خانهاخبار
حذف فورتنایت و مخالفت با گیمینگ ابری؛ آینده اپ استور چه می‌شود؟

حذف فورتنایت و مخالفت با گیمینگ ابری؛ آینده اپ استور چه می‌شود؟

اپل چند روز پیش فورتنایت را از اپ استور حذف کرد تا اپیک را وارد نبردی عظیم با این غول بزرگ دنیای فناوری بکند. از سوی دیگر سرویس‌های گیمینگ ابری منتقد سیاست‌های اپل هستند. منشأ این رخدادها چیست و در آینده چه اتفاقی می‌افتد؟
۱۳۹۹/۵/۲۷

اپل همواره رابطه پیچیده‌ای با صنعت بازی داشته است، اما در هفته‌های اخیر این رابطه به چنان سطح پیچیده‌ای رسیده که با درگیری نهادهای قانونی می‌تواند آینده اپلیکیشن‌های آیفون را تغییر دهد. اولین اتفاق زمانی رخ داد که این شرکت گفت به سرویس‌های گیمینگ ابری مثل سرویس‌های گوگل و مایکروسافت اجازه نمی‌دهد تا وارد اپ استور شوند. در ادامه آن‌ها بازی پرطرفدار فورت‌نایت را از اپ استور حذف کردند چون به‌زعم‌شان اپیک گیمز قابلیتی را در اپلیکیشن خود ارائه می‌کرد که مغایر با سیاست‌های اپل بود.

اپیک به اتهام اتخاذ سیاست‌های ضدرقابتی از اپل شکایت کرد و با دست پر وارد صحنه مبارزه شد. این شرکت دادخواستی ۶۲ صفحه‌ای را تنظیم کرد تا سازنده آیفون را حسابی به چالش بکشد. حالا این پرونده چنان اهمیت پیدا کرده می‌تواند تغییرات بزرگی را در کسب و کار اپل ایجاد کند. اپیک کارزار دراماتیکی را علیه اپل راه انداخته که در آن کوپرتینیویی‌ها را برادر بزرگ‌تر داستان دیستوپیایی ۱۹۸۴ نوشته جورج اورول معرفی می‌کند. این شرکت معتقد است که اپل قوانین را زیر پا گذاشته است.

اپیک همچنین با ادعای مشابهی از گوگل هم شکایت کرده چون ماونتین ویویی‌ها هم فورت‌نایت را از پلی استور حذف کرده‌اند. ولی به نظر نمی‌رسد که درگیری اپیک با گوگل به اندازه درگیری آن‌ها با اپل برای این غول بزرگ چینی اهمیت داشته باشد. هدف آن‌ها کنار زدن محدودیت‌هایی است که اپل بر اکوسیستم iOS اعمال کرده و به‌خاطر آن شرکت‌ها را وادار به پرداخت کارمزدهای سنگینی می‌کند.

image

در ویدیویی که اپیک به تمسخر از روی تبلیغ ۱۹۸۴ اپل ساخته، یکی از شخصیت‌های بازی فورت‌نایت را می‌بینیم که وارد تالاری تاریک می‌شود؛ جایی که فردی با ظاهری شبیه سیب گازخورده اپل در حال سخنرانی است. شخصیت فورت‌نایت تبر خود را به سمت نمایشگر پرت کرده و صفحه آن را می‌شکند. در ادامه پیغامی با این متن روی ویدیو ظاهر می‌شود: «اپیک گیمز انحصارگرایی اپ استور را به چالش کشید. اپل در اقدامی تلافی‌جویانه فورت‌نایت را از دسترسی میلیون‌ها دستگاه خارج کرد. به این مبارزه بپیوندید تا مانع از تبدیل شدن سال ۲۰۲۰ به ۱۹۸۴ شویم.»

اقدامات اخیر اپل، چه حذف فورت‌نایت از اپ استور و چه عدم انتشار سرویس‌های گیمینگ ابری، به‌اندازه کافی پرسروصداست که کاربران را درباره کنترل اپل بر اپ استور و تعهد این شرکت مبنی بر انتشار بهترین بازی‌های ممکن به تردید بیندازد. روی هم رفته، اپل در معرض خطر از دست دادن نسلی از جوانان و عاشقان بازی‌های موبایلی است که احتمالا ترجیح می‌دهند به پلتفرم‌های آزادتری دسترسی داشته باشند.

