خانهاخبار
تیم کوک دفاعیه آغازین خود را برای جلسه ضدتراست مجلس آمریکا منتشر کرد

تیم کوک دفاعیه آغازین خود را برای جلسه ضدتراست مجلس آمریکا منتشر کرد

کمیته ضدتراست مجلس آمریکا می‌خواهد با برگزاری جلسه‌ای به بررسی رفتارهای ضدرقابتی شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری از جمله اپل بپردازد.
۱۳۹۹/۵/۸

مدیرعامل اپل، تیم کوک، تا به‌زودی باید در مقابل کمیته ضدتراست مجلس آمریکا حاضر شود تا از فعالیت‌های این شرکت دفاع کند. حالا بیانیه آغازین او به‌صورت آنلاین منتشر شده است. کوک می‌گوید اپل در هیچ‌کدام از بازارهایی که مشغول فعالیت در آن‌ها است سهم بازار غالب ندارد، و در حوزه تلفن‌های هوشمند نیز گزینه‌های بسیار زیادی پیش روی مصرف‌کنندگان دیده می‌شود. او می‌گوید:

بازار تلفن‌های هوشمند به‌شدت رقابتی است و شرکت‌هایی مثل سامسونگ، ال‌جی، هوآوی و گوگل کسب و کارهای موبایلی بسیار موفقی را ساخته‌اند که رویکردهای متفاوتی را ارائه می‌کنند.

اپل در هیچ‌کدام از بازارهایی که ما در آن‌ها تجارت می‌کنیم سهم بازار غالب ندارد. این موضوع فقط در مورد آیفون صدق نمی‌کند، بلکه برای سایر دسته‌بندی‌های محصولات هم صادق است.

تیم کوک می‌خواهد ادعای رفتارهای ضدرقابتی اپل را زیر سوال ببرد. مدیرعامل این شرکت می‌گوید اپ استور دروازه‌های دنیای توسعه را بر روی توسعه‌دهندگان بازتر کرده و هزینه‌هایی که دریافت می‌شود امکان دسترسی به APIهای اپل و سایر امکانات این پلتفرم را فراهم می‌کند.

من امروز اینجا هستم چون این موشکافی معقولانه و مناسب است. ما این فرآیند را محترم شمرده و آن را با خضوع می‌پذیریم. ولی این ادعاها را قبول نمی‌کنیم.

اپ استور کار خود را با ۵۰۰ اپلیکیشن آغاز کرد، اما امروز میزبان بیش از ۱.۷ میلیون برنامه است که فقط ۶۰ تای آن‌ها نرم‌افزارهای خود اپل هستند. اگر اپل را نگهبان دروازه تلقی کنیم، کار ما بازتر کردن دروازه بوده است. ما می‌خواهیم تعداد اپلیکیشن‌های اپ استور تا جای ممکن بیشتر شود، نه این که مانع از ورود آن‌ها به این پلتفرم شویم.

کوک درباره کارمزدهای بالای اپ استور مدعی است که سهم ۱۵ تا ۳۰ درصدی اپل مشابه سهم سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن است، در حالی که اپل امکانات بهتری ارائه می‌کند و این امکانات تا پیش از تاسیس اپ استور در سال ۲۰۰۸ در دسترس نبود.

توسعه‌دهندگان اپ استور قیمت اپلیکیشن خود را تعیین می‌کنند اما هرگز بابت «فضای قفسه» پول نمی‌دهند. اپل به‌طور پیوسته در حال بهبود شرایط است و ابزارهای به‌روزی مثل کامپایلرها، زبان‌های برنامه‌نویسی، سیستم‌های عامل، فریم‌ورک‌ها و بیش از ۱۵۰ هزار API را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این ابزارها نه تنها قدرتمند بلکه آن‌قدر ساده هستند که حتی دانش‌آموزان ابتدایی هم می‌توانند با آن‌ها اپلیکیشن بسازند.

دستورالعمل‌های اپ استور متضمن ارائه تجربه کاربری باکیفیت، قابل اعتماد و ایمن است. این دستورالعمل‌ها شفاف‌اند و به‌طور عادلانه برای تمامی توسعه‌دهندگان در همه دسته‌بندی‌ها اجرا می‌شوند. دستورالعمل‌های ما تغییرناپذیر نیستند، بلکه با تغییر دنیا عوض شده‌اند و ما با توسعه‌دهندگان همکاری می‌کنیم تا آن‌ها را به‌شکل منصفانه‌ای اجرا کنیم.

کوک می‌خواهد در جلسه پیش رو توضیح دهد که اپل از زمان راه‌اندازی اپ استور نرخ کارمزد خود را افزایش نداده و در واقع هزینه اشتراک‌ها را کاهش داده یا معافیت‌هایی برای برخی از دسته‌بندی‌های نرم‌افزاری قائل شده است.

توسعه‌دهندگانِ بخش عمده‌ای از اپلیکیشن‌های اپ استور تمام ۱۰۰ درصد درآمدهای خود را حفظ می‌کنند. تنها اپلیکیشن‌هایی که مشمول کارمزدند آن‌هایی هستند که کاربران دستگاه‌های اپلی را جذب اشتراک‌های خود می‌کنند و خدمات یا قابلیت‌ها را روی دستگاه‌های اپلی در اختیار کاربران می‌گذارند.

کارمزدهای اپل قابل مقایسه یا کمتر از کارمزد دریافتی توسط اکثر رقبای ماست. این کارمزد بسیار پایین‌تر از نرخ‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی است که توسعه‌دهندگان تا پیش از تاسیس اپ استور برای توزیع کارهای خود مجبور به پرداخت بودند.

پیش‌تر یکی از مدیران مایکروسافت نسبت به رفتارهای اپل در اپ استور انتقاداتی را مطرح کرده بود. جلسه ضدتراست مجلس آمریکا پنجشنبه با حضور مدیرعامل شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله مارک زاکربرگ از فیسبوک، جف بزوس از آمازون، ساندار پیچای از گوگل/آلفابت و تیم کوک از اپل برگزار می‌شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)