خانهاخبار
چگونه تیک‌تاک درگیر جنگ تجاری آمریکا و چین شد؟

چگونه تیک‌تاک درگیر جنگ تجاری آمریکا و چین شد؟

نبرد تجاری آمریکا و چین باعث شد ایالات متحده دستور به مسدودسازی این سرویس بدهد و از آن سو چین شرایط فروش تیک‌تاک را دشوار کرده است.
۱۳۹۹/۶/۱۵

تیک‌تاک کمتر از سه سال پس از ادغام شدن با Musical.ly بالاخره به نظر می‌رسید که توانسته به رقیبی برای فیسبوک و اینستاگرام تبدیل شود. ولی فرمان اجرایی ترامپ همه چیز را عوض کرد. رئیس جمهور آمریکا سرانجام پس از چند هفته تهدید کردن به تیک‌تاک ضرب‌العجل داد تا شاخه آمریکای این سرویس را به یک شرکت آمریکایی بفروشد، در غیر این صورت از فعالیت در این کشور محروم خواهد شد.

دونالد ترامپ کمی بیش از یک ماه یعنی تا تاریخ ۱۵ سپتامبر به بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک، فرصت داد تا این سرویس را از زیر نظر مالک چینی آن خارج کند. حالا با وجود این‌که فرصت زیادی تا ضرب‌العجل معهود باقی نمانده، آینده تیک‌تاک هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چین در اقدامی تلافی‌جویانه با اعمال قوانین صادراتی جدید کاری کرد که احتمالا مانع از دسترسی خریدار به مهم‌ترین دارایی این سرویس یعنی الگوریتم آن می‌شود.

حالا تیک‌تاک و خریداران احتمالی سخت در تلاشند تا راهکاری برای از پیش رو برداشتن موانع موجود پیدا کنند. تیک‌تاکی که فاقد الگوریتم‌های همیشگی آن باشد، با تیک‌تاکی که ما می‌شناسیم بسیار فرق می‌کند، و هیچ تضمینی نیست که مایکروسافت یا اوراکل بتوانند الگوریتم‌های خود را جایگزین الگوریتم‌های موجود در این سرویس کنند.

در همین اثنا، فیسبوک فرصت را غنمیت دانست و بالاخره رقیبی برای تیک‌تاک را تحت عنوان Reels معرفی کرد. این قابلیت که جزوی از پلتفرم اینستاگرام است، تاکنون در ایالات متحده توفیق چندانی نداشته، اما فیسبوک سعی دارد آن را در سایر کشورها مطرح کند.

تمام این اتفاقات باعث شده که تیک‌تاک در شرایط دشواری قرار بگیرد. این سرویس هنوز میلیون‌ها کاربر روزانه دارد که از خدمات این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، ولی در آینده ممکن است همه چیز تغییر کند. اگر بایت‌دنس نتواند آینده خود را در آمریکا مشخص کند یا تیک‌تاک را بدون الگوریتم‌های اصلی آن بفروشد، این احتمال وجود دارد که رفته‌رفته از محبوبیت این شبکه اجتماعی کاسته شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)