خانهاخبار
از بازی ماین‌کرفت تا هک توئیتر؛ هکر 17 ساله فلوریدایی که بود؟

از بازی ماین‌کرفت تا هک توئیتر؛ هکر 17 ساله فلوریدایی که بود؟

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به‌سراغ اطرافیان و دوستان گراهام کلارک، هکر توئیتر، رفته و با آن‌ها درباره کلارک صحبت کرده است. در این مقاله نگاهی به زندگی این جوان 17 ساله می‌اندازیم.
۱۳۹۹/۵/۱۳

چند روز پیش در خبری به شما گفتیم که مغزمتفکر هک تاریخی توئیتر جوانی ۱۷ ساله ساکن فلوریدا به نام گراهام ایوان کلارک بوده است. حالا در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به روند اتفاقات زندگی او بیندازیم. پس در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید.

گراهام ایوان کلارک در ۱۰ سالگی ماین‌کرفت بازی می‌کرد تا با توجه به آن‌چه که از دوستانش نقل می‌شود، از شرایط ناخوشایند داخل خانه دور شود. چند نفر از دوستان کلارک می‌گویند او خیلی زود در ماین‌کرفت به‌عنوان متقلبی معروف شد که پول بقیه را از چنگ آن‌ها درمی‌آورد. کلارک در ۱۵ سالگی به یک انجمن هکری آنلاین پیوست. او در ۱۶ سالگی به سمت دنیای بیت‌کوین جذب شد و ظاهرا چند وقت پیش در سرقت ۸۵۶ هزار دلار در قالب رمزارز دخیل بود، اما هیچ‌گاه اتهامی در این مورد برایش صادر نشد.

در نهایت، پلیس روز جمعه کلارک را دستگیر کرد و حالا دادستان فلوریدا مدعی است که این جوان ۱۷ ساله مغزمتفکر هک توئیتر بوده است. او اکنون متهم به نفوذ به سیستم‌های توئیتر و تصاحب اکانت چهره‌های سرشناسی مثل بیل گیتس، ایلان ماسک، باراک اوباما و جف بزوس است.

دستگیری گراهام کلارک این پرسش را به‌وجود آورد که چگونه جوانی با این سن کم توانسته به یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی دره سیلیکون نفوذ کند. دادستان فلوریدا می‌گوید آقای کلارک در این هک با حداقل دو نفر دیگر همکاری داشته، اما خودش به‌عنوان نقش اصلی هک توئیتر با ۳۰ اتهام روبرو است.

میلیون‌ها جوان و نوجوان در سراسر دنیا ماین‌کرفت بازی می‌کنند و در همان انجمن‌هایی حضور دارند که آقای کلارک حضور داشته است. اما آن‌چه از مصاحبه با اطرافیان کلارک، اسناد قانونی، آرشیو شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های آنلاین او برمی‌آید، تصویر جوانی است که رابطه سختی با خانواده خود داشته و زمان زیادی از عمرش را صرف کسب مهارت در تصاحب پول، تصویر یا اطلاعات از دیگران کرده است.

image

]

کولبی میدز، جوان ۱۹ ساله‌ای که قبلا با کلارک ماین‌کرفت بازی کرده می‌گوید او در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ دلار به کلارک داد تا شنل یکی از شخصیت‌های بازی را از وی بخرد. ولی کلاک پس از دریافت پول شنل را به وی تحویل نداد.

کلارک و خواهرش به همراه مادر خود در تمپای فلوریدا بزرگ شده‌اند. مادر او مهاجری روسی است که به‌عنوان ماساژور صورت و مشاور املاک کار می‌کند. پدر کلارک در ایندیانا زندگی می‌کند و وقتی او ۷ ساله بود از مادرش جدا شد. جیمز زئو که چند سال پیش به‌صورت آنلاین با گراهام کلارک آشنا شده بود، می‌گوید کلارک سگی دارد که عاشقش است. او مدرسه را دوست ندارد و تعداد دوستانش چندان زیاد نیست. آقای زئو که خود ۱۸ ساله است، می‌گوید کلارک خیلی عصبانی می‌شد و تحمل بسیار کمی داشت.

