خانهاخبار
مایکروسافت بیشتر از سایر بزرگان دنیای فناوری شرکت میلیارد دلاری خریده است

مایکروسافت بیشتر از سایر بزرگان دنیای فناوری شرکت میلیارد دلاری خریده است

بر اساس گزارشی که از سوی شرکت تحقیقاتی CB Insights منتشر شده، از میان پنج شرکت بزرگ دنیای فناوری، مایکروسافت بیشترین تعداد خرید استارت‌آپ‌هایی را به ثبت رسانده که ارزشی بیشتر از یک میلیارد دلار داشته‌اند.
۱۳۹۹/۴/۷

جدیدترین شرکتی که توسط یکی از پنج کمپانی بزرگ دنیای فناوری خریداری شده Zoox نام دارد که در زمینه اتومبیل‌های خودران فعالیت می‌کند و حالا طی معامله‌ای با قیمت ۱.۲ میلیارد دلار تحت مالکیت آمازون درآمده است. با این حال مایکروسافت تاکنون بیشترین تعداد خرید را برای شرکت‌های ارزشمندتر از ۱ میلیارد دلار داشته است.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی CB Insights، مایکروسافت تا این جای کار ۱۱ شرکت ارزشمندتر از ۱ میلیارد دلاری را خریده و در رتبه‌های بعدی می‌توانیم گوگل با ۸ و فیسبوک و آمازون را با ۴ خرید ببینیم. به‌علاوه، تا این لحظه بزرگ‌ترین معامله بازار مربوط به خرید لینکدین به دست مایکروسافت به قیمت ۲۶.۲ میلیارد دلار بوده است. در رده‌های بعدی می‌توانیم به خرید ۲۲ میلیارد دلاری واتس‌اپ توسط فیسبوک و هول فودز به ارزش ۱۳.۷ میلیارد دلار توسط آمازون اشاره کنیم.

یکی از کارشناسان بازار می‌گوید در حال حاضر در بهترین شرایط برای انجام خریدهای مقرون به صرفه هستیم، چون استارپ‌آپ‌ها به خاطر ویروس کرونا و مشکلات ناشی از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ نمی‌توانند افزایش سرمایه بدهند و کارهای خود را پیش ببرند. او می‌گوید:

اکنون یونیکورن‌ها در حال خرید یونیکورن‌ها هستند چون ارزش‌گذاری‌ها به‌خاطر کووید-۱۹ پایین آمده و یونیکورن‌های بزرگ‌تر یونیکورن‌های کوچک‌تر را می‌خرند تا جای پای خود را محکم‌تر کنند. چرخه‌های بعدی افزایش سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VCs) دشوارتر از سال پیش خواهد بود چون سرمایه‌گذاران به این فکر می‌کنند که چطور باید چالش‌ها را پشت سر گذاشت. سرمایه‌گذاران به دنبال شرکت‌های سودآوری می‌گردند که سرعت رشد بالایی داشته باشند.

اگر در سه دهه گذشته به تاریخچه عملکرد فیسبوک، آمازون، مایکروسافت، اپل و گوگل نگاه کنیم، می‌بینیم که این شرکت‌ها ۷۷۰ استارت‌آپ را خریداری کرده‌اند. از این موارد ۲۹ شرکت ارزشی بالاتر از ۱ میلیارد دلار داشته‌اند و اپل با تنها دو خرید بیشتر از ۱ میلیارد دلاری در رده آخر قرار دارد. البته این شرکت خریدهای زیادی تا آستانه ۶۰۰ میلیون دلار داشته است.

خرید شرکت ویزا توسط مایکروسافت اولین خرید بیشتر از ۱ میلیارد دلاری توسط شرکت‌های فناوری بود که در سال ۱۹۹۹ انجام شد. سایر خریدهای بزرگ این پنج شرکت در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)