خانهاخبار
با هوش مصنوعی P40 پرو هوآوی بیشتر آشنا شوید

با هوش مصنوعی P40 پرو هوآوی بیشتر آشنا شوید

گوشی هوشمند پی 40 پرو هوآوی با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار روبرو شده است.
۱۳۹۹/۵/۱۷

اگر نگاهی به محصولات اخیر کمپانی هوآوی بیاندازیم، پیشرفتی که رفته رفته در این گوشی‌های هوشمند رخ می‌دهد را به وضوح می‌توانیم ببینیم. اگر به خاطر داشته باشید، این شرکت چینی چندی است که با تحریم‌های دولت آمریکا روبرو شده و به این ترتیب، همکاری با شرکت‌های آمریکایی و همچنین استفاده از سرویس‌های گوگل پلی برای محصولات آن ممنوع اعلام شده است. اما چنین اتفاقی باعث نشده تا طراحان و مهندسان کمپانی هوآوی دست از تلاش بردارند. بلکه آن ها موفق به ایجاد و توسعه پلتفرمی جدید به نام Huawei Mobile Services شدند که به اختصار با نام HMS از آن یاد می‌شود.

image

 

این پلتفرم قدرتمند آمده تا جالی خالی پلی استور گوگل روی محصولات جدید هوآوی را پر کند. البته در ابتدای راه، کم و کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد که مسئولان هوآوی قول داده‌اند تا به مرور آن ها را بر طرف کرده و با یک پلتفرم جامع، کامل و قدرتمند به میزبانی کاربران خود بروند.

آخرین پرچمدار هوآوی با نام P40 Pro چندی است معرفی و وارد بازار شده است. این محصول علاوه بر سرویس HMS که بالاتر در مورد آن توضیح دادیم، با قابلیت‌های جدیدی در حوزه هوش مصنوعی همراه است که در هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، به کاربران این محصول خدمت گذاری خواهد کرد. در این مطلب می‌خواهیم با هوش مصنوعی هوآوی پی 40 پرو بیشتر آشنا شویم. با جی اس ام همراه باشید.

پرچمدار جدید هوآوی با نام P40 Pro مجهز به تراشه قدرتمند کایرین 990 است که به قول مسئولان این شرکت چینی، اولین چیپست مجهز به نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) است که طراحی آن بر اساس معماری 7 نانومتری EUV انجام شده است. این تراشه از مجموعه 10.3 میلیون ترانزیستور تشکیل شده که به هسته‌های Cortex-A76 مجهز است. یکی از واحدهای پردازشی که به همراه آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، با عنوان NPU شناخته می‌شود که واحد پردازشی مبتنی بر شبکه عصبی است.

image

 

تراشه Kirin 990 نسبت به نسخه‌های پیشین از مصرف انرژی کمتری برخوردار بوده و قابلیت‌های جدیدی را نیز با خود به همراه آورده است. این چیپست به هسته‌هایی پرقدرت با نام Big-Core و هسته‌هایی با حداقل توان با نام Tiny-Core مجهز است و همکاری آن ها با یکدیگر سبب شده تا عملکرد هوش مصنوعی در این محصول به بهترین شکل ممکن انجام شود. به این ترتیب P40 Pro هوآوی بسیاری از قابلیت‌های خود در حوزه هوش مصنوعی را به واحد پردازشی مبتنی بر شبکه عصبی مدیون است.

طبق اعلام کمپانی هوآوی، اپلیکیشن دوربین گوشی هوشمند پی 40 پرو با قابلیت تشخیص چهره همراه است و در صورت انجام عملیات تشخیص چهره، هسته‌های Tiny-Core که مصرف انرژی پایینی را دارند، فعالیت خود را آغاز می‌کنند. شاید تصور کنید که استفاده از هسته‌های کم مصرف باعث پایین آمدن بهره‌وری این ویژگی می‌شود، اما بر اساس اعلام مسئولان هوآوی، قدرت این هسته‌ها برای پردازش این عملیات کافی است. حال بد نیست بدانید که تعداد هسته‌های قدرتمند (Big-Core) مدل 4G اسمارت فون P40 Pro در مقایسه با مدل 5G یک عدد کمتر است.