اپل که به‌عنوان نگهبان دروازه یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اپلیکیشن دهه اخیر شناخته می‌شود، حالا یکی از پرطرفدارترین بازی‌های موبایل تاریخ را از پلتفرم خود حذف کرده است؛ عنوانی که نوجوانان و جوانان امروزی فوق‌العاده آن را دوست دارند. بسیاری از این گیمرها نیازی به کنسول یا PC گیمینگ نداشتند چون بازی خود را با موبایل انجام می‌دادند.

از آن سو، اپل صراحتا و تعمدا به پلتفرم‌های گیمینگ ابری اجاره نمی‌دهد تا بازی‌های خود را به پلتفرم iOS بیاورند و بازی‌های کنسول یا PC را در اختیار کاربران بگذارند. سرویس‌های گیمینگ ابری اجازه می‌دهند تا با خود آیفون یا آیپد و یک اینترنت مناسب به هزاران عنوان بازی باکیفیت و جذاب دسترسی داشته باشید.

اپل، فورت‌نایت و تهدید پنهان گیمینگ ابری

image

عدم انتشار سرویس‌های گیمینگ ابری توسط اپل اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود، اما ابهاماتی را به‌وجود آورد. وقتی این شرکت توضیح داد که چرا گوگل استیدیا و مایکروسافت ایکس کلاود هرگز نمی‌توانند به iOS راه پیدا کنند، موج انتقادات به این تصمیم حتی از سوی وب‌سایت‌های طرفدار اپل به‌وضوح شنیده می‌شد. وب‌سایت مک‌ورلد گفت این توجیه به‌روشنی نامعقول است. اپل‌اینسایدر گفت تصمیم اپل برای مصرف‌کنندگان زیان‌بار است. و حتی بلاگر معروف اپل، جان گروبر، هم در یادداشتی اعلام کرد که این تصمیم هیچ منطقی ندارد.

اپل می‌گفت سرویس‌های گیمینگ ابری نمی‌توانند در اپ استور حضور پیدا کنند زیرا این شرکت قادر به بررسی تک‌تک بازی‌ها نیست. بازی‌هایی که در آیفون و آیپد منتشر می‌شود باید به‌صورت تکی در این پلتفرم به‌ثبت برسند، بررسی شوند، کاربران در موردشان نظر بدهند و در صورت جستجو نامشان در نتایج جستجو بیاید. از نظر اپل بازی مثل موسیقی، فیلم یا سریال نیست، بلکه نرم‌افزاری است که باید به‌طور دقیق بررسی شود تا مبادا بعدا حتی آپدیتی دریافت کند که قوانین سخت‌گیرانه این شرکت را زیر پا بگذارد.

با این حال، نکته مغفول این است که تمام اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور باید ۳۰ درصد از مبالغ حاصل از پرداخت‌های خود را به اپل بدهند. سرویس‌های گیمینگ ابری که بازی‌های خود را در فروشگاه‌های مجازی مخصوص خودشان به فروش می‌رسانند، این مدل تجاری را به هم می‌زنند. در این شرایط اپل چگونه می‌تواند سهم خودش را به دست بیاورد وقتی که کاربر پولش را در فورت‌نایت خرج می‌کند یا از طریق ایکس کلاود و از بستر اینترنت به بازی می‌پردازد؟

مدیرعامل اپیک، تیم سوئینی، که از منتقدان بزرگ واسطه‌های مالی و محدودیت‌های فروشگاهی است، در گذشته به انتقاد از اپ استور پرداخته و حرف‌های تندی نسبت به سخت‌گیری‌های اپل درباره گیمینگ ابری زده بود. او پنج‌شنبه هفته گذشته در توئیتی نوشت: «اپل قوانین متاورس را زیر پا گذاشته است. سیاستی که آن‌ها اتخاذ کرده‌اند مانع از فعالیت اکوسیستم‌ها و بازی‌های کراس-پلتفرمی می‌شود که دارای حالت‌های ساخت کاربر هستند: نه فقط ایکس کلاود، استیدیا و جی‌فورس Now، بلکه فورت‌نایت، ماین‌کرفت و راب‌لوکس هم شامل این قضیه هستند.»

image

یک هفته بعد، اپیک فورت‌نایت را به‌روز و سیستم پرداخت اختصاصی خود را به آن اضافه کرد تا از پرداخت سهم ۳۰ درصدی اپل بگریزد. آن‌ها همچنین تخفیفی ۲۰ درصدی را برای تمامی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای سیستم خود در نظر گرفتند. حالا چون اپل فورت‌نایت را حذف کرده، اپیک می‌تواند مدعی شود که این شرکت به مصرف‌کنندگان آسیب زده و از این موج در کمپین FreeFortnite# علیه خود اپل استفاده کند.

