خانهاخبار
رکورد سریع‌ترین اینترنت جهان با سرعت 178 ترابیت بر ثانیه زده شد

رکورد سریع‌ترین اینترنت جهان با سرعت 178 ترابیت بر ثانیه زده شد

دانشگاهی در انگلیس با دستیابی به نوعی فناوری جدید توانست رکورد تازه‌ای را در سرعت اینترنت به ثبت برساند که فرسنگ‌ها با رقبا فاصله دارد.
۱۳۹۹/۵/۳۱

فکر می‌کنید اگر می‌خواستید کل فیلم‌های نتفلیکس را دانلود کنید به چه مقدار زمان نیاز داشتید؟ با اینترنتی که اخیرا آزمایش شده و در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم، پاسخ سوال می‌شود کسری از ثانیه. البته این اینترنت هنوز تا عمومی شدن فاصله بسیار زیادی دارد، اما توانسته رکورد سریع‌ترین سرعت اینترنت جهان را بزند. سرعت دانلود این اینترنت ۱۷۸ ترابیت بر ثانیه معادل ۱۷۸ میلیون مگابیت بر ثانیه است.

اگر بخواهیم دید مناسب‌تری به این رکورد داشته باشیم، باید اشاره کنیم که در حال حاضر سریع‌ترین اینترنت مصرفی جهان با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در اختیار ژاپن است. حتی شبکه آزمایشگاهی علوم انرژی ایالات متحده نیز با سرعت ۴۰۰ گیگابایتی خود به گرد پای این اینترنت نمی‌رسد.

مهندسان مرکز تحقیقاتی KDDI، کالج دانشگاهی لندن به‌همراه شرکت Xtera موفق به توسعه فناوری جدیدی شده‌اند که می‌تواند داده‌های بیشتری را از طریق فیبرهای نوری عبور دهد. حداکثر پهنای باند اکثر زیرساخت‌های فعلی به ۴.۵ تراهرتز می‌رسد و در موارد معدودی این عدد تا ۹ تراهرتز بالا می‌رود. ولی سیستم یادشده پهنای باند شبکه را به ۱۶.۸ تراهرتز رسانده است.

این پهنای باند وسیع از طریق خوشه‌بندی‌های شکل هندسی (GS) ممکن شده است. این الگوها که ترکیبی از سیگنال‌ها هستند به‌منظور در بر گرفتن اطلاعات بیشتر و جلوگیری از تداخل میزان روشنایی، فاز و قطبش طول موج‌ها را تغییر می‌دهند. این سیستم هیبریدی نتیجه ترکیب‌های مختلفی از فناوری‌های تقویت‌کننده موجود است.

این سیستم چون از فیبرهای نوری فعلی استفاده می‌کند پیکربندی بسیار راحت‌تری دارد و پیاده‌سازی آن در مقایسه با برخی از پروژه‌های تجربی دیگر ارزان‌تر است. برای استفاده از این فناوری کافی است تقویت‌کننده‌ها را ارتقا دهیم تا نیازی به تعویض کابل‌ها نداشته باشیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)