خانهاخبار
ویژگی‌های جدید iOS 14 که در WWDC به آن‌ها اشاره نشد

ویژگی‌های جدید iOS 14 که در WWDC به آن‌ها اشاره نشد

iOS 14 پر از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی است که طبیعتا اپل نتوانست تمام آن‌ها را در WWDC 2020 پوشش دهد. در این مطلب سعی داریم شمار بیشتری از این ویژگی‌های جدید را به شما معرفی کنیم.
۱۳۹۹/۴/۳

اپل دیشب ضمن رونمایی از iOS 14 به قابلیت‌های متنوع این نسخه از جمله صفحه خانگی، اپ کلیپس و حالت نمایشی جدید اپ لایبرری برای مشاهده تمام اپلیکیشن‌ها در یک نگاه، امکان پاسخگویی درون خطی به پیام‌های iMessage، به‌روزرسانی‌های جدید نقشه و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. اما طبیعی است که در یک مراسم دو ساعته امکان اشاره به تمام تغییرات iOS 14 وجود نداشته باشد.

در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا نگاهی به چند نمونه دیگر از تغییرات iOS 14 بیندازیم و ببینیم که اپل برای به‌روزرسانی جدید سیستم عامل آیفون که بسیاری از تغییرات آن به iPadOS هم منتقل می‌شود، چه ویژگی‌های تازه‌ای در نظر گرفته است.

