خانهاخبار
مینگ-چی کو: تحریم وی‌چت باعث کاهش 25 تا 30 درصدی فروش آیفون می‌شود

مینگ-چی کو: تحریم وی‌چت باعث کاهش 25 تا 30 درصدی فروش آیفون می‌شود

تحلیل‌گر مشهور شرکت TF International در یادداشت جدید خود می‌گوید که مسدودسازی وی‌چت از بازار جهانی می‌تواند فروش آیفون را کاهش دهد.
۱۳۹۹/۵/۲۰

مطابق جدیدترین یادداشت تحقیقاتی مینگ-چی کو، تحلیل‌گر سرشناس مسائل اپل، به نظر می‌رسد که اگر این شرکت مجبور به حذف وی‌چت از اپ استور خود شود، در بدترین حالت میزان فروش آیفون حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افت پیدا می‌کند. رئیس جمهور ایالات متحده چند روز پیش با امضای فرمانی از مسدودسازی تیک‌تاک، وی‌چت و تحریم شرکت والد آن یعنی تنسنت خبر داده بود.

کو سناریوهای خوش‌بینانه و بدبینانه متفاوتی را مطرح کرده و فرض خود را بر اساس التزام اپل به حذف وی‌چت از بازار ایالات متحده یا سراسر جهان مبنا قرار داده است. همان طور که پیش‌تر به شما گفته بودیم، وی‌چت محبوبیت بالایی در میان کاربران چینی دارد و کارهای مختلفی را برای این افراد انجام می‌دهد. کو می‌گوید اگر تحریم وی‌چت در مقیاس جهانی صورت گرفته باشد، اثر آن بر کسب و کار اپل با توجه به وسعت بازار چین بسیار شدید خواهد بود.

از آن‌جایی که وی‌چت به ابزاری ضروری در کاربری‌های روزمره چینی‌ها تبدیل شده و کارهای مختلفی مثل پیام‌رسانی، پرداخت، خرید آنلاین، تعاملات اجتماعی، خبرخوانی و تولید محتوا را انجام می‌دهد، اگر تحریم جهانی باشد، معتقدیم که فروش محصولات سخت‌افزاری اپل در بازار چین با افت شدیدی مواجه خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم که فروش سالانه آیفون افتی ۲۵ تا ۳۰ درصدی را تجربه کند و فروش سالانه سایر سخت‌افزارها از جمله ایرپاد، آیپد، اپل واچ و مک نیز با افت ۱۵ تا ۲۵ درصدی روبرو شود.

کو در سناریوی خوش‌بینانه خود می‌گوید که اگر وی‌چت فقط از اپ استور آمریکا حذف شود، فروش آیفون احتمالا چیزی در حدود ۳ تا ۶ درصد کاهش خواهد یافت و سایر محصولات این شرکت نیز کمتر از ۳ درصد تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اپل آمار فروش خود را به‌تفکیک کشورها منتشر نمی‌کند، اما چین در مجموع در فصل مالی ژوئن بیش از ۱۵ درصد از درآمدهای این شرکت را به وجود آورده است. سوال اصلی این است که چگونه تغییر شرایط در یک بازار می‌تواند چنین اثرات قابل توجهی بر کلیت کسب و کار اپل داشته باشد.

مینگ-چی کو به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که به خاطر تحریم وی‌چت سهام خود را در شرکت‌های حاضر در زنجیره تامین اپل مثل LG Innotek و Genius Electronic Optical کاهش دهند. با این حال، هنوز باید تا ۲۰ سپتامبر صبر کنیم تا ببینیم که با اجرایی شدن این فرمان چه اتفاقی رخ خواهد داد. فرمان اجرایی ترامپ در این فاصله می‌تواند تغییر کرده یا به نحوی تصریح شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)