خانهاخبار
فیسبوک از پروتوتایپ عینک VR جدید خود پرده برداشت

فیسبوک از پروتوتایپ عینک VR جدید خود پرده برداشت

فیسبوک در پستی در وبلاگ تحقیقاتی خود از تصاویر و ساختار عینک VR جدیدی رونمایی کرده که تفاوت بسیار زیادی با هدست‌های واقعیت مجازی موجود در بازار دارد.
۱۳۹۹/۴/۱۱

واقعیت مجازی از مدت‌ها پیش توسط نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی به ما وعده داده شده بود، اما تاکنون تنها چیزی که در دست داریم دستگاه‌های بزرگی با رزولوشن پایین و ارتباط سیمی هستند. شاید با توجه به این که در ابتدای مسیر قرار داریم، شرایط آن‌قدرها بد نباشد، ولی خیلی هم خوب نیست. فیسبوک یکی از بازیگران بزرگ صنعت VR به حساب می‌آید و ظاهرا حالا در پی کشف فناوری‌های جدیدی در این حوزه است تا بتواند سیستم‌های فشرده‌تر و راحت‌تری بسازد.

image

پروتوتایپی که فیسبوک در حال حاضر روی آن کار می‌کند شبیه یک عینک بزرگ است که به جای اپتیک‌های معمولی از چیزی به نام لنز هولوگرافی استفاده می‌کند. این فناوری اجازه می‌دهد نور پیش از رسیدن به چشم میان لنز و نمایشگر رفت و برگشت کند. با این کار اساسا می‌توان در فضایی کوچک به فاصله کانونی بزرگی دست یافت. در نتیجه، می‌توانیم دستگاهی بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر داشته باشیم که به چشم گذاشتن آن راحت‌تر است.

image

فیسبوک در پستی در وبلاگ تحقیقاتی خود می‌گوید:

این طراحی با دستگاهی تحقیقاتی به منظور اثبات ایده‌ها نشان داده شده که برای دستیبانی به نمایشگری با حداکثر ضخامت ۹ میلی‌متر از نوارهای نازک و مسطحی به عنوان اپتیک استفاده می‌کند تا به‌طور همزمان بتواند میدان دیدی در حد محصولات مصرفی موجود در حوزه VR فراهم کند.

image

با این حال، روش مذکور یک مشکل بزرگ دارد: پروتوتایپ آن هنوز در مراحل ابتدایی است. عینک VR فیسبوک در این مرحله صرفا می‌تواند تصاویری با نور سبز را نمایش دهد. محققان این شرکت در تلاش‌اند تا بتوانند با حل مشکلات این دستگاه آن را به عینکی قابل حمل و سودمند تبدیل کنند که امکان نمایش تصاویر مختلف را داشته باشد. تصویر زیر در سمت چپ نمونه‌ای از پروتوتایپ بالا را نشان می‌دهد که فقط قادر به نمایش طیفی از رنگ‌های سبز است، در حالی که در سمت چپ خروجی پروتوتایپ بزرگ‌تری از همین دستگاه قابل مشاهده است. برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی می‌توانید روی آن کلیک کنید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)