خانهاخبار
بررسی و نمایش ویژگی‌های Apple iOS 14

بررسی و نمایش ویژگی‌های Apple iOS 14

iOS 14 یک سیستم عامل چشم نواز، منعطف و مطمئن که فراتر از به روز رسانی های امنیتی و پایداری است.
۱۳۹۹/۴/۲۱

ما یک گوشی آیفون داریم که هر وقت اپل یک آپدیت جدید (بتا) ریلیز می‌کند  بلافاصله از آن برای نصب و بررسی استفاده می‌کنیم و iOS 14 از این قاعده مستثنا نیست. در این نسخه شاهد برخی باگ‌های کوچک هستیم و چون اولین نسخه بتا است خیلی هم عجیب نیست و بهتر است فعلاً برای دستگاه‌هایی که به‌صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید iOS 14 را نصب نکنید.

 

iOS 14 : تازه، تازه، تازه

 

ویجت‌ها

اپل در جدیدترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل خود، homescreen را از نو ساخته است، مملو از تغییرات اساسی. ویجت‌های homescreen همراه با App Library دیگر در یک صفحه‌نمایش داده نمی‌شوند و نحوه تعامل شما با گوشی را برای همیشه تغییر خواهد داد.

 

طراحی ویجت‌ها دستخوش تغییر شده‌اند اما شما می‌توانید با یک نگاه گذرا به‌سرعت ویجت موردنظر خود را تشخیص دهید و از آن  استفاده کنید. در homescreen قبلی ویجت‌ها تنها در سمت چپ قرار می‌گرفتند حال این امکان وجود دارد در هر جایی قرار گیرند ، حتی اندازه‌شان را تغییر دهید و در کنار آیکون اپ‌ها بنشینند. اگر بخواهید می‌توانید آیکو‌ن‌ها را حذف نموده و فقط ویجت‌ها را در homescreen نگاه‌دارید. طراحی ویجت‌ها بسیار طبیعی و زیبا است و از القا کردن حس اضافی بودن به شما جلوگیری می‌کند. دیگر ویژگی جذاب ویجت‌ها، چیدن آن‌ها روی همدیگر است. شما می‌توانید یک کروسل از ویجت‌ها آماده کنید و در میان آن‌ها اسکرول کنید که مشابه آن را در اپل واچ می‌بینید.

 

عاشق App Library خواهید شد

دیگر ویژگی جذابی که به زیبایی iOS جدید کمک می‌کند App Library است و دیگر با آیکون‌ها وارد جنگ نخواهید شد. هوم‌اسکرین‌های به‌هم‌ریخته که وجود اپ‌ها و فولدرهای نامنظم آن را بدتر می‌کرد را هم فراموش کنید. به مموری هم نیازی نیست تا در یافتن آن برنامه خاص مشکل داشته باشید. به لطف App Library جدید، پاک‌سازی هوم‌اسکرین آیفون نظم‌دهی به برنامه‌ها دیگر کار سختی نخواهد بود. شاید این سؤال برای شما پیش آید که تفاوت آن با فولدری که خودمان ایجاد می‌کردیم در چیست؟ جواب ساده است، App Library این دسته‌بندی را برای شما انجام خواهد داد که از هدر رفتن زمان شما جلوگیری خواهد کرد. این App Library برای برخی دیگر از کاربران مجدداً نجات‌دهنده زمان است چراکه اپ‌ها را به ترتیب الفبا می‌چیند که پیدا کردن اپ را به‌شدت آسان می‌کند.

 

 

تماس‌های ورودی دیگر باعث اضطراب نیستند

بالاخره اپل در این نسخه از iOS تصمیم گرفت تا برای نمایش تماس‌های ورودی یک چهره جدید معرفی کند. چنانچه هنگام کار با گوشی خود باشید، تماس‌های ورودی کار شما را مختل نمی‌کنند بلکه به‌صورت بنر در بالای نمایشگر ظاهر می‌شوند. این امکان وجود دارد تا بدون قطع شدن تماس ، آن را کنار بزنید. اما اگر شما از این اتفاق خوشحال نشدید می‌توانید در بخش تنظیمات همان حالت قدیمی را برای خود اعمال کنید.

image

 

و حالا ... تصویر در تصویر

این ویژگی از زمان نسخه iOS 9 در آیپد وجود داشته اما برای استفاده از آن در آیفون باید تا الان یعنی iOS 14 صبر می‌کردیم. به لطف این ویژگی حالا می‌توانیم ضمن تماشا کردن ویدئو در یک مینی‌پلیر مشغول فرستادن ایمیل یا گشتن در اینترنت باشیم. ویژگی تصویر در تصویر بیشتر مناسب آیپد است که نمایشگر بزرگی دارد نه نمایشگرهای آیفون، با این‌ همه یک اتفاق خوب است. البته باید بگوییم که تصویر در تصویر با برخی اپ‌های استریم سازگار است. ما توانستیم با استفاده از یوتیوب پریمیوم در سافاری و نه از اپلیکیشن یوتیوب ، تصویر در تصویر را اجرا کنیم.