اما اپیک می‌دانست که فورت‌نایت از اپ استور حذف می‌شود. چون آن‌ها برای شکایت قضایی آماده بودند و به‌سرعت کمپین رسانه‌ای خود را آغاز کردند تا اپل را به اتخاذ سیاست‌های ضدرقابتی متهم کنند. اگرچه شکایت این شرکت از گوگل هم مبنای مشابهی دارد، ولی کاربران اندروید هنوز می‌توانند این بازی را از طریق لانچر شخص ثالث اپیک روی دستگاه خود نصب و آپدیت کنند. منتها این روش در آیفون عملی نیست.

این‌جاست که استدلال سوئینی درباره مخالفت اپل با سرویس‌های گیمینگ ابری منطق صحبت‌های او را واضح‌تر می‌کند. اپیک با شکایت خود به‌دنبال معافیت مالی نیست. آن‌های می‌خواهند سدهای اپ استور را پشت سر گذاشته و از سیستم پرداخت اختصاصی خودشان استفاده کنند. از نقطه نظر سوئینی، اپل برای همه بازی‌سازانی که می‌خواهند سرگرمی‌های تعاملی و پلتفرم‌های تجاری بسازند تهدید محسوب می‌شود. از این رو است که ویدیوی پارودی تبلیغ ۱۹۸۴ خودش را جدی‌تر می‌گیرد، و نبرد اپیک شبیه کمپین مهم‌تری به نظر می‌رسد که مقصود صحبت‌های سوئینی است.

مدیرعامل اپیک جمعه شب در چهار توئیت گفت که مبارزه با اپل درباره پول نیست، بلکه درباره آزادی‌های پایه‌ای تمام مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان است. او اظهار داشت که اپل با محدود کردن اپلیکیشن‌هایی که بر روی آیفون قابل نصب هستند و روش‌هایی که توسعه‌دهندگان می‌توانند نرم‌افزارهای خود را توزیع کنند، آزادی صاحبان تلفن‌های هوشمند خود را محدود می‌کند.

اپیک با فورت‌نایت به مبارزه با سیاست اپل مبنی بر برداشت سهم ۳۰ درصدی از پرداخت‌های اپ استور می‌رود و این کار را به‌شکلی دراماتیک، عمومی و قانونی انجام می‌دهد. پیش از این، کمتر شرکتی جرأت و توانایی انجام چنین کاری را داشت. با ظهور سرویس‌های گیمینگ ابری، قوانین قبلی اپل پیچیدگی‌های زیادی پیدا کرده‌اند و حتی با فلسفه اصلی اپل در یک راستا نیستند.

image

بلاگر معروف، جان گروبر، هفته گذشته در مطلبی به رمزگشایی از بیانیه اپل درباره سرویس‌های گیمینگ ابری پرداخت؛ همان بیانیه‌ای که می‌گفت کوپرتینویی‌ها باید بتوانند تک‌تک بازی‌ها را بررسی کنند. او می‌گوید به نظرش موضوع این نیست که تک‌تک بازی‌ها باید اپلیکیشن مستقل باشند، بحث اپل به ماهیت ذاتی پلتفرم‌های گیمینگ ابری برمی‌گردد و از نظر آن‌ها این پلتفرم‌ها «ممنوعه» هستند. چرا؟ هیچ‌کس با قطعیت نمی‌داند، اما گروبر حدس می‌زند که اپل اپلیکیشن‌های بومی را به نمونه‌های اجرایی در فضای ابری ترجیح می‌دهد.