image
  • انتخاب‌گر ایموجی: در iOS 14 رابطی برای جستجوی ایموجی‌ها اضافه شده که اجازه می‌دهد راحت‌تر بتواند ایموجی مدنظر خود را پیدا کنید.
  • گفتگوهای موضوع‌بندی‌شده: اپل قابلیت تازه‌ای به اپ Messages اضافه کرده که به درد گروه‌ها می‌خورد و اجازه می‌دهد که با یک تپ به تمامی پاسخ‌های مربوط به یک پیام دسترسی داشته باشید. این قابلیت به جز گروه‌ها در چت‌های عادی هم قابل استفاده است.
  • حریم خصوصی تصاویر: در iOS 14 وقتی اپلیکیشن‌ها از شما برای دسترسی به اپ Photos درخواست مجوز می‌کنند، می‌توانید فقط اجازه دسترسی به برخی عکس‌ها یا امکان دسترسی به کل تصاویر خود را اعطا کنید.
  • حریم خصوصی شبکه محلی: اپلیکیشن‌ها در iOS 14 برای یافتن دستگاه‌های موجود در شبکه محلی و وصل شدن به آن‌ها باید از شما مجوز بگیرند.
  • صفحه خانگی: تنظیمات Home Screen را می‌توان از اپ Settings شخصی‌سازی کرد؛ یعنی می‌توانید انتخاب کنید که اپلیکیشن‌های تازه فقط به اپ لایبرری اضافه شوند یا در صفحه خانگی هم قرار بگیرند.
  • بازطراحی اپلیکیشن موزیک: رابط کاربری اپلیکیشن موزیک با قابلیت جدیدی به نام Listen Now متحول شده است. حالا در این اپلیکیشن شاهد حضور منویی در پایین صفحه هستیم که شامل زبانه‌های Browse, Radio, Library و Search است. علاوه بر این، گزینه For You با Listen Now جایگزین شده است. قابلیت جستجو در این برنامه بهینه‌سازی شده و قابلیت جدیدی برای Autoplay دسترس قرار گرفته که به‌طور خودکار وقتی به پایان یک آهنگ یا یک فهرست پخش می‌رسید، برای شما آهنگ جدید پیدا می‌کند.
  • جبران نوردهی در دوربین: در iOS 14 کنترل جدیدی برای جبران نوردهی اضافه شده که اجازه می‌دهد مقدار نوردهی را قفل کرده و در عین حال قفل فوکوس دوربین را حفظ کنید. اپل می‌گوید سرعت ثبت تصاویر هم بالاتر رفته است.
  • چک‌لیست سلامتی: قابلیت چک‌لیست سلامتی (Health Checklist) در اپلیکیشن Health به شما اجازه می‌دهد اطلاعات سلامتی و ایمنی خود را در یک محل داشته باشید. علاوه بر این، حالا انواع اطلاعات جدید برای قابلیت جابجایی، سوابق پزشکی، علائم و ECG در دسترس قرار دارد.
  • یادداشت‌ها: با اضافه شدن هوش موجود در دستگاه، امکان جستجو در اپ Notes سریع‌تر شده و به شما اجازه می‌دهد برگه‌ها را با وضوح بیشتری اسکن کنید. با تپ و نگه داشتن انگشت بر روی گزینه Aa می‌توانید به‌راحتی سبک‌های نوشتاری را ویرایش نمایید. اپ Notes در آیپد حالا به قابلیت تشخیص اشکال هندسی مجهز شده و می‌توانید شکل‌هایی که با دست کشیده می‌شود را به حالت دیجیتالی تبدیل کند.
  • تصاویر: تصاویر حالا با گزینه‌های جدیدی برای فیلتر و مرتب کردن قابل مدیریت است، و راحت‌تر می‌توانید از جسچرهای پینچ و زوم برای حرکت میان آن‌ها استفاده کنید. حالا می‌توانید برای تصاویر ویدیوهای خودتان کپشن بنویسید، و بخش Memories هم بهبودهایی داشته است. در iOS 14 انتخاب‌گر تصویر جدیدی در دسترس اپلیکیشن‌ها قرار گرفته که عملکرد انتخاب تصاویر را هوشمندانه‌تر و راحت‌تر می‌کند.
  • یادآورها: به اپلیکیشن Reminders گزینه جدیدی به نام Quick Entry اضافه شده و پیشنهادهای هوشمندانه‌تری برای ثبت سریع‌ترِ یادآورها در دسترس قرار گرفته است. حالا افرادی که فهرست‌های خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند برای هم یادآور تعیین کنند تا وظایف راحت‌تر تقسیم شود. همچنین می‌توانید به صورت چندتایی یادآورها را ویرایش کنید.
  • API ایرپاد: در iOS 14 توسعه‌دهندگان می‌توانند به یک Motion API برای ایرپاد پرو دسترسی داشته باشند که اجازه دسترسی کامل به جهت‌یابی، شتاب کاربر و حرکت‌های چرخشی را می‌دهد. این قابلیت برای اپلیکیشن‌های ورزشی و بازی‌ها کاربرد دارد.
  • پیش‌فرض شخص ثالث: در iOS 14 می‌توانید اپلیکیشن پیش‌فرض مدیریت ایمیل و مرورگر را تغییر دهید.
  • پادکست: اپلیکیشن Podcasts حالا به ویژگی جدیدی به نام Up Next مجهز شده که اجازه می‌دهد صف پادکست‌های در حال پخش خود را تنظیم کنید. به‌علاوه، می‌توانید محتواهای جدید پیشنهادی را بیابید.