عکاسی با گوشی هوشمند پی 40 پرو با تکیه بر ویژگی‌های نرم‌افزاری و صد البته، استفاده از لنزهایی قدرتمند بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود. به عنوان یکی از قابلیت‌های تکنولوژی هوش مصنوعی در دوربین P40 Pro می‌توان به امکان حذف عابرین یا افرادی است که در هنگام عکاسی، در کنار سوژه مورد نظر شما حضور پیدا می‌کنند. به کمک این ویژگی پس از عکاسی، شما می‌توانید تا افراد اضافه را از عکس حذف کرده و به این ترتیب، سوژه اصلی شما تنها در کادر باقی می‌ماند.

لنزهای قدرتمند، حسرگر تشخیص عمق به همراه فناوری هوش مصنوعی، همچنین به شما کمک می‌‌کند تا تصاویر پرتره زیبا، جذاب و حیرت انگیزی را شکار کنید. از جمله دیگر کاربردهای تکنولوژی هوش مصنوعی، می‌توان به عکاسی در شرایط نوری کم اشاره کرد.

لنزهای دوربین پی 40 پرو هوآوی به کمک حسگرهای قدرتمند، حسگر تخصصی ویژه‌ای برای سنجش دمای رنگ و در نهایت با تکیه بر الگوریتیمی مخصوص که با نام AI AWB از آن یاد می‌شود، عکس‌های زیبایی را برای شما ثبت می‌کنند که دقت رنگ در تصاویر خروجی در مقایسه با مدل‌های پیشین این محصول، 45 درصد بهبود یافته‌ است.

همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، قابلیت‌های P40 Pro هوآوی در هر دو شاخه نرم‌افزاری و سخت‌آفزاری به صورت همزمان بهبود یافته است. به این ترتیب تصاویری که با دوربین این محصول شکار می‌کنید، از نوردهی عالی، رنگ‌های طبیعی و جزئیاتی با حداکثر وضوح ممکن برخوردار است. به کارگیری هوش مصنوعی در کنار سخت‌افزاری قدرتمند باعث شده تا تصاویر خروجی دوربین این گوشی هوشمند بسیار با کیفیت و هیجان انگیز به نظر برسد.

image

 

تکنولوژی دیگری که در حوزه هوش مصنوعی از آن استفاده می‌شود، Master AI نام دارد. به کمک آن، امکان تشخیص بیش از 1500 صحنه مختلف برای دوربین دستگاه میسر شده و در این حالت و همزمان با شناسایی محیط، تنظیمات پیش فرضی روی تصویر اعمال می‌شود که کیفیت تصویر خروجی را تا حد زیادی بالا می‌برد.

به عنوان یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی می‌توان به پر کردن نواحی کناری تصویر، زمانی که با لنزهای تلفه فوتو عکاسی می‌کنید اشاره کرد. با انتخاب لنز تله فوتو، معمولا گوشه‌های تصویر خالی مانده و دوربین قادر به ثبت آن ها نیست که این مشکل به کمک فناوری هوش مصنوعی بر طرف می‌شود.

یکی از دیگر از قطعاتی که در طراحی پی 40 پرو هوآوی مورد استفاده قرار گرفته، موتور XD Fusion است. این موتور با استفاده از توانایی پردازنده عصبی و پردازنده سیگنال تصویر استفاده شده در طراحی تراشه کایرین 990، در سریع ترین زمان ممکن، قسمت اعظمی از داده‌های مربوط به هوش مصنوعی را پردازش کرده و به این ترتیب، تأثیر ویژه‌ای روی تصاویر خورجی دوربین عکاسی این محصول می‌گذارد.

image

 