گروبر می‌نویسد: «شکی نیست که این توجیه غیرمنطقی است. ولی مقایسه آن با نتفلیکس و اسپاتیفای هم محلی از اعراب ندارد. البته که اپل نمی‌تواند همه فیلم‌های نتفلیکس یا آهنگ‌های اسپاتیفای را بررسی کند. اما اگر فکرش را بکنید، آن‌ها می‌توانند همه بازی‌های سرویس ایکس باکس گیم پس را بررسی کنند. حتی اگر ۱۰۰ بازی وجود داشته باشد، آن‌ها امکان بررسی همه آن‌ها را دارند. نکته این‌جاست که سرویس‌های استریم ویدیو و موسیقی در اپ استور مجوز دارند، ولی نرم‌افزارهای استریم (بازی‌ها یا غیره) نه، مگر این که از طریق وب کار کنند. اپل نمی‌خواهد به این موضوع اعتراف کند.»

مایکروسافت هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای به‌تندی به انتقاد از رویکرد اپل پرداخت و گفت که تصمیم این شرکت در قبال گیمینگ ابری به‌خوبی نشان می‌دهد که سیاست اپل در قبال بازی‌سازان و اپلیکیشن‌های گیمینگ چقدر غیرمنصفانه است. سخنگوی مایکروسافت در بیانیه‌ای با اشاره به برخی از ویدیوهای تعاملی نتفلیکس که می‌توانند به‌عنوان بازی طبقه‌بندی شوند، گفت: «اپل تنها مرجع عمومی دارنده قدرت برای محروم‌سازی مصرف‌کنندگان از دسترسی به گیمینگ ابری و سرویس‌های اشتراک بازی مثل ایکس باکس گیم پس است. و مدام با اپلیکیشن‌های گیمینگ متفاوت برخورد می‌کند. آن‌ها قوانین سهل‌انگارانه‌تری در قبال اپلیکیشن‌های غیرگیمینگ دارند، حتی اگر آن اپلیکیشن‌ها محتواهای عاملی داشته باشند.»

حقیقت دارد که اپل برای برخی از سرویس‌های غیرگیمینگ، به‌خصوص در بحث آن سهم معروف ۳۰ درصدی که گاها با نام «مالیات اپل» شناخته می‌شود، تبعیض می‌گذارد. برای نمونه، سرویس‌های اشتراکی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای می‌توانند برای کاربرانی که اشتراک بیشتر از ۱ ساله تهیه می‌کنند به جای ۳۰ درصد فقط ۱۵ درصد کارمزد بدهند. این شرکت اخیرا حتی به آمازون اجازه داده بود تا فیلم و سریال‌های اجاره‌ای خود را بدون هیچ کارمزدی به فروش برساند. با این حال، چنین امتیازاتی برای سرویس‌های گیمینگ در نظر گرفته نمی‌شود.

شاید این رویکرد اپل در دنیایی که تمام بازی‌ها باید به‌صورت محلی بر روی دستگاه کاربر دانلود و اجرا می‌شد قابل درک بود، ولی فناوری‌های گیمینگ ابری در حال توسعه و تغییر شرایط صنعت ویدیو گیم هستند. این وضعیت همان اتفاقی را رقم می‌زند که سرویس‌های استریم فیلم و سریال در دنیای هالیوود و سایر نقاط دنیا به وجود آوردند.

در نتیجه، توجیه اپل برای الزام بازی‌ها به بررسی و ارزیابی مجزا به جای قرارگیری در سرویس یا پلتفرم دیگری که آن‌ها را به دست کاربر می‌رساند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. برای مثال، چرا نتفلیکس برای هر فیلم یا سریالی که قرار است روی این پلتفرم منتشر نشود از اپل مجوز نمی‌گیرد. حتی محتواهای تعاملی این سرویس مثل Black Mirror: Bandersnatch هم چنین مجوزی را دریافت نکرده بودند. وضعیت یوتیوب با آن همه محتوایی که روزانه توسط کاربران تولید می‌شود چیست؟

با وجود این‌که به دفعات از اپل خواسته شده تا به پرسش‌ها پاسخ بدهد، ولی هنوز مشخص نیست که این شرکت مقررات مشخصی دارد که بگوید بازی‌ها باید تک‌به‌تک به ثبت برسند، یا تبصره‌ای در نظر گرفته شده که اجازه انتشار محتواهای تعاملی در نتفلیکس یا یوتیوب را بدهد یا نه.