ابیشک پاتل جوان ۱۹ سال دیگری است که با کلارک ماین‌کرفت بازی می‌کرد. او از کلارک دفاع می‌کند و می‌گوید: «[کلارک] قلب خوبی دارد و همیشه مراقب کسانی است که برایش مهم هستند.»

مطابق اطلاعات شرکت SocialBlade، آقای کلارک در سال ۲۰۱۶ کانالی در یوتیوب تاسیس کرد و توانست هزاران طرفدار پیدا کند. او نسخه‌ای خشن از بازی ماین‌کرفت به نام Hardcore Factions را بازی می‌کرد و ویدیوهای آن را به اشتراک می‌گذاشت. ولی کلارک بیش از همه به دریافت پول از بازیکنان ماین‌کرفت معروف بود. یکی از تاکتیک‌های مورداستفاده او فروش نام‌های کاربری جذاب برای بازیکنان ماین‌کرفت بود، ولی در حقیقت هیچ نامی را به خریداران تحویل نمی‌داد.

نیک جروم ۲۱ ساله، دانشجوی دانشگاه کریستوفر نیوپورت در ویرجینیا، می‌گوید کلارک یک بار به او پیشنهاد فروش نام کاربری خودش یعنی Open را داده بود. این دو نفر در اسکایپ با یکدیگر حرف زده بودند و آقای جروم که در آن زمان ۱۷ ساله بود حدود ۱۰۰ دلار به کلارک پول داد تا نام مذکور را دریافت کند. ولی کلارک وی را بلاک کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ سایر بازیکنان ماین‌کرفت ویدیوهایی در یوتیوب منتشر کردند که توضیح می‌داد چگونه کلارک پول آن‌ها را دزدیده یا پس از درگیری با کاربری به نام Open مورد حمله قرار گرفته‌اند. در برخی از این ویدیوها صدای کلارک که در حال به زبان آوردن عبارت‌های نژادپرستانه و جنسیت‌زده است شنیده می‌شود. او ظاهرا در آن دوره مدرسه نمی‌رفته و ضمن گذراندن آموزش‌های خانگی ماهانه حدود ۵ هزار دلار از فعالیت‌های ماین‌کرفت خود درآمد داشته است.

image

هویت واقعی آقای کلارک به‌ندرت در فضای اینترنت فاش می‌شد. او یک بار چهره و سیستم کامپیوتری خود را نشان داد و عده‌ای از بازیکنان با اسم گراهام صدایش می‌کردند. فعالیت‌های کلارک خیلی زود به بازی فورت‌نایت و دنیای جذاب رمزارزها کشیده شد. او به انجمن هکری OGUsers پیوست و از نام $Graham استفاده می‌کرد. به‌گزارش نشریه تایمز، اکانت OGUsers او با همان آدرس اینترنتی ثبت شده که وی برای اکانت‌های ماین‌کرفت استفاده می‌کرده است.

آقای کلارک در انجمن OGUsers خود را به‌عنوان معامله‌گر تمام وقت رمزارزها معرفی کرد و گفت هدفش این است که برای همه پول به دست بیاورد. البته مدیران این انجمن اکانت او را مسدود کردند چون وی یک بار پس از دریافت پول از کاربر دیگری برای او بیت‌کوین نفرستاده بود.

با این حال، او در همان مدت کوتاه توانست راهش را به یکی از گروه‌های هکری فعال در زمینه سرقت شماره‌های همراه به منظور دسترسی به حساب‌های آنلاین باز کند. این سرقت که تحت عنوان جابجایی سیم یا SIM Swapping شناخته می‌شود برای تحت کنترل درآوردن حساب رمزارز قربانیان کاربرد دارد.

هکرها در سال ۲۰۱۹ به‌صورت از راه دور کنترل تلفن گرگ بنت، سرمایه‌گذار حوزه فناوری منطقه سیاتل، را در دست گرفتند. آن‌ها ظرف چند دقیقه به حساب‌های آنلاین آقای بنت از جمله حساب آمازون و ایمیل او دسترسی پیدا کردند. علاوه بر این، توانستند ۱۶۴ بیت‌کوین را که در آن زمان معادل ۸۵۶ هزار دلار بود تحت اختیار خود درآورند.

