خانهاخبار
کرو دراگون اسپیس ایکس فضانوردان را به‌سلامت به زمین برگرداند

کرو دراگون اسپیس ایکس فضانوردان را به‌سلامت به زمین برگرداند

کپسول کرو دراگون شرکت اسپیس ایکس که حدود دو ماه پیش به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بود، شب گذشته با موفقیت در خلیج مکزیک فرود آمد.
۱۳۹۹/۵/۱۳

فضانوردان ناسا، باب بنکن و داگ هرلی، که حدود دو ماه پیش در ماموریتی تاریخی از طریق کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بودند، به‌سلامت به زمین بازگشتند. کپسول حاوی این دو فضانورد در ساعت ۲:۴۸ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (حدود ساعت ۱۱ شب به وقت تهران) در خلیج مکزیک در نزدیکی ساحل پنساکولای فلوریدا فرود آمد. تیم‌های بازیابی به‌سرعت به‌سراغ آن‌ها رفتند و فضانوردان را به خشکی رساندند.

کرو دراگون با این فرود موفقیت‌آمیز توانست اولین سفر مسافری به مدار زمین را به پایان برساند. این ماموریت در تاریخ ۳۰ مه مصادف با ۱۰ خرداد آغاز شد. در ابتدا بنکن و هرلی از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا به مدار فرستاده شدند و یک روز بعد به ایستگاه فضایی رسیدند. این ماموریت که Demo-2 یا DM-2 نام داشت با هدف اثبات قابلیت‌های کپسول کرو دراگون انجام گرفت. ماموریت DM-2 نشان داد که اسپیس ایکس می‌تواند افراد را به‌شکلی ایمن به مدار فرستاده و به زمین برگرداند.

image

اکنون مسیر برای کرو دراگون هموار شده تا در آینده به‌طور منظم به فضا انسان بفرستند. اسپیس ایکس کپسول کرو دراگون را در برنامه‌ای متعلق به ناسا تحت عنوان برنامه کامرشال کرو تولید کرد. فرود بنکن و هرلی در خلیج مکزیک آخرین مرحله از آزمایش این کپسول بود و حالا اسپیس ایکس در تدارک آن است تا دوباره کرو دراگون را به پرواز دربیاورد. ماموریت بعدی آن‌ها در ماه سپتامبر و بعد در بهار سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

با اثبات توانمندی اسپیس ایکس در ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی، اکنون ناسا می‌تواند روی ماموریت‌های جدیدتری برنامه‌ریزی کند. افزون بر این، اکنون شرکت‌های خصوصی می‌توانند برای ارسال انسان به مدار زمین برنامه‌ریزی کنند. تا پیش از این، ناسا تقریبا همیشه در طراحی و ساخت فضاپیماهایی دخیل بود که مسئولیت ارسال فضانوردان این سازمان را برعهده می‌گرفتند. اما حالا به‌لطف موفقیت برنامه کرو کامرشال، نام بنکن و هرلی به عنوان اولین افرادی ثبت می‌شود که از طریق یک فضاپیمای خصوصی به مدار رفته و دوباره به خانه برگشته‌اند.

image

این دو فضانورد شنبه ایستگاه بین‌المللی فضایی را ترک کردند. آن‌ها در مجموع حدود ۱۸ ساعت داخل کپسول کرو دراگون بودند و به‌آرامی از ایستگاه فضایی فاصله گرفتند. در نهایت حدود ساعت ۲۲ دیشب موتور کرو دراگون فعال شد و کپسول را از مدار خارج و به سمت زمین هدایت کرد. کپسول اسپیس ایکس با عبور از جو زمین به دمای فوق‌العاده بالای ۱۹۲۰ درجه سلسیوس رسید، اما با رسیدن به ارتفاع مقتضی چترهای نجات خود را باز کرد تا به‌آرامی بر روی اقیانوس فرود بیاید.

از زمان برنامه آپولو، این نخستین باری است که فضانوردان ناسا در اقیانوس فرود می‌آیند. به‌علاوه، این اولین باری بود که خلیج مکزیک به‌عنوان محل فرود یک فضاپیما انتخاب شد. ناسا و اسپیس ایکس ترجیح می‌دادند که فضانوردان را در شرق فلوریدا، نزدیک پایگاه کیپ کاناورال، فرود بیاورد، ولی طوفان‌های گرمسیری کرو دراگون را به فرود در نزدیکی ساحل پنساکولا وادار کرد.

image

فرود در دریا لزوما بهترین تجربه فرود به حساب نمی‌آید، چون حرکات ناشی از موج‌ها می‌تواند پس از عبور پرسرعت از جو زمین برای فضانوردان تهوع‌آور باشد. علاوه بر این، اکثر فضانوردان پس از طی مدت‌های طولانی در فضا باید مجددا خود را با جاذبه زمین تطبیق دهند، زیرا مایعات موجود در بدن آن‌ها رفتارهای متفاوتی داشته و حس تعادل در آن‌ها از حالت عادی خارج شده است.

کپسول کرو دراگون پس از فرود به یکی از مراکز اسپیس ایکس در فلوریدا برگردانده می‌شود. آن‌جا مهندسان به بررسی و ارزیابی کپسول می‌پردازند و آن را برای ماموریت بعدی تعمیر و آماده‌سازی می‌کنند. ماموریت بعدی ناسا در بهار سال ۲۰۲۱ انجام می‌شود و طی آن چهار فضانورد به ایستگاه فضایی می‌روند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)