پیام‌ها و Memoji

گویی با اپلیکیشن پیام‌های جدیدی روبرو هستیم. حال می‌توانید در چت‌های گروهی مخاطبان را منشن کنید که اعلانش برای آن‌ها ظاهر خواهد شد حتی اگر آن گروه را mute کرده باشند. دیگر ویژگی نجات‌بخش iOS 14 اضافه شدن پاسخ‌دهی InLine است که در چت‌های گروهی یک ویژگی محبوب به‌حساب می‌آید. حتی می‌توانید Thumbnail چت گروهی را شخصی‌سازی کنید.

 

 

 

Siri

حال دستیار آیفون در بالای نمایشگر اطلاعات را به نمایش می‌گذارد  تا مزاحم کار شما نشود. تغییری بزرگ که زمان زیادی در انتظارش بودیم. چه‌بسا  کاربرانی که تابه‌حال این ویژگی را غیرفعال کرده بودند حال سیری با ظاهر جدید را به کار بگیرند.

image

 

 

دیگر ویژگی‌های کوچک iOS 14

برخی فیچرهایی که در این نسخه بتا چشم‌نوازی می‌کنند را در ذیل می‌بینیم:

  • با دوبار یا سه بار ضربه زدن به پشت آیفون ، یک برنامه که از قبل تنظیم کرده‌اید لانچ خواهد شد. به‌عنوان‌مثال با دو بار ضربه زدن به پشت آیفون می‌توانید دوربین را لانچ کنید. البته این ویژگی به سخت‌افزار خاصی نیاز دارد که فقط در آیفون‌های X, XS, XS MAX, XR, 11, 11 PRO, 11 PRO MAX وجود دارند.
  • دوربین سلفی نقش آینه را ایفا خواهد کرد.
  • در کیبورد iOS با دنیایی از ایموجی مواجه هستید. تعداد به‌روزرسانی ایموجی‌های جدید به‌قدری بالاست که آخرین ایموجی استفاده‌شده را فراموش خواهید کرد. البته امکان جستجو میان ایموجی‌ها وجود دارد تا حالات شما را انتقال دهد. این نمونه را در GBoard نیز شاهد هستیم.

image

 

  • امکان تنظیم آلارم‌های متفاوت برای روزهای متفاوت هفته.
  • برای افرادی که مشکل شنوایی دارند هم یک ویژگی جذاب وجود دارد و آن تشخیص صداست. این ویژگی با شنیدن صداهای ذیل شما را مطلع خواهد کرد:

آلارم‌های آتش و دود – صدای گربه‌ها و سگ‌ها – هشدار لوازم خانه – زنگ در – جریان آب – گریه کودکان – فریاد – بوق ماشین و در زدن.

  • در Control Center یک NFC خوان جدید قرار دارد.
  • قابلیت سوئیچ Airpods بین دیگر دستگاه‌های اپل

برای کوتاهی مطلب به همین تعداد بسنده می‌کنیم.

نتیجه‌گیری

iOS هرگز به اندروید شباهتی نداشته است مگر الان. هر دو اندروید و iOS در طول سالیان دنیایی از ویژگی‌ها را به رخ یکدیگر می‌کشیدند. کیبوردهای swipe، مجوزهای دسترسی به اپ‌ها، اپ‌های instant و بسیاری دیگر ابتدا یا برای اندروید در دسترس بودند یا iOS

اما حال برای هر دو پلتفرم در دسترس هستند.

اول چه کسی عرضه کرد و یا چه کسی بهتر ظاهر شد اهمیتی ندارد، آنچه مهم است تلاش هر دو سیستم‌عامل برای ارتقا تجربه کاربری همراه با ویژگی‌های سودمند است. اگر هیچکس ایده‌ها و الهامات را به عاریه نگرفته بود ما اطلاعات و دانش کمی داشتیم.

شاید iOS 14 همان چیزی‌ست که طرفداران iOS سال‌ها در انتظارش بودند تا رابط کاربری بهتری را تجربه کنند و همچنین این اکوسیستم را برای مهاجرین اندرویدی جذاب‌تر می‌کند. به‌روزرسانی منظم عملکرد و امنیت در iOS حالا با یکسری جذابیت‌های کوچک در کنار زیبایی ظاهری این سیستم‌عامل را خواستنی‌تر کرده است. iOS 14 حس تازگی و نوآورانه‌ای دارد و قطعاً نسخه پایانی آن باثبات بیشتر دلرباتر خواهد بود.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)