خانهاخبار
مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس در مقابل اکسپریا 1 مارک 2

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 پلاس در مقابل اکسپریا 1 مارک 2

در این مطلب می‌خواهیم قدرت عکاسی دوربین دو پرچمدار فعلی موجود در بازار را با هم مقایسه کنیم.
۱۳۹۹/۴/۱۸

اگرچه کمپانی سونی سابقه بلند مدتی در زمینه تولید تجهیزات عکاسی دارد، اما متأسفانه گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط این برند از دوربین‌های آنچنان خوبی بهره‌مند نیستند. یکی از آخرین محصول تولید شده توسط این شرکت ژاپنی با نام Xperia 1 II در این مطلب با یکی از اعضای خانواده اس 20 سامسونگ، یعنی Galaxy S20 Plus مورد مقایسه قرار گرفته است. بیایید ببینیم که عملکرد آن ها در مقابل یکدیگر چگونه خواهد بود.

در ابتدا بیایید مشخصات دوربین هر دو گوشی را با هم در لیست زیر ببینیم:

image

 

اگر نگاهی به مشخصات دوربین هر دو گوشی بیاندازیم، در نگاه اول تقریبا همه چیز برابر به نظر می‌رسد. اما با نگاه موشکافانه‌تر، متوجه می‌شویم که در قسمت دوربین اصلی، لنز قرار گرفته روی گوشی هوشمند تولید شده توسط سونی دریچه دیافراگم بازتری را داراست و به این ترتیب، جذب نور بهتری خواهد داشت. در شاخه زوم نیز سونی ترجیح داده از همان لنز 12 مگاپیکسلی استفاده کند و این در حالی است که پرچمدار سامسونگ، به لنز 64 مگاپیکسلی با قابلیت زوم هیابرید 3 برابری مجهز است. 

ذکر این نکته نیز شایان توجه است که برای عکاسی با دوربین Xperia 1 II، از همان اپلیکیشن پیش فرض دوربین استفاده شده و Photo Pro مورد استفاده قرار نگرفته تا امکانات حداقلی هر دو دستگاه با یکدیگر مقایسه شوند.

یکی از مهم ترین تفاوت‌های این دو محصول، رنگ بندی تصاویری است که به صورت خروجی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. سامسونگ معمولا در گوشی‌های هوشمند خود، تا حدودی رنگ‌های اغراق شده را به عنوان خروجی به شخص عکاس تحویل می‌دهد و این موضوع در عکس‌های زیر کاملا مشخص است. اگر به آسمان یا گیاهان، خصوصا رنگ‌های قرمز و صورتی نگاه بیاندازید، این موضوع را به وضوح متوجه می‌شوید. از طرف دیگر Xperia 1 II سونی رنگ‌هایی واقعی را در اختیارتان می‌گذارد، اما هر دو گوشی رنگ‌هایی نسبتا گرم را در برخی شرایط تولید می‌کنند. همچنین ویژگی HDR در محصول سونی، آنچنان که باید و شاید نتوانسته با محصول سامسونگ رقابت کند.

(تصاویر بالا مربوط به گوشی S20 Plus سامسونگ است و تصاویر پایینی، توسط Xperia 1 II گرفته شده است)

image

image

image

image

 

در تصاویر گرفته شده توسط اس 20 پلاس، جزئیات دقیق‌تر و واضح‌تری را شاهد هستیم. این موضوع هنگام شکار تصاویر واید بیشتر خود را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که دوربین محصول سونی هنگام گرفتن خروجی، عملیات پردازشی کمتری را روی تصویر انجام می‌دهد و به همین دلیل، جزئیات کمتری را در عکس گرفته شده شاهد هستیم.

image

image

image

image

 

در تصاویر بوکه (تصاویری با پس زمینه محو شده)، قابلیت تشخیص لبه‌های قسمت فوکوس شده در هر دو محصول نسبتا مشابه و خوب است و Xperia 1 II تا حد کمی، عملکرد بهتری از خود نشان داده است. لنزهای تشخیص عمق روی هر دو گوشی هوشمند یاد شده عملکرد خارق العاده‌ای از خود نشان داده اند، اما گوشی سونی توانسته با خلق تصویر محو شده نرم‌تر، خروجی واقعی‌تری را به ثبت برساند.

image

image

image

image

 

حالت زوم

بزرگ ترین تفاوت S20 Plus و Xperia 1 II در قسمت زوم آنها است. سونی ترجیح داده تا رزولوشن پایین‌تر با زوم 3 برابری را در اختیار کاربر بگذارد و در مقابل، سامسونگ رزولوشن بالا به همراه زوم سه برابری هایبرید را به ارمغان آورده است. حاصل تلاش هر دو محصول شایان توجه است.

