خانهاخبار
مایکروسافت از رابط کاربری آینده‌ آفیس پرده‌برداری کرد

مایکروسافت از رابط کاربری آینده‌ آفیس پرده‌برداری کرد

مایکروسافت پیش نمایشی از طراحی آینده‌ی آفیس ارائه کرد
۱۳۹۹/۵/۴

مایکروسافت تصمیم دارد تغییرات عمده‌ای دررابط کاربری محصولات خود در مقایسه باشکل سنتی آن، ایجاد کند و ظاهرا آفیس از اولین‌هایی است که زیر تیغ جراحی رفته است. غول نرم‌افزاری طی سال‌های اخیر همواره آفیس را باسیستم Fluent Design خود بهبود بخشیده است که اضافه شدن آیکون‌های جدید، دارک مود و کوچکتر و آسان‌تر شدن استفاده از نوار ابزار ریبون از آن دست به شمار می‌روند. قدم بعدی این شرکت در طراحی رابط کاربری تمرکز روی سادگی است.

جان فریدمن، معاون طراحی و تحقیقات غول کوپرتینویی توضیح می‌دهد، موج بعدی تغییرات رابط کاربری مایکروسافت ۳۶۵ پا را فراتر گذاشته و با کمتر کردن جلوه‌ی رنگی از سربرگ اپلیکیشن‌ها و دستورات انطباقی بهتر، از راه خواهد رسید. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا نوار ابزار ساده شده را در هرکجای صفحه که می‌خواهند، قرار دهند. در نهایت می‌توان گفت دستورات به میل و اختیار کاربر خواهند بود. با استفاده از دستورهای انطباقی، نوار ابزاری شناور جایگزین قبلی خواهد شد. فریدمن اعلام کرد: مایکروسافت در حال بررسی چگونگی عملکرد این رابط کاربری است. امروز پیش نمایشی از جزییات طراحی منتشر کردیم که طی یک یا دو سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

image

طراحی ریبون که از محیط دسکتاپ مشتق شده بود از روز اول یک تجربه‌ی منحصر به فرد بود که از پس دستورهای مدنظر کاربر، به خوبی بر می‌آمد. اکنون تمام دنیا در حال حرکت به سمت چند پلتفرمی و چند دستگاهی است، پس باید با توجه به نیاز کاربران در آینده‌ حرکت کنیم. زمانی که دستورهای ریبون مبتنی بر فعالیت‌های کاربر باشد، فشار برای پیدا کردن دستور کاهش پیدا می‌کند و تمرکز روی فعالیت اصلی فارغ از مکان، بالاتر می‌رود و فرقی نمی‌کند با گوشی هوشمند در مترو، با تبلت روی مبل و یا پشت دسکتاپ نشسته باشید.

مایکروسافت طراحی ریبون را از ابتدا با آفیس ۲۰۰۷ به جهانیان معرفی کرد و اکنون آماده است تا فراتر از آن حرکت کند. اهالی کوپرتینو به تدریج روی گوشی‌ها و صفحات وب آن را ساده‌تر کردند، اما طرح‌های جدیدی که امروز به اشتراک گذاشته شد بسیار فراتر از ریبون است. رابط کاربری ساده شده‌ی مایکروسافت تمرکز بیشتری روی محتوای در حال ساخته شدن توسط کاربر، نسبت به کروم می‌دهد. از دیگر تغییرات می‌توان به یک آیکون ساده در بالای اپلیکیشن‌ها اشاره کرد تا مشخص شود در حال استفاده از کدام نرم‌افزار هستید. در مرکز هم نوار جست و جو یا فرمان وجود دارد که نقش مهمی را در رابط کاربری ایفا می‌کند. مایکروسافت روی نوار جست و جو و فرمان تاکید بیشتری دارد که روی سرویس تیمز نمود دارد.

image

در ادامه فریدمن اعلام می‌کند:

تمرکز اصلی تغییرات جدید، کاهش حواس پرتی و افزایش بهره‌وری است. ما در طول زمان جست و جوی جامع را بهبود می‌دهیم تا اطلاعات مدنظر کاربر به راحتی در اختیارش قرار گیرد. ما در این مسیر تمام تحقیقات خود را بر تمرکز کاربر نگاشته‌ایم. در برخی موارد کاربر به توجه و تمرکز طولانی احتیاج دارد و در برخی دیگر مانند موبایل، به دنبال انجام وظایف کوتاه است. طراحی‌های جدید با هدف بهبود این تجربه‌ها صورت گرفته تا حواس پرتی کاهش پیدا کند.

دقیقا مشخص نیست که این تغییرات برای آفیس، وب و مایکروسافت ۳۶۵ چه زمانی عرضه می‌شود. کوپرتینویی‌ها هم‌چنین در حال تحقیقات گسترده هستند تا دریابند نحوه‌ی کارکردن مردم در زمان همه‌گیری چه تغییری کرده تا بتوانند در طراحی‌های خود این موضوع را مدنظر داشته باشند. همه‌گیری روی نحوه‌ی طراحی مایکروسافت تاثیر گذاشته و در حال حاضر این موضوع روی تیمز به خوبی قابل مشاهده است. فریدمن می‌گوید ایجاد تغییرات در مایکروسافت ۳۶۵، به دلیل پیچیدگی‌های حاصل از همه‌گیری و تغییراتی که در سال ۲۰۲۰ گریبان دنیا را گرفته، اجتناب ناپذیر است.

ساده‌سازی، کاهش حواس پرتی و تمرکز روی موبایل و وب مسیری است که رابط کاربری جدید طی می‌کند. امروز تنها نکاتی که از رابط کاربری جدید به نمایش گذاشته شده، همین‌ها هستند و انتظار می‌رود که طی ماه‌های آینده خبرهای بیشتری از راه برسد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)