خانهاخبار
روسیه می‌تواند کارمزد اپ استور را به 20 درصد کاهش دهد

روسیه می‌تواند کارمزد اپ استور را به 20 درصد کاهش دهد

در لایحه‌ای که اخیرا به مجلس روسیه رسیده، از اپل خواسته شده تا کارمزد خود را به 20 درصد کاهش داده و امکان نصب فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث را در آیفون فراهم کند.
۱۳۹۹/۶/۱۳

ماه پیش در خبری اعلام شد که روسیه اپل را به خاطر رفتار نامناسب با اپلیکیشن‌های شخص ثالث کنترل والدین به اتخاذ سیاست‌های ضدرقابتی گناهکار شناخته است. در گزارش دیگری گفته شد که لایحه‌ای وارد مجلس عوام روسیه شده تا کارمزد اپ استور را به ۲۰ درصد برساند و اجازه نصب فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث را روی دستگاه‌های این شرکت بدهد.

حالا خبرگزاری رویترز می‌گوید مجلس روسیه به‌زودی درباره محدودسازی کارمزد فروش اپلیکیشن توسط شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل رای‌گیری خواهد کرد. در لایحه‌ای که از سوی یکی از قانون‌گذاران به مجلس ارائه شده، پیشنهاد کاهش کارمزد فروش اپلیکیشن‌ها به ۲۰ درصد مطرح شده است. اپل در حال حاضر از هر فروش ۳۰ درصد کارمزد برمی‌دارد.

ولی علاوه بر کاهش حداکثر کارمزد اپلیکیشن‌ها در روسیه، اگر این لایحه تصویب شود شرکت‌هایی مثل اپل مجبور می‌شوند در برهه‌های زمانی مشخص یک‌سوم از کارمزد خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری آموزش متخصصان IT اختصاص دهند.

با وجود این که کارمزد ۳۰ درصدی اپل معمولا به‌عنوان نمونه‌ای از سیاست‌های ضدرقابتی این شرکت معرفی می‌شود، ولی یکی از مشکلات مهم دیگری که وجود دارد به کنترل بی‌حد و حصر این شرکت بر توسعه‌دهندگان و نحوه ارزیابی و بررسی اپلیکیشن‌ها در اپ استور برمی‌گردد.

فدوت توموسوف، نویسنده لایحه یادشده، در پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که این لایحه اپل و گوگل را مجبور به صدور مجوز نصب فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث می‌کند. این همان موضوعی است که باعث شده اپیک گیمز هم با اپل وارد درگیری شود. توموسوف می‌گوید اپیک و فیسبوک الهام‌بخش لایحه او بوده‌اند. در یادداشت وی آمده است:

در هفته‌های اخیر، نزاع میان توسعه‌دهندگان و مالکان این به‌اصطلاح بازارچه‌ها، که در واقع فروشگاه‌های اپلیکیشن هستند، شدت گرفته است. درگیری اپل با اپیک گیمز و تلاش فیسبوک برای اعلام کارمزد هنگفت اپل از پرداخت‌ها، من را به این نتیجه رسانده که این مشکل باید از طریق قانون حل شود.

راهکارش هم خیلی ساده است: باید این انحصارگرایی شکسته شود و فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث بتوانند روی گوشی‌های موبایل نصب شوند. در عین حال باید میزان کارمزد به حداقل ۲۰ درصد برسد (و شرکت‌ها متعهد به سرمایه‌گذاری در مسیر حمایت از توسعه‌دهندگان باشند).

image

اگر این لایحه تصویب شود اتفاق بسیار مهمی خواهد افتاد. به‌دنبال نگرانی‌های موجود درباره رفتارهای ضدرقابتی اپل بسیاری از کشورها در پی اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر علیه این شرکت هستند. اگرچه در جلسه استماع اخیر کنگره آمریکا از تیم کوک درباره کارمزد ۳۰ درصدی اپل سوال پرسیده شد، اما هنوز طرحی برای کاهش این کارمزد پیشنهاد نشده است.

توجیه اپل این است که عرف بازار همین نرخ ۳۰ درصدی است. از سوی دیگر، اگر قانون روسیه این شرکت را ملزم به فراهم‌سازی بستر نصب فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث کند، اپل احتمالا مجبور به توقف فعالیت‌های خود در این کشور خواهد شد. البته آن‌ها به دنبال تجدیدنظر و تغییر رای مجلس نیز خواهند رفت.

اپل از مجاری قانونی مختلفی در اتحادیه اروپا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، و کنگره و وزارت دادگستری آمریکا به خاطر سیاست‌های اجرایی اپ استور تحت فشار قرار دارد. در خصوص جدیدترین این موارد یعنی روسیه نیز ماجرا از رفتار این شرکت در خصوص اپلیکیشن‌های شخص ثالث کنترل والدین شروع شد و رای به گناهکار بودن اپل صادر گردید. اما این شرکت درخواست تجدیدنظر کرد و فعلا باید منتظر باشیم تا ببینیم رای نهایی دادگاه چه خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)