خانهاخبار
انویدیا از کارت گرافیک‌های RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070 رونمایی کرد

انویدیا از کارت گرافیک‌های RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070 رونمایی کرد

انویدیا دیشب در مراسمی از پردازنده‌های گرافیکی جدید سری RTX 30 پرده برداشت و سه محصول قدرتمند را معرفی کرد که قابلیت‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
۱۳۹۹/۶/۱۲

انویدیا امروز از نسل جدید کارت گرافیک‌های سری RTX 30 رونمایی کرد. سه کارت گرافیک جدید این سری بر اساس معماری Ampere ساخته شده‌اند و ۳۰۷۰، ۳۰۸۰ و ۳۰۹۰ نام دارند. انویدیا مدعی است که این پردازنده‌ها بهینه‌سازی‌های مهمی در زمینه شطرنجی‌سازی و ردیابی پرتو داشته‌اند.

image

RTX 3090 جدیدترین پرچمدار گرافیک‌های این شرکت است که جانشین Titan RTX می‌شود. این پردازنده نسبت به تایتان ۵۰ درصد عملکرد بهتری دارد و حتی می‌تواند بسیاری از بازی‌ها را با رزولوشن 8K در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. RTX 3090 با ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X عرضه می‌شود که معادل همان حافظه تایتان است، اما سرعت بیشتری دارد.

این محصول از طراحی سه شکافه جدیدی استفاده می‌کند و فن‌های دو محوره دارد. انویدیا مدعی است که این نسخه ۱۰ برابر ساکت‌تر از قبل شده و دما را نسبت به تایتان ۳۰ درجه پایین‌تر می‌آورد. قیمت RTX 3090 معادل ۱۴۹۹ دلار است که حتی از RTX 2080 Ti هم گران‌تر است. با این حال، نسبت به قیمت اولیه Titan RTX که با قیمت ۲۴۹۹ دلار به بازار آمده بود، ارزان‌تر تلقی می‌شود. این پردازنده از تاریخ ۳ مهر به بازار می‌آید.

image

RTX 3080 که برای اکثر کاربران گرافیک مناسب‌تری به حساب می‌آید، قدرتی دو برابر بهتر از RTX 2080 دارد. این پردازنده از ۱۰ گیگابایت حافظه GDDR6X بهره می‌برد و با سرعت ۱۹ گیگابیت بر ثانیه کار می‌کند. انویدیا مدعی است که گرافیک یادشده می‌تواند بدون اشکال بازی‌های 4K را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند.

قیمت RTX 3080 معادل ۶۹۹ دلار در نظر گرفته شده و شبیه قیمت اولیه RTX 2080 Super است. این پردازنده گرافیکی از تاریخ ۲۷ شهریور به بازار می‌آید.

image

در انتها RTX 3070 را داریم که شاید در نوع خود جذاب‌ترین محصول جدید انویدیا باشد. این شرکت مدعی است که RTX 3070 حتی از RTX 2080 Ti سرعت بیشتری دارد. این کارت گرافیک همچنین به‌طور متوسط ۶۰ درصد از نسخه اولیه RTX 2070 سریع‌تر است. RTX 3070 با ۸ گیگابایت حافظه رم GDDR6 عرضه می‌شود و امکان اجرای بازی‌های 4K و 1440p را فراهم می‌کند.

قیمت RTX 3070 معادل ۴۹۹ دلار است که مثل قیمت اولیه RTX 2070 Super در نظر گرفته شده است. این کارت گرافیک از ماه اکتبر به بازار می‌آید.

image

انویدیا در خصوص سری RTX 30 و معماری Ampere از چند بهینه‌سازی و قابلیت کلیدی جدید رونمایی کرده است. هسته‌های CUDA که سخت‌افزار پردازشی اصلی این پردازنده‌های جدید هستند، می‌توانند نسبت به معماری Turing توان FP32 را ۲ برابر کرده و قدرت پردازشی ۳۰ شِیدر-ترافلاپس را ارائه کنند. نسل جدید هسته‌های RT دو برابر Turing توان دارند و می‌توانند به‌صورت همزمان به ردیابی پرتو، سایه‌زنی و پردازشی با توان ۵۸ آرتی-فلاپ بپردازند. در نهایت، نسل سوم هسته‌های Tensor نیز ۲ برابر Turing قدرت دارند و توان پردازشی آن‌ها به ۲۳۸ تنسور-ترافلاپس می‌رسد.

