خانهاخبار
حمله دادستان کل آمریکا به اپل، گوگل و مایکروسافت و پاسخ شماری از آن‌ها

حمله دادستان کل آمریکا به اپل، گوگل و مایکروسافت و پاسخ شماری از آن‌ها

ویلیام بار، داستان کل ایالات متحده آمریکا، در سخنرانی جدیدی به شرکت‌های بزرگ فناوری تاخت و آن‌ها را تحت تاثیر چین دانست. شماری از این شرکت‌ها در بیانیه‌ای به این حملات پاسخ دادند.
۱۳۹۹/۴/۲۹

به‌گزارش خبرگزاری CNBC، دادستان کل ایالات متحده آمریکا، ویلیام بار، با حمله به شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری از جمله اپل، گوگل، مایکروسافت، یاهو و سیسکو آن‌ها را تحت تاثیر چین قلمداد کرد. بار اظهار داشت که برخی از شرکت‌های فناوری و استودیوهای فیلم‌سازی هالیوودی بیش از حد مایل به همکاری با دولت چین هستند.

آقای بار در خلال سخنرانی خود در موزه جرالد آر. فورد گفت: «جمهوری خلق چین حالا درگیر نبرد اقتصادی پرتنشی شده که شامل کارزاری تهاجمی، هماهنگ‌شده و تمام عیار برای سلطه بر اقتصادی جهانی و کنار زدن ایالات متحده به عنوان سرآمد ابرقدرت‌های جهانی است. شرکت‌های آمریکایی به کرّات به‌خاطر سودهای کوتاه مدت به این تاثیرپذیری‌ها تن داده و حتی آزادی و سرگشودگی خود را قربانی کرده‌اند.» دادستان کل آمریکا به‌طور خاص با اشاره به سیسکو این شرکت را به‌دلیل کمک به دولت چین برای ساخت «پیچیده‌ترین سیستم سانسور و نظارت بر اینترنت» سرزنش کرد.

image

ویلیام بار همچنین اپل را به‌خاطر استفاده از سرورهای مستقر در چین که وظیفه انتقال بخشی از اطلاعات آیکلود را دارند مورد حمله قرار داد. او گفت به‌موجب این اتفاق اپل به دولت چین اجازه دسترسی به ایمیل‌ها، متون و سایر اطلاعات خصوصی ذخیره‌سازی‌شده در فضای ابری خود را داده است. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که پس از انتقاد دولت چین مبنی بر تاثیر اپلیکیشن Quartz در پوشش تظاهرات هنگ کنگ، چگونه اپل این اپلیکیشن را از اپ استور چین حذف کرد.

دادستان کل ایالات متحده در ادامه سخنان خود متذکر شد که با این حال اپل با دولت آمریکا همکاری نکرده و قفل آیفون تروریست‌هایی مثل محمد سعید الشمرانی را که در ماه دسامبر سال گذشته عامل قتل سه نفر در پنساکولای فلوریدا بود برای دولت باز نمی‌کند. ویلیام بار گفت: «ما به مدت چهار ماه و نیم سعی کردیم بدون کمک اپل وارد این دستگاه شویم.» با این حال آن‌ها در نهایت از طریق حفره‌ای وارد این آیفون شدند که در آینده دیگر قابل استفاده نیست.

اپل در پاسخ به این سخنان بیانیه‌ای برای خبرگزاری CNBC ارسال و تاکید کرد که چقدر به امنیت سایبری متعهد است و به رمزنگاری ایمن دستگاه‌ها و سرورهای خود اهمیت می‌دهد. این شرکت در خصوص ادعای ارائه اطلاعات کاربران به دولت چین گفت: «محصولات ما امکان برقراری ارتباط، آموزش، بروز خلاقیت و بهره‌گیری از استعدادها را برای کاربران چینی ما فراهم می‌کنند. ما به ضرورت وجود جامعه‌ای باز باور داریم که اطلاعات آزادانه در آن جریان یابد. [ما] متقاعد شده‌ایم که بهترین روش برای ادامه مسیر ترویج آزادی این است که حتی در صورت عدم توافق با قوانین یک کشور حضور خود را در آن‌جا حفظ کنیم.»

image

شرکت سیسکو نیز با ارسال ایمیلی به خبرگزاری CNBC اعلام کرد که آن‌ها تجهیزاتی برای تسهیل در فرآیند مسدودسازی دسترسی یا نظارت بر کاربران شبکه در اختیار چین قرار نمی‌دهند. این شرکت در تذکیب سخنان ویلیام بار افزود: «محصولاتی که ما در اختیار چین می‌گذاریم همان محصولاتی هستند که به سراسر دنیا می‌فرستیم، و کاملا تابع تمامی قوانین صادراتی مربوط به چین از جمله مسائل حقوق بشری هستیم.»

گوگل از اظهارنظر درباره سخنان آقای بار امتناع کرده است. این شرکت از سال ۲۰۱۰ اپلیکیشن جستجوی خود را در چین ارائه نکرده. شرکت یاهو نیز حرفی در پاسخ به این سخنان نزده و سخنگوی مایکروسافت هم هنوز پاسخی به این گفته‌ها نداده است.

شماری از شرکت‌های فوق‌الذکر از مدتی پیش توسط وزارت دادگستری آمریکا به اتهام نقض قوانین ضدتراست تحت بررسی و تحقیق قرار گرفته‌اند. برای مثال، در خصوص اپل گفته می‌شود که به خاطر دریافت سهمی ۳۰ درصدی از پرداخت‌ها و حق اشتراک‌های واصله از اپ استور و عدم فراهم‌سازی بستری برای نصب مستقل اپلیکیشن‌ها از فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث، این شرکت سعی دارد کاربران خود را به پرداخت مبالغ بیشتری برای استفاده از اپ‌ها مجبور کند.

گوگل هم متهم است که محصولات خود را در نتایج جستجو بالاتر از محصولات سایرین قرار می‌دهد. علاوه بر این، گفته می‌شود آن‌ها شرکت‌هایی را که می‌خواهند از نسخه گوگلی اندروید استفاده کنند به نصب Google Search و Chrome به‌عنوان اپلیکیشن‌های پیش‌فرض موتور جستجو و مرورگر وب وادار می‌کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)