خانهاخبار
قابلیت جدید iOS 14، عملیات جاسوسی پنهان اینستاگرام را لو داد!

قابلیت جدید iOS 14، عملیات جاسوسی پنهان اینستاگرام را لو داد!

این روزها انگشت اتهام بسیاری از منتقدان به سمت اینستاگرام نشانه رفته است.
۱۳۹۹/۵/۷

تأمین امنیت، موضوعی است که در تمامی نسخه‌های جدید آی او اس به عنوان یکی از دغدغه های اهالی کوپرتینو به حساب می‌آید و آی او اس 14 نیز از این قضیه مستثنی نیست. پیش تر در این نسخه، شاهد آن بودیم که دست بسیاری از اپلیکیشن‌ها در زمینه جاسوسی از کلیپ بورد دارندگان آیفون رو شده بود. حالا افرادی که دستگاه خود را به نسخه آزمایشی iOs 14 بروزرسانی کرده‌اند، متوجه شده‌اند که اینستاگرام بدون اجازه و در شرایطی که هیچ نیازی به آن ندارید، به دوربین آیفون دسترسی دارد!

سیستم عامل آی او اس 14 به قابلیتی مجهز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا هنگام استفاده اپلیکیشن‌ها از دوربین آیفون، از این موضوع اطلاع پیدا کنند. به این ترتیب زمانی که اپلیکیشن‌های مختلف در شرایطی که نیازی به آن نباشد، در حال استفاده از دوربین آیفون باشند، دایره‌ای سبز رنگ در استاتوس بار آن ظاهر می‌شود و به این ترتیب کاربر از این موضوع اطلاع پیدا خواهد کرد.

image

 

زمانی که آی او اس 14 این ایراد امنیتی را روشن ساخته و انگشت‌های اتهام به سمت اینستاگرام نشانه رفت، آن‌ها با ارسال متنی به وب سایت The Verge این موضوع را یک باگ خوانده و اعلام نموده‌اند که به هیچ عنوان از دوربین آیفون استفاده نخواهند کرد و به زودی با ارائه یک آپدیت نرم‌افزاری، این باگ را برطرف می‌کنند. متن کامل موارد اعلام شده از سوی سخنگوی اینستاگرام به شرح زیر است:

ما تنها زمانی که شما بخواهید، به دوربین دستگاه دسترسی خواهیم داشت. به عنوان مثال وقتی روی صفحه فید اینستاگرام، اگشت خود را به سمت راست سوایپ می‌کنید. ما نیز متوجه این باگ در آی او اس 14 که دایره سبز رنگ را به اشتباه نشان می‌دهد، شده‌ایم و به دنبال بر طرف کردن مشکل یاد شده هستیم. ما به هیچ وجه به دوربین آیفون شما دسترسی نخواهیم داشت و هیچ تصویری نیز به این ترتیب ثبت و ضبط نمی‌شود.

بد نیست بدانید این اولین باری نیست که یک اپلیکیشن بدون اجازه کاربر، به محتوای دوربین دستگاه دسترسی داشته است. چندی پیش نیز مشخص شد که اپلیکیشن LinkedIn نیز بدون اجازه به محتوای کلیپ بورد آیفون دسترسی دارد که چنین موضوعی نیز توسط مقامات این کمپانی به عنوان یک باگ اعلام شد!

باید از اپل و طراحان آی او اس 14 سپاسگذار باشیم که به مرور و با شفاف سازی چنین اتفاقاتی، کاربران را بیش از پیش هوشیار می‌کنند. امیدواریم این امر همواره ادامه‌دار بوده و سایر پلتفرم‌ها نیز به این ویژگی مجهز شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)