همان‌طور که بالاتر گفتیم، دو عدد از سه کارت گرافیک جدید فوق از حافظه GDDR6X استفاده می‌کنند که انویدیا آن‌ها را با همکاری Micron تولید کرده است. کارت‌های جدید Ampere هم از فرآیندی سفارشی و جدید به نام 8N Nvidia بهره می‌گیرند که توسط سامسونگ ساخته شده است.

image

پردازنده‌های جدید انویدیا از قابلیت دیگری به نام RTX IO برخوردارند که اجازه بارگذاری سریع مبتنی بر GPU را می‌دهد و آیتم‌های موردنیاز بازی را از حالت فشرده خارج می‌کند. این قابلیت با شتاب‌دهی به عملکرد ورودی/خروجی سرعتی ۱۰۰ برابر هارد درایوهای عادی و فضاهای ذخیره‌سازی API را به وجود می‌آورد. RTX IO همچنین با همکاری Microsoft DirectStorage که در ویندوز وجود دارد بخشی از فشار CPU را به GPU منتقل می‌کنند.

سری RTX 30 بالاخره کانکتور HDMI 2.1 را برای دارندگان تلویزیون‌های 8K 60p و 4K 120p فراهم کرده است. این کانکتور اجازه عبور سیگنال‌های 8K 60Hz و 4K 144 Hz را به کابل HDMI می‌دهد. کارت‌های جدید Ampere اولین پردازنده‌های گرافیکی بازار خواهند بود که از کدک AV1 پشتیبانی کامل به عمل می‌آورند. AV1 جایگزین منبع باز HEVC/VVC است و توسط چند شرکت مختلف حمایت می‌شود، اما تاکنون هیچ سخت‌افزاری به‌طور اختصاصی برای شتاب‌دهی سخت‌افزاری آن ساخته نشده بود.

image

انویدیا همچنین از سه قابلیت نرم‌افزاری جدید رونمایی کرد: رفلکس (Reflex)، برادکست (Broadcast) و آمنی‌ورس ماشینیما (Omniverse Machinima). رفلکس شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌ها برای بهینه‌سازی و اندازه‌گیری تاخیر است. یکی از این ویژگی‌های آن Reflex Low-Latency Mode نام دارد (که در بازی‌هایی مثل Apex Legends و Call of Duty: Warzone وجود دارد) و تاخیر را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. ویژگی بعدی Reflex Latency Analyzer است که ورودی موس را شناسایی کرده و زمانی را اندازه‌گیری می‌کند که طول می‌کشد تا پیکسل مربوطه در صفحه تغییر کند. این ویژگی در تمامی مانیتورهای 360Hz G-Sync در برندهای ایسر، ایلین‌ور، ایسوس و MSI قرار داده می‌شود.

برادکست افزونه‌ای است که کیفیت میکروفن و وبکم را با افکت‌های هوش مصنوعیِ شتاب‌گرفته توسط RTX بهبود می‌دهد. این افکت‌ها شامل حذف نویز، افزودن صدای پس‌زمینه، فریم خودکار وبکم و غیره است. این قابلیت در حال حاضر در مرحله بتا قرار دارد.

image

آمنی‌ورس ماشینیما به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهای سینمایی خود را با استفاده از آیتم‌های بازی بسازند. کاربران می‌توانند از بازی‌های پشتیبانی‌شده آیتم بردارند و با کمک وبکم و هوش مصنوعی شخصیت بسازند، به آن فیزیک، چهره و صدا اضافه کنند و خروجی کار خود را به اشتراک بگذارند. آمنی‌ورس ماشینیما ابزار و موتوری برای ردیابی مسیر دارد که طراحی شده تا دقت فیزیکی، شبیه‌سازی نور، عناصر صحنه و هوش مصنوعی را افزایش دهد.

افزون بر این، انویدیا آپدیتی را برای برخی از بازی‌هایی که از قابلیت‌های RTX پشتیبانی می‌کنند منتشر کرد. بازی‌هایی که از ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کنند شامل Call of Duty: Black Ops Cold War و Fortnite هستند. فورتنایت مبتنی بر ردیابی پرتو با نوع جدیدی از بازتاب‌ها، سایه‌ها، نورپردازی عمومی و گرفتگی محیطی سازگار خواهد بود. از جمله بازی‌هایی که به قابلیت DLSS یا «ابرنمونه‌برداری یادگیری عمیق» مجهز می‌شوند می‌توانیم به Boundary, Bright Memory Infinite, Call of Duty: Black Ops Cold War, Cyberpunk 2077, Fortnite, Ready or Not, Scavengers و Watch Dogs: Legion اشاره کنیم.

کارت گرافیک‌های سری RTX از طریق فروشگاه‌های تولیدکنندگانی مثل ایسوس، گیگابایت، MSI و EVGA فروخته می‌شود. این محصولات همچنین در محصولات از پیش‌ساخته شرکت‌هایی مثل CyberPower PC, Digital Storm, Falcon NW, IBUYPOWER, Maingear, Origin, NZXT و Puget روانه بازار خواهند شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ناشناس

۱۳۹۹/۶/۱۴
خیلی قیمتاش عالین خیلیی، مثلا ۲۰۸۰ تی ای که ۱۲۰۰ دلاره، ضعیف تر از سی هفتاده که قیمتش از ۵۰۰ دلار شروع میشه!!! ? متائسفم برای کسایی که ۲۰۸۰ تی ای رو به اون گرونی خریدن.