به عنوان یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین P40 Pro هوآوی می‌توان به Golden Snap اشاره کرد. به کمک این ویژگی، شما می‌‌توانید در صورت متحرک بودن سوژه یا تغییر حرکت افراد در هنگام عکاسی، از میان چند تصویر ثبت شده به صورت خودکار، بهترینِ آن ها را انتخاب کرده و در نهایت آن را در گالری تصاویر خود ذخیره کنید. چنین امکانی به کمک الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمندی فراهم شده که دوربین پی 40 پرو به آن ها مجهز شده است.

image

 

قابلیت جدیدی که پرچمدار جدید هوآوی به آن مجهز شده است، با نام MeeTime شناخته می‌شود. به این ترتیب شما می‌ةوانید تماس‌های تصویری با کیفیتی را با دوستان و آشنایان خود برقرار کنید. این ویژگی به کمک هوش مصنوعی، زمانی که در شرایط نوری کم قصد داشته باشید تا تماس تصویری برقرار کنید، بهترین کیفیت ممکن را در اختیار شما می‌‌گذارد. 

دستیار هوشمند سیلیا (Celia) از جمله دیگر امکانات پیش 40 پرو هوآوی به حساب می‌آید که به هوش مصنوعی مجهز است. به این ترتیب شما می‌‌توانید دستورهایی مانند برقراری تماس، اضافه کردن رویداد یا قرار ملاقات به تقویم، پاسخ به تماس یا مواردی از این قبیل را از این دستیار هوشمند بخواهید. به لطف هوش مصنوعی، دستیار هوشمند سیلیا قادر است تا محیط اطراف شما را شناسایی کرده، اشیائی مانند گیاهان را تشخیص داده، منوهای مختلف گوشی را برای شما ترجمه کرده و در نهایت، کالری غذاهای مصرفی را بری شما محاسبه کند.

image

 

از جمله دیگر قطعات سخت‌افزاری که از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کند، لنزهای واید و اولترا واید این محصول هستند. نتیجه کار، تصاویری شگفت انگیز و جذاب است. فناوری هوش مصنوعی قرار گرفته روی P40 Pro همچنین قادر است تا نرخ فریم 1920fps در ویدئوهای اچ دی را به 7680fps ارتقا دهد.

محصولات پیشین کمپانی هوآوی در امر مصرف شارژ، به موفقیت‌های جالب توجهی دست پیدا کرده‌اند و این موضوع به لطف استفاده از فناوری هوش مصنوعی در پی 40 پرو، بهبود یافته است. مسئولان هوآوی بر این باور هستند که باتری این محصول به لطف استفاده از معماری هفت نانومتری در طراحی تراشه و البته، استفاده از هوش مصنوعی، عمر مفید بیشتری را در اختیار کاربر می‌گذارد.

در نهایت و به عنوان آخرین ویژگی هوش مصنوعی در P40 Pro، می‌توانیم به امکان استفاده از جسچرهای حرکتی اشاره کنیم. به این ترتیب شما بدون نیاز به لمس نمایشگر، می‌توانید با حرکت دستان خود، برخی امور مانند اکسرول کردن به سمت بالا یا پایین را انجام داده و در صورتی که دستان خود را روبروی نمایشگر گرفته و آن را مشت کنید، به صورت خودکار اسکرین شاتی از محتوای صفحه نمایش گرفته می‌شود. چنین امری، به کمک سنسور ToF که در پنل جلویی قرار گرفته، امکان پذیر شده است.

image

 

هوش مصنوعی این روزها در حال پیشرفت چشمگیری است و شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند نیز از این موضوع اطلاع داشته و سعی می‌کنند تا هر چه بیشتر از آن در طراحی قطعات سخت‌افزاری استفاده کرده و در کنار آن، پلتفرم‌های نرم‌افزاری خود را نیز به این ویژگی مجهز می‌کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

MehrabX_X

۱۳۹۹/۵/۲۷
چرا هواوی نمیمیره راحتمون نمیکنه تو که دیگه تحریمی واسه چی زور میزنی آخه