در نگاه اول به تصاویر خروجی، عملکرد مشابهی را شاهد هستیم. اما مانند موارد بالاتر، تفاوت عملکرد HDR و رنگ‌بندی در تصویر خروجی، باعث ایجاد تفاوت‌هایی می‌شود. البته به نظر می‌رسد که اس 20 پلاس سامسونگ عملکرد بهتری از خود نشان داده، اما این بدان معنا نیست که Xperia 1 II نتوانسته با این موضوع کنار بیاید.

image

image

image

image

 

اگر روی تصویر شکار شده موشکافانه زوم کنیم، می‌بینیم جزئیات آن طور که باید و شاید، دقیق نیست و زوم هایبرید گلکسی اس 20 پلاس هم نتوانسته به این موضوع کمک کند. نتیجه کار بد نیست، اما فوق‌العاده هم نیست.

اما از طرف دیگر، عکس‌های گرفته شده با گوشی هوشمند سونی با کمک زوم اپتیکال، نشان از پردازش بیشتر تصویر داشته و جزئیات تا حدودی دقیق‌تر نمایش داده می‌شود. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که با چرخاندن ابزار مربوط به زوم و رساندن آن به 3X، عملکرد اصلی لنز زوم را نخواهید دید و برای بهره‌مندی از این ویژگی، باید روی آیکون 3X ضربه بزنید.

عکاسی در شرایط نوری کم

در قسمت عکاسی در شرایط نوری کم، سنسورهای هر دو گوشی هوشمند عملکرد نسبتا مشابهی از خود نشان داده‌اند و به این ترتیب، شاهد بهبودهای چشمگیری در محصولات سونی هستیم. گجت‌های پیشین این کمپانی در شرایط نوری کم، توانایی عکاسی خوبی نداشتند و این پیشرفت، شایسته تقدیر است.

گوشی سونی در حوزه رنج داینامیک و رنگ‌بندی، از محصول سامسونگ جلوتر است. این موضوع را در تصویر دوم و مخصوصا روی رنگ گلبرگ‌ها می‌توانید به وضوح مشاهده کنید. اما از طرف دیگر، سامسونگ هم در تولید رنگ‌های گرم عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

image

image

image

image

 

در نهایت قضاوت را به شما واگذار می‌کنیم. به نظرتان کدام یک از محصولات مورد بررسی عملکرد بهتری از خودشان نشان داده است؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Roham2133

۱۳۹۹/۱۱/۱۶
به نظر من هردو گوشی ها از نظر عکاسی واقعا خوب عمل کردن .ولی این نکته رو در نظر بگیرین سونی از دوربین های شرکت زایس استفاده کرده بنابراین خروجی عکس ها متفاوت هست در حال حاضر من گوشی نوکیا استفاده میکنم باور کنین خروجی این عکس کاملا با گوشی سونی خیلی فرق میکنه ,یه نکته ایی را در نظر بگیریم ما خیلی از عکسامونو معمولا داخل صفحه نمایش میبینیم .با تشکر از تیم عزیز جی اس ام.

علی

۱۳۹۹/۴/۲۲
واضح بود که سونی بهتره، سامسونگ رنگ ها رو از حالت طبیعی خارج میکنه و این موضوع عکس ها رو خراب میکنه،ولی خوشم اومد هر جا که سونی بهتره هم باز یجوری سامسونگ رو تایید میکنید

erfane

۱۳۹۹/۴/۱۹
آخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ که چققققققققققققققدددددرررررر دلم برای همچین مقاله ها و بررسی هایی تنگ شده بود. دمتون گرم دقیقا یاد زمانی افتادم که نمیدونستم کدوم مدل سونی رو بگیرم سال 94 و تو هر سایتی میرفتی بررسی انواع پرچمداران سونی اچ تی سی و موتورولا وسامسونگ و .....زیرشم پر بود از کامنتایی که میگفتیم فلان رو بخریم و خریدم و راضیم و ...... بحث سر اسنپدراگون 810 که رو گوشی Z+3 خودم هست و ........ واااااااای:( ولی الان چی؟ نهاااااااااایت ارزومون شده پایین رده شیایومی و هواوی که اونم با کلی بدبختی باید تهیه کنیم. واقعا دیگه بریدیم خیلی دلم اون روزا رو میخواد که کمی و فقط کمی قدرت خرید پرچمدارا رو داشتیم و حس میکردیم ما هم تو این دنیای 21 ادمیم و کمی مثل مردم دیگه پیشرفته. اه ...تایید کن مدیر جان لطفا که حرف دل خیلیاست

rafa_

۱۳۹۹/۴/۱۹
خب من عکسبرداری عریض رو بیشتر میپسندم پس سامسونگ

لیلا

۱۳۹۹/۴/۱۸
بدون شک و به صورت قاطع سونی !
واقعاً پردازش تصویر در قسمت گل های صورتی رو ببینید ! سامسونگ اینقدر رنگ ها رو غلیظ کرده از حالت طبیعی خارج شدند .