خانهاخبار
آشنایی با ساختما‌ن‌های هوشمند و شهرهای هوشمند

آشنایی با ساختما‌ن‌های هوشمند و شهرهای هوشمند

امروزه تکنولوژی با سرعتی بیشتر از پیش در حال پیشرفت است. از آثار این پیشرفت می‌توان به پدید آمدن ساختمان های هوشمند و شهرهای هوشمد اشاره کرد.
۱۳۹۹/۵/۱۹

ساختمان های هوشمند در حال رشد هستند و جهان به گونه‌ای در حال تغییر است که در آینده‌ای نه چندان دور تمامی ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف به تکنولوژی‌های هوشمند مجهز خواهند شد.

image

 

هوشمندسازی ساختمان محدود به هیچ چیز نیست و می‌توان آن را در تمامی ابعاد گسترش داد. از درب ورودی و درب پارکینگ گرفته تا تکنولوژی‌های تهویه، سیستم‌های امنیتی و ... بطور کلی برای این پیشرفت هیچ محدودیتی نمی‌توان قائل شد.

اگر می‌خواهید بدانید این تکنولوژی تا کجا در ساختمان‌ها نفوذ کرده، می‌توان ساختمان EDGE واقع در آمستردام هلند را به عنوان پیشرفته ترین ساختمان‌ های هوشمند دنیا مورد بررسی قرار داد.

اِج به‌گونه‌ای هوشمند ساخته شده است که می‌داند شما کجا زندگی می‌کنید، خودروتان چیست، امروز با چه کسی قرار ملاقات دارید و چه‌قدر شکر در قهوه‌تان می‌ریزید.

شما از همان دقیقه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید، با برنامه گوشی همراه خود متصل می‌شوید تا برنامه کاری روزمره‌تان بررسی شود؛ در هوشمندترین ساختمان جهان شما را به جای پارک خودروتان راهنمایی کند و میزی برای شما پیدا کند، چرا که هیچ‌کس در اِج میز کاری مشخصی ندارد. فضای کار شما بر اساس برنامه کاری‌تان انتخاب می‌شود: میزی برای نشستن، میز سرپایی، غرفه کاری، اتاق جلسه، میزی در بالکن یا اتاق تمرکز. هرجا بروید، برنامه می‌داند که شما چه نوع نور و دمایی را ترجیح می‌دهید و محیط را مطابق میل شما آماده می‌کند.

image

 

اما پایداری، که امروزه عنصری مهم در معماری ساختمان است، چه معنایی دارد؟

پایداری درواقع کارایی و آسایشی است که کل ساختمان برای کاربران خود فراهم می‌کند، به‌طوری که آن‌ها بتوانند به‌راحتی در محیطی سالم و سازنده فعالیت کنند.

یک محیط سالم و الهام‌بخش استعدادها را جذب می‌کند و منجر به رضایت بیشتر کارمندان می‌شود. محیطی مثل ساختمان اج سبب کاهش هزینه‌های نگهداری و انرژی می‌شود، بیماری را کم می‌کند و خلاقیت را افزایش می‌دهد و درنهایت همه این‌ها یک معنی را می‌دهد: عملکرد مالی بهتر.

اما یکی از مهمترین جلوه‌های هوشمندسازی در ساختمان، مربوط به شاخه خانه های هوشمند است.

تمامی ابعاد هوشمند سازی ساختمان را می‌توان برای خانه که در حقیقت یک ساختمان مسکونی است، متصور شد.

برای مثال خانه هوشمند ABB را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تکنولژی هوشمد سازی همان‌قدر که جذاب به نظر می‌رسد، با چالش‌های زیادی هم روبروست.

به دلیل اتوماتیک بودن سیستم‌های بکار رفته و عدم حضور نیروی انسانی، باید تمامی جوانب کار در نظر گرفته شود تا کوچترین خطایی رخ ندهد. یعنی سیستم‌های تعبیه شده به اندازه دقت یک نیروی انسانی تمام عیار باید قابل اعتماد باشند و در هر شرایطی عملکردی کامل و بی نقص داشته باشند.

همچنین می‌دانیم که عملکرد سیستم‌های هوشمند و کنترل آن‌ها از راه دور مستلزم قرار گیری در یک شبکه و اتصال به اینترنت می‌باشد. متاسفانه در فضای اینترنت هیچ شبکه‌ای مصون از ترفند‌های هک و نفوذ نیست و شبکه‌های هوشمند سازی ساختمان‌ هم از قاعده مستثنی نیستند.

بنابراین بحث امنیت شبکه و غیر قایل نفوذ ساختن شبکه‌های هوشمدسازی ساختمان مهمترین چالش پیش رو برای مجهز کردن یک ساختمان به تکنولوژی‌های هوشمند می‌باشد.

اینکه هکرها در خانه های هوشمند ، آن‌ها چگونه وارد خانه‌ می‌شوند؟ را می‌توان در شاخه‌ای جداگانه با عنوان امنیت ساختمان های هوشمند مورد بررسی قرار داد.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)