دیوارهای ترک‌خورده زندان طلایی اپل

image

گیمینگ ابری هدفی را دنبال می‌کند که با هدف توسعه و توزیع بازی‌های مدنظر اپل متفاوت است. برای بازی‌های آینده احتمالا نیازی به سخت‌افزارهای قدرتمند نخواهد بود و لازم نیست که پول زیادی برای خرید کل بازی‌ها بپردازید. در عوض، احتمالا می‌توانید به سروری ابری در آن سوی دنیا وصل شوید و در ازای پرداخت مبلغ اشتراکی ماهانه مثل نتفلیکس به مجموعه عظیمی از بازی‌ها دسترسی داشته باشید. این بازی‌ها بر روی تلویزیون، موبایل، تبلت یا هر وسیله دیگری که شما بخواهید نمایش داده می‌شوند و اگر اینترنت خوبی داشته باشید به‌راحتی به‌اجرا در می‌آیند.

دلایل قابل درکی وجود دارد که باعث می‌شود گیمینگ ابری را به‌عنوان تهدیدی برای اپل به حساب بیاوریم. اپل احتمالا نمی‌خواهد قوانین خود را به‌خاطر سرویس‌های گیمینگ اشتراکی تغییر دهد. این شرکت احتمالا تمایلی ندارد که کنترل تجربه کاربری افراد بر روی آیفون را به‌سایر شرکت‌ها واگذار کند و محصولات خود را صرفا نمایشگری بی‌سیم برای اجرای بازی‌ها در سرورهای ابری در نظر بگیرد.

با این حال، عده‌ای می‌گویند که اپلیکیشن‌های ابری نسخه غایی نرم‌افزارها هستند که از هر جا و هر دستگاهی به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. در آن صورت، چرا یک توسعه‌دهنده باید بخواهد نسخه مخصوص iOS اپلیکیشن خود را بسازد و ملزومات پرتعداد اپلیکیشن‌های آیفون را رعایت کند، در حالی که می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را در ایکس کلاود یا استیدیا به‌اشتراک بگذارد و سهم درآمد بیشتری داشته باشد؟ اگر اپل به چنین سازوکاری چراغ سبز نشان دهد، به‌سرعت شاهد ظهور اپلیکیشن‌هایی خواهیم بود که از موانع پرتعداد اپل عبور می‌کنند و دیگر مالیات این شرکت را نمی‌پردازند.

منتها صرف‌نظر از دلیل این تصمیم، رویکرد اپل باعث می‌شود که کاربران آیفون به اپلیکیشن‌هایی دسترسی نداشته باشند که احتمالا آینده دنیای ویدیو گیم را شکل می‌دهند. در حال حاضر، گوگل، مایکروسافت، انویدیا و سایر توسعه‌دهندگان این پلتفرم‌ها مشغول سرمایه‌گذاری روی اندروید هستند و آن را پلتفرمی برای آینده گیمینگ ابری و موبایل در نظر می‌گیرند. کاربران اندروید از تاریخ ۱۵ سپتامبر می‌توانند به سرویس مایکروسافت ایکس کلاود، گوگل استیدیا، انویدیا جی‌فورس Now و پلتفرم‌های دیگری مثل Parsec و Vortex دسترسی پیدا کنند. در حالی که در آیفون امکان دسترسی به هیچ‌کدام از این پلتفرم‌ها وجود ندارد.

این اتفاق از بسیاری جهات فصل تازه‌ای در ماجراهای پرسابقه اپل در بحث سیاست‌های ضدرقابتی است. منتقدان، قانون‌گذاران و توسعه‌دهندگان بیشتر از همیشه نگران‌اند که سیاست‌های اپل تاثیرات جبران‌ناپذیری برای سازندگان اپلیکیشن‌های پلتفرم iOS بگذارد و حتی محصولات و سرویس‌های خود این شرکت هم نتوانند این مشکلات را برطرف کنند. اپل امکان دسترسی مستقیم به نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه‌های خود را دارد، در حالی که بسیاری از توسعه‌دهندگان شخص ثالث چنین امتیازی ندارند.

ولی بحث درباره قدرت اپل و استفاده انحصارگرایانه از آن در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است. این شرکت حالا با دو پرونده تحقیقات ضدرقابتی در اتحادیه اروپا روبرو است که بخشی از آن به‌خاطر شکایت شرکت‌هایی مثل اسپاتیفای به جریان افتاده است. اسپاتیفای مدعی است که اپل با استفاده از قوانین و امتیازات خود شرایط رقابت در پلتفرم iOS را غیرمنصفانه کرده است.