آقای بنت خیلی زود با یادداشتی به‌منظور اخاذی روبرو شد که با اسم مستعار Scrim امضا شده بود. دوستان کلارک می‌گویند این اسم مستعار نیز از دیگر نام‌های آنلاین این هکر ۱۷ ساله است. Scrim در یادداشت خود نوشته بود: «ما فقط باقی‌مانده سرمایه‌های حساب Bittrex [تو] را می‌خواهیم.» این یادداشت به صرافی بیت‌کوین Bittrex اشاره داشت که بیت‌کوین‌های آقای بنت در آن قرار داشتند.

بر اساس اسناد دولتی، در ماه آوریل امسال، سرویس مخفی آمریکا ۱۰۰ بیت‌کوین از دارایی‌های آقای کلارک را مصادره کرد. چند هفته بعد نامه‌ای از سوی سرویس مخفی به آقای بنت ارسال و در آن اعلام شد که ۱۰۰ بیت‌کوین از دارایی‌های او پس گرفته شده است. با این حال، مشخص نیست که چه افراد دیگری در این دزدی دست داشته‌اند یا سرنوشت ۶۴ بیت‌کوین باقی‌مانده چه شده است. آقای بنت در مصاحبه‌ای اظهار داشت که مامور سرویس مخفی به او گفته که مالک بیت‌کوین‌های سرقتی را دستگیر نکرده‌اند چون او زیر سن قانونی بوده است.

در آن زمان آقای کلارک در آپارتمانی در تمپای فلوریدا زندگی می‌کرد. مطابق گفته دوستان و اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی، او یک کامپیوتر گیمینگ گران‌قیمت، بالکن و چشم‌اندازی از یک پارک سرسبز داشت. دو همسایه کلارک می‌گویند او آدم توداری بود و در ساعات نامتعارفی با یک بی‌ام‌و سری ۳ سفید رفت و آمد می‌کرد.

آقای زئو که به یکی از دوستان نزدیک کلارک تبدیل شده بود، می‌گوید واقعه ماه آوریل با سرویس مخفی آمریکا گراهام را شوکه کرد. او افزود: «گراهام می‌دانست که شانس دوباره‌ای به او اهدا شده، و می‌خواست تا جای ممکن کارش را قانونی پیش ببرد.»

اما کمتر از دو هفته پس از ماجرای سرویس مخفی، دادستانی اعلام کرد که آقای کلارک قصد داشته وارد سیستم‌های توئیتر شود. به گفته مقامات دولتی، آقای کلارک یکی از کارمندان توئیتر را قانع کرده بود که او یکی از اعضای تیم IT شرکت است و از کارمند توئیتر خواسته بود که اطلاعات هویتی خود را در اختیار کلارک بگذارد تا او به پرتال خدمات مشتریان دسترسی پیدا کند.

image

بر اساس اطلاعات موجود در اسناد مربوط به بازداشت آقای کلارک، او برای یافتن کمک در فرآیند هک به سراغ OGUsers رفت. همدست‌های او پیشنهاد دادند که پس از دستیابی به پنل توئیتر اکانت‌های جذاب این شبکه اجتماعی با اسم‌های خاصی مثل w@ را به فروش برسانند.

ماجرای هک توئیتر در تاریخ ۱۵ ژوئیه معلوم شد. چند روز بعد، یکی از همدست‌های کلارک با نام lol به نشریه تایمز گفت فردی که آن‌ها به‌عنوان مغزمتفکر این اتفاق می‌شناسند سر کسانی را که خواهان اکانت‌های توئیتر بوده کلاه گذاشته است. ظاهرا کلارک پس از دریافت پول، اکانت‌ها را به خریداران تحویل داده اما به‌فاصله کوتاهی با دسترسی از طریق سیستم‌های توئیتر آن‌ها را پس گرفته است. این اتفاق مشابه همان رفتاری است که کلارک پیش‌تر در مورد اکانت‌های ماین‌کرفت انجام داده بود.

زمانی که خبر اتهامات آقای کلارک به آشنایان آنلاین او رسید، عده‌ای اعلام کردند که از این اتفاق متعجب نشده‌اند. کانر بلچر که با اسم مستعار iMakeMcVids شناخته می‌شود، قبلا در یوتیوب با کلارک همکاری داشت اما بعدا به منتقد او تبدیل شد. او می‌گوید: «به نظر نمی‌آمد که او هرگز به کسی جز خودش اهمیت بدهد.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)