  • یادداشت‌های صوتی: قابلیت جدیدی به نام Enhance Recording به شما اجازه می‌دهد کیفیت صدای خود را با یک تپ افزایش دهید. به‌علاوه، حالا امکانات بیشتری برای سازمان‌دهی یادداشت‌های صوتی در دسترس قرار دارد.
  • آب و هوا: اپلیکیشن Weather اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوایی نامناسب و تغییرات آب و هوایی را به اطلاع شما می‌رساند. در آمریکا نموداری برای امکان مشاهده دقیقه به دقیقه شدت بارش در دسترس قرار می‌گیرد. این قابلیت ظاهرا از امکانات اپلیکیشن Dark Sky است که اپل اخیرا آن را خریده بود.
  • نوتیفیکیشن باتری ایرپاد: iOS 14 در زمان لازم به شما نوتیفیکیشن می‌دهد تا بدانید که چه زمانی باید ایرپاد خود را شارژ کنید.
  • ضبط کوتاه برای آیفون XR و XS: قابلیت QuickTake، که به شما اجازه می‌دهد با نگه داشتن انگشت بر روی دکمه شاتر در حالت عکاسی ویدیوی کوتاهی ضبط کنید، حالا برای آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS مکس نیز در دسترس خواهد بود.
  • ضبط کوتاه با دکمه صدا: یکی از قابلیت‌های iOS 14 امکان استفاده از دکمه کاهش صدا برای بهره‌گیری از ویژگی QuickTake است.
  • تنظیمات سریع در حالت فیلم‌برداری: حالا تمام آیفون‌ها به بخش تنظیمات سریع برای تغییر رزولوشن و نرخ فریم ویدیوها دسترسی خواهند داشت.
  • بهینه‌سازی‌های حالت شبانه: در زمان استفاده از حالت شبانه در آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو، اکنون دوربین برای نمایش راهنمای ثابت نگه داشتنِ گوشی از ژیروسکوپ استفاده می‌کند. علاوه بر این، حالا گزینه‌ای اضافه شده که می‌گذارد ثبت تصاویر را پس از لمس دکمه شاتر و پیش از پایان عملیات متوقف کنید.
  • سلفی‌های آیینه‌ای: در بخش تنظیمات iOS 14 گزینه جدیدی اضافه شده که اجازه می‌دهد سلفی‌های آیینه‌ای بگیرید.
  • تصویر در تصویر برای فیس‌تایم: در iOS 14 می‌توانید همزمان با فیس‌تایم به کمک قابلیت تصویر در تصویر از سایر اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.
  • تماس چشمی فیس‌تایم: اپل قابلیت Attention Aware را که قبلا از بتای iOS 13 حذف شده بود تحت عنوان Eye Contact به iOS 14 اضافه کرده است. این قابلیت اجازه می‌دهد که حتی در زمان نگاه کردن به نمایشگر آیفون (به‌جای دوربین)، امکان برقراری تماس چشمی داشته باشید.
  • پشتیبانی از APFS در اپلیکیشن Files: اپلیکیشن Files حالا از درایوهای خارجی‌ای که از رمزگذاری APFS استفاده می‌کنند پشتیبانی به عمل می‌آورد.
  • رابط کاربری ذره‌بین: رابط کاربری ذره‌بین در iOS 14 تغییراتی داشته است.
  • تشخیص صدا در کنترل سنتر: گزینه جدیدی به کنترل سنتر اضافه شده که امکان استفاده از قابلیت تشخیص صدا را فراهم می‌کند. این قابلیت در پس‌زمینه به‌طور پیوسته به صداها گوش می‌کند تا در صورت تشخیص شما را مطلع کند.
  • حالت خواب در کنترل سنتر: حالت خواب (Sleep Mode) جدید iOS 14 با کاهش نور صفحه و فعال‌سازی حالت Do Not Disturb به شما کمک می‌کند تا برای خوابیدن آماده شوید.
  • ابزارهای محبوب هوم‌کیت در کنترل سنتر: حالا می‌توانید گزینه‌های تکی ابزارهای هوم‌کیت را در کنترل سنتر داشته باشید.
  • تنظیمات تپ روی پشت آیفون: در iOS 14 می‌توانید با تپ کردن بر پشت آیفون به امکانات متنوعی دسترسی داشته باشید. مثلا می‌توانید سیستم را طوری تنظیم کنید که با دو بار تپ کردن به صفحه خانگی بروید. علاوه بر این، می‌توانید قابلیت دو یا سه بار تپ کردن را برای زوم یا VoiceOver در دسترس داشته باشید، و حتی آن‌ها را به میان‌برها وصل کنید.
  • آدرس خصوصی وای‌فای: زمانی که در iOS 14 به یک شبکه وای فای وصل می‌شوید، گزینه جدیدی به نام Use Private Address ظاهر می‌شود که مانع از ردیابی آیفون شما توسط آن شبکه می‌شود. این قابلیت در بخش تنظیمات وای‌فایی که متصل به آن هستید وجود دارد.

نظر شما درباره قابلیت‌های جدید iOS 14 چیست؟ آیا شما قابلیت جدید دیگری می‌شناسید؟ کدام‌یک را بیشتر می‌پسندید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمدرضا

۱۳۹۹/۶/۲۸
سلام و درود . من ایکس دارم و به 14 آپدیت کردم ولی تنظیمات دوربین هیچ تغییری نکرد و همچنان مثل ios 13 هستش . ولی ایکس اس تغییر کرد . مشکل کجاست ؟ امکانش هست راهنمایی کنین ؟