اپل چند وقت پیش در ماجرای درگیری مشابهی با شرکت Basecamp و اپلیکیشن Hey سازوکاری را فراهم کرد تا توسعه‌دهندگان بتوانند نسبت به قوانین ناعادلانه این شرکت اعتراض کنند. با این وجود، فیسبوک مدعی شد که این سازوکار صرفا روش تازه‌ای برای برخورد مغرضانه با اپلیکیشن‌های گیمینگ است. این شرکت می‌گوید پس از ثبت اپلیکیشن موبایل فیسبوک گیمینگ و رد آن به اپل اعتراض کرد ولی این اعتراض فایده‌ای نداشت. اپل مدعی شده بود که اپلیکیشن آن‌ها شامل دسترسی به پلتفرمی بود که به کاربر اجازه می‌داد مینی گیم کوچکی را از طریق مرورگر وب اجرا کند.

البته این اتفاق مشکلی در زمینه گیمینگ ابری نبود، ولی قوانین و رویکردی که در قبال آن اتخاذ شد شرایط مشابهی داشت: اپل مخالف توسعه‌دهندگانی است که در اپلیکیشن خود امکان دسترسی به سایر اپلیکیشن‌ها یا فروشگاه‌های اپلیکیشن را می‌دهند، مگر این‌که این اتفاق تحت شرایط خاصی افتاده باشد. فیسبوک امکان اجرای بازی‌ها را حذف کرد تا اپل اپلیکیشن آن‌ها را قبول کند. ولی وقتی آن‌ها اپلیکیشن خود را دوباره ثبت کردند، پاسخی از سوی اپل دریافت نشد.

به‌گزارش رویترز، اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که از مسدودسازی سرویس‌های گیمینگ ابری آگاه است، ولی مسئولان تحقیقات ضدتراست این اتحادیه از اظهار نظر درباره تاثیرات این اتفاق بر تحقیقات خود اجتناب کردند.

رابطه عشق و نفرت اپل و گیمینگ

image

اتفاقات اخیر از یک سو می‌تواند مشکلی جدی در پروند سیاست‌های ضدرقابتی اپل باشد (به‌خصوص اگر آن‌ها اپلیکیشن گیمینگ ابری خودشان را بسازند). از سوی دیگر، این واقعه را می‌توانیم جدیدترین قسمت از رابطه درازمدت و پرجنجال اپل با صنعت بازی‌ها بدانیم. اپ استوری که امروز می‌شناسیم به‌همراه پلتفرم iOS، بخش بزرگی از موفقیت و محبوبیت پایدار خود را مدیون بازی‌ها هستند.

موفقیت‌های ابتدایی اپل در حوزه اپلیکیشن‌ها مدیون عناوینی همچون Angry Birds بودند که به‌سرعت به فرنچایزهای بزرگ رسانه‌ای تبدیل شدند. در ادامه، شرکت‌های بزرگ بازی‌ساز مثل اکتیویژن بلیزارد و تنسنت، سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی استودیوهای کوچک بازی‌سازی کردند تا آن‌ها بتوانند بازی‌هایی مثل Candy Crush Saga و Honor of Kings را خلق کنند. بازی‌های خلاقانه‌ای مثل Pokemon Go هم به دنیای بازی‌های موبایلی نشان دادند که نوآوری‌های جدید چگونه می‌توانند نظر مثبت طرفداران به سمت خود جلب کنند.

ولی اپل چند سالی بیشتر نیست که بالاخره رسما دسته‌بندی بازی‌ها را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دسته‌بندی‌های نرم‌افزاری iOS شناخته و سرویس گیمینگ اشتراکی خود یعنی اپل آرکید را به‌وجود آورده است. این شرکت در دهه اخیر صنعت بازی‌ها را جدی نگرفته بود و با عدم تجهیز کامپیوترهای خود به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و فراهم‌سازی بستر توسعه بازی‌های جذاب‌تر عملا اعلام کرده بود که صنعت ویدیو گیم برایش مهم نیست.

