در نهایت این نکته را متذکر شد که HarmonyOS در آینده‌ای نزدیک به عنوان یک پلتفرم جهانی شناخته خواهد شد.

مدیر عامل هوآوی پیش تر در مصاحبه‌های خود، عنوان کرده بود که هوآوی میت 40 با پردازنده 5 نانومتری جدید این شرکت، یعنی Kirin 9000 معرفی خواهد شد که علاوه بر مجهز بودن به تراشه روز دنیا، از تکنولوژی 5G و هوش مصنوعی قدرتمندتری برخوردار بوده و پردازنده گرافیکی آن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

اما به دلیل تحریم‌ها و فشارهای زیاد دولیت آمریکا روی شرکت‌های آمریکایی و عدم اجازه به آن ها برای خدمت رسانی به هوآوی، لذا کایرین 9000 اخرین تراشه هوآوی باری محصولات پرچمدار خواهد بود. چرا که امکان همکاری آن ها با TSMC به عنوان تأمین کننده و سازنده اصلی این قطعات سخت‌افزاری وجود ندارد.

بر اساس قوانین وضع شده، شرکت TSMC تنها به سفارش‌هایی که تا پیش از پانزدهم سپتامبر مصادف با بیست و پنجم شهریور ماه ثبت شده باشد، رسیدگی خواهد کرد و به این ترتیب هوآوی نمی‌تواند روی این گزینه به هیچ وجه حساب باز کند.

هوآوی پس از اپل، به عنوان دومین مشتری بزرگ تراشه‌های TSMC به حساب می‌آمد. اما طبق تحریم‌ها، بزرگ ترین تولید کننده و تأمین کننده تراشه‌های گوشی‌های هوشمند دیگر امکان همکاری با این کمپانی چینی را نخواهد داشت. مسئولان TSMC اعلام کرده‌اند که خط تولید آن ها، تا روز چهاردهم سپتامبر به صورت 24 ساعته برای خدمت رسانی به هوآوی در حال کار است. یکی از تولید کنندگان چیپست بزرگ کشور چین با نام SMIC نیز قادر به تأمین خواسته‌های هوآوی نیست. چرا که بسیاری از قسمت‌های اصلی آن، زیر نظر TSMC فعالیت می‌کنند.

شرکت مدیاتک در حال مذاکره با دولت آمریکا است تا موافقت آن ها مبنی بر همکاری با هوآوی را کسب کند. البته به نظر نمی‌رسد که مقامات آمریکایی، با این موضوع موافق باشند. چرا که کمپانی مدیاتک با مشارکت TSMC به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

در نهایت بد نیست بدانید از آن جا که تکنولوژی مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند هوآوی به سمت تراشه‌های 5 نانومتری رفته است، لذا آن ها برای پیدا کردن تأمین کننده جایگزین، زمان زیادی را در اختیار ندارند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)