خانهاخبار
اپل رسما خبر مهاجرت به سمت تراشه‌های ARM در مک را اعلام کرد

اپل رسما خبر مهاجرت به سمت تراشه‌های ARM در مک را اعلام کرد

اپل در WWDC امشب اعلام کرد که می‌خواهد استفاده از پردازنده‌های اینتل را کنار گذاشته و تولید تراشه‌های اختصاصی خود را مبتنی بر معماری ARM برای کامپیوترهای مک آغاز کند.
۱۳۹۹/۴/۳

اپل سرانجام لحظاتی پیش از برنامه خود برای مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سمت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر معماری ARM برای کامپیوترهای مک پرده برداشت. این یعنی کوپرتینویی‌ها حالا می‌خواهند علاوه بر دستگاه‌های مجهز به iOS، تراشه کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها را هم خودشان طراحی و تولید کنند.

این شرکت با تولید اختصاصی پردازنده‌های مک قدرت و توان بالاتری را برای این محصولات به ارمغان خواهد آورد. تراشه‌های اپل ترکیبی از سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو، کنترلر اس‌اس‌دی و بسیاری قطعات اختصاصی دیگر خواهد بود. تراشه اپل شامل موتور عصبی برای استفاده از قابلیت‌های یادگیری ماشینی نیز می‌شود.

این کمپانی اعلام کرد که مشغول کار روی خانواده‌ای از سیستم-بر-تراشه‌هاست و قصد دارد از آن‌ها در خط تولید مک، یعنی کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌های خود، استفاده کند. اپل با نسخه جدید سیستم عامل مک یعنی macOS Big Sur اپلیکیشن‌های خود را به نحوی به‌روز کرده که از تراشه‌های اختصاصی این شرکت پشتیبانی کنند.

image

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های شخص ثالث می‌توانند پشتیبانی از این پردازنده‌ها را با نسخه جدید Xcode در برنامه‌های خود اعمال کنند. اپل می‌گوید با همکاری‌های متعدد از جمله با ادوبی توانسته بسیاری از اپلیکیشن‌های این شرکت را برای اجرا شدن بر روی معماری ARM آماده کند. در مراسم امشب دمویی از اجرای اپلیکیشن‌های اپل بر روی ARM به نمایش درآمد. مایکروسافت هم در حال کار روی به‌روزرسانی آفیس است. ورد و اکسل در حال حاضر می‌توانند روی پردازنده‌های جدید اپل اجرا شوند و حتی پاورپوینت هم از فناوری متال اپل برای رندرینگ استفاده می‌کند.

image

این شرکت برند Rosetta را به عنوان لایه نمونه‌سازی (Emulation) اپلیکیشن‌ها با نام Rosetta 2 در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. نمونه‌سازی به درد اپلیکیشن‌هایی می‌خورد که برای اجرای بومی بر روی کامپیوترهای جدید این شرکت به‌روز نمی‌شوند. اپل می‌گوید Rosetta 2 می‌تواند سرعت عمل بالایی را به کاربران ارائه کند ولی در هر حال پیاده‌سازی کد بومی ارجح است. کوپرتینویی‌ها به‌زودی قابلیت‌های مجازی‌سازی جدید را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند تا بتوانند ماشین‌های مجازی را روی کامپیوترهای خود اجرا کنند.

image

اپل می‌گوید اولین مک‌های مجهز به اپل سیلیکون (تراشه‌های اختصاصی اپل) در اواخر سال جاری عرضه خواهند شد و انتظار می‌رود که مهاجرت کامل به این معماری حدود دو سال طول بکشد. شماری از مک‌های مجهز به اینتل هنوز در دست تولید قرار دارند، بنابراین آن‌ها به‌صورت یکجا تمام محصولات خود را به تراشه‌های مبتنی بر ARM منتقل نخواهند کرد.

یکی از بهترین قابلیت‌های استفاده از تراشه‌های ARM فراهم شدن امکان اجرای اپلیکشن‌های iOS و iPadOS در macOS خواهد بود. اپل می‌گوید اکثر این اپلیکیشن‌ها به‌خوبی در مک هم کار خواهند کرد؛ این یعنی می‌توانید اپلیکیشن‌های macOS و iOS را در کنار یکدیگر اجرا کنید و متوجه تفاوت خاصی بین آن‌ها نشوید.

اپل وعده داده که با این تراشه‌ها سطوح جدیدی از قدرت و بهینگی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این شرکت تراشه‌های خود را با در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصر به فرد هر مک تولید خواهد کرد، اما در عین حال معماری یکسانی را در خط تولید محصولات خود در پی می‌گیرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۳۹۹/۴/۱۲
این اپل تو هر چی بد باشه تو پشتیبانی عالی الان آی‌پد ایر ۲ iPadOS 14 میگیره یعنی ۶ سال پشتیبانی مقایسه کنیم با ۲ سال سامسونگ یا سه سال پشتیبانی گوگل از گوشی و تبلت هاش