در تمام این سال‌ها، صنعت بازی‌ها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی اپل را به‌عنوان دیکتاتور بخشنده‌ای تلقی می‌کردند که نمی‌توانند با او مبارزه کنند. اگرچه اپیک سعی داشت فورت‌نایت را به‌صورت مستقیم روی اندروید منتشر کند تا از سد گوگل پلی استور بگذرد (و در نهایت در این راه شکست خورد)، ولی آن‌ها از آزمایش روشی مشابهی در خصوص نسخه iOS بازی خود ناامید نشدند، چون برخلاف گوگل که سیستم بازتری را در اختیار کاربران می‌گذارد، در محصولات اپل راهی به‌جز عبور از دروازه‌های نگهبانی اپ استور وجود ندارد (مگر این که خودتان را به دستگاه‌های جیلبریک‌شده محدود کنید).

صنعت بازی‌ها در حال حاضر چنان اهمیتی پیدا کرده است که غول‌های بزرگ فناوری به‌راحتی نمی‌توانند از خیر آن بگذرند. همین باعث شده که اپل سهم بزرگ‌تری را از این بازار بخواهد. این شرکت در ماه سپتامبر پارسال سرویس اپل آرکید را راه‌اندازی کرد و بیش از ۱۰۰ بازی را در ازای اشتراک ماهانه ۴.۹۹ دلاری در اختیار کاربران قرار داد.

image

با این حال، حق اشتراک و گیمینگ در گذشته نتیجه خوبی نداشته است، چون عواملی پیچیده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های لازم برای خلق بازی‌ها گرفته تا ریسک‌های مالی موجود در بحث فروش سرویس‌ها در بازارهای دیجیتالی مطرح است. ولی در این‌جا اپلی را داشتیم که پیشاپیش به توسعه‌دهندگان پول می‌داد تا بازی‌ها را بسازند و بعد هم سهمی را به آن‌ها می‌پرداخت. این رویه تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود، هرچند سازوکارهای مالی اپل و سیاست‌های سخت‌گیرانه این شرکت تهدیدی برای توسعه‌دهندگان مستقلی به‌حساب می‌آمد که نمی‌توانستند به‌راحتی بازی‌های خود را روی سایر پلتفرم‌ها منتشر کنند.

ولی اپل تنها نبود، چون سرویس‌های اشتراکی گیمینگی که روش‌های مختلفی از ارائه بازی‌ها را اتخاذ کرده بودند، خیلی زود به سراغ گیمینگ ابری رفتند. حالا ایکس کلاود مایکروسافت در تاریح ۱۵ سپتامبر در دسترس کاربران قرار می‌گیرید و ترکیبی از دو مدل تجاری انتشار بازی را در قالب یک سرویس ارائه می‌کند. مایکروسافت همین حالا هم با سرویس ایکس باکس گیم پس از بزرگ‌ترین بازیگران این بازار به حساب می‌آید.

ماه آینده نسخه آلتیمیت سرویس ایکس باکس گیم پس مشتمل بر بازی‌های PC و ایکس باکس با قیمت ماهانه ۱۵ دلار در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد تا حتی کاربران اندروید هم بتوانند با کمک سرویس ایکس کلاود به این بازی‌ها دسترسی داشته باشند. این سرویس بزرگ‌ترین بازیگر فعلی صنعت گیمینگ ابری به حساب می‌آید و استیدیا و جی‌فورس Now باید با آن رقابت کنند.

شاید هنوز سال‌ها طول بکشد تا گیمینگ ابری بتوانند به رقابت با بازی‌های محلی بپردازد. ولی این اتفاق اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. خبر بد برای بخش عمده‌ای از کاربران موبایل این است که نمی‌توانند به این فناوری دسترسی داشته باشند. چون اپل تصمیم گرفته که انتشار این محصولات به نفعش نیست. این اتفاق یک بار دیگر نشان می‌دهد که شاید زندان طلایی اپل شیک و راحت باشد، ولی همچنان خیلی کوچک و محدود است و نمی‌تواند فناوری‌های نوینی را که در ورای مرزهای آن به‌وجود می‌آیند در بر بگیرد.


نظر شما درباره نزاع میان اپل، اپیک گیمز و سرویس‌های گیمینگ ابری چیست؟ فکر می‌کنید حق با کدام طرف است و در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

mashghazanfar

۱۳۹۹/۵/۲۸
این نظرخواهی آخرتون که همیشه پایان مقاله هاتون مینویسین منو کشته D: