خانهاخبار
از کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2020) چه انتظاری داریم؟

از کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2020) چه انتظاری داریم؟

اپل پس فردا رسما کنفرانس توسعه‌دهندگان سال 2020 را آغاز می‌کند. در این مطلب نگاهی به تمام اخبار و شایعات می‌اندازیم تا ببینیم کوپرتینویی‌ها برای اولین مراسم پیش روی خود چه برنامه‌ای تدارک دیده‌اند.
۱۳۹۹/۳/۳۱

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل امسال در تاریخ ۲ تیر برگزار می‌شود و حالا که تنها دو روز تا برگزاری این رویداد باقی مانده است. انتظار می‌رود که کوپرتینویی‌ها امسال هم از نسخه جدید نرم‌افزارهای خود یعنی iOS 14 و macOS 10.16 و حتی شاید چند سخت‌افزار جدید رونمایی کنند. در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا ببینیم چه انتظاری از WWDC 2020 داریم.

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل دوشنبه این هفته آغاز می‌شود و امسال تاریخ برگزاری آن دیرتر از همیشه است، چون اپل مراسم خود را به‌خاطر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا تماما به‌شکل آنلاین برگزار می‌کند. هر سال هزاران توسعه‌دهنده از سراسر دنیا به سن خوزه کالیفرنیا می‌رفتند تا در WWDC شرکت کنند، ولی امسال چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

نطق اصلی WWDC 2020 ساعت ۲۱:۳۰ دوشنبه شب شروع می‌شود. این رویداد به‌طور مستقیم از اپل پارک استریم خواهد شد و از طریق وب‌سایت اپل، اپلیکیشن توسعه‌دهندگان این شرکت، اپلیکیشن Apple TV و یوتیوب پخش می‌شود. سپس نوبت به رویداد State of Union می‌رسد که در حوالی سال ۲۳:۳۰ در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که نطق اصلی اپل مطابق همیشه به‌صورت زنده از طریق ویدیوهای از پیش ضبط شده پخش می‌شود، ولی State of Union به‌صورت یکجا به دست کاربران می‌رسد.

image

افزون بر این دو رویداد، WWDC امسال شامل آزمایشگاه‌های ۱ به ۱ توسعه‌دهندگان، بیش از ۱۰۰ جلسه مهندسی و بسیاری اتفاقات دیگر خواهد بود. در انتهای هفته توسعه‌دهندگان، مراسم اهدای جوایز اپل برگزار می‌شود که امسال به تاریخ ۲۹ ژوئن مصادف با ۹ تیر موکول شده است.

iOS 14

از مهم‌ترین رونمایی‌های WWDC 2020 می‌توانیم به رونمایی iOS 14 اشاره کنیم. اپل معمولا هر سال در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود از نسخه جدید iOS پرده برمی‌دارد تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که برای این نسخه اپلیکیشن بسازند و از قابلیت‌های آن استفاده کنند. نسخه نهایی iOS در پاییز امسال منتشر خواهد شد.

image

اپل امسال نحوه آزمایش نرم‌افزارهای خود را تغییر داده تا راحت‌تر بتواند قابلیت‌های مختلف را بسته به پایداری آن‌ها فعال یا غیرفعال کند. با این کار، قابلیت‌هایی که هنوز برای عرضه عمومی آماده نیستند به‌سادگی در مرحله آزمایش از رده خارج می‌شوند. این تغییر رویه به دنبال ناپایداری‌های iOS 13 اعمال شد که انتقادات زیادی را به دنبال داشت و باعث شد iOS 13.1 حتی پیش از عرضه iOS 13 وارد مرحله آزمایش‌های بتا شود.

اما از iOS 14 چه انتظاری داریم؟ امسال نسخه جدید نرم‌افزار اپل زودتر از همیشه لو رفت و عده‌ای توانستند به iOS 14 دست پیدا کنند. یکی از تغییرات بزرگ این نسخه که انتظار داریم پس فردا آن را ببینیم، صفحه خانگی قابل شخصی‌سازی است. این تغییر به دو صورت انجام شده است. اولا صفحه خانگی iOS 14 امکان جدیدی برای نمایش فهرست‌گونه خواهد داشت که فهرستی از آیکن اپلیکیشن‌ها را نشان می‌دهد و می‌گذارد کاربران راحت‌تر اپلیکیشن‌های نصب‌شده خود را به‌صورت یکجا ببینند. ثانیا اپل در حال کار روی ویجت‌های صفحه خانگی بوده است. اگر این قابلیت به نسخه نهایی iOS 14 راه پیدا کند، می‌توانید ویجت‌ها را مشابه اپلیکیشن‌ها در نقاط مختلف صفحه جابه‌جا و شخصی‌سازی کنید.

علاوه بر این، iOS 14 تمرکز زیادی بر فناوری واقعیت افزوده خواهد داشت. به نظر می‌رسد که این نسخه قابلیت واقعیت افزوده جدیدی با نام داخلی Gobi دارد که اجازه می‌دهد از دوربین دستگاه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات مختلف یا مشاهده منوی رستوران‌ها استفاده کنید.

image

همان طور که گفتیم، iOS 14 پس از iOS 13 به بازار می‌آید که باگ‌ها و مشکلات زیادی داشت. به گزارش بلومبرگ، اپل حالا تمرکز خود را روی افزایش کارآمدی و پایداری این سیستم عامل قرار داده است. این یعنی شاید امسال شاهد معرفی قابلیت‌های زیادی برای iOS 14 نباشیم، ولی می‌توانیم از پایداری و اعتمادپذیری این نسخه مطمئن باشیم.

همچنین گفته می‌شود که اپل در حال ارزیابی افزودن قابلیتی برای تغییر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض iOS بوده است. اگر چنین شایعه‌ای حقیقت داشته باشد، شاید بتوانید مرورگرهای وب یا اپلیکیشن‌های مدیریت ایمیل خود را به کروم و جیمیل تغییر دهید.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های iOS 14 احتمالا CarKey خواهد بود. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا اتومبیل خود را با کمک آیفون و اپل واچ کنترل و قفل‌گشایی کنند. انتظار می‌رود که این قابلیت به جای کلید فیزیکی اتومبیل به شما اجازه دهد بتوانید قفل یا خودرو را بسته و باز کرده و حتی استارت آن را بزنید.

با این همه، نکته مهم این است که قابلیت‌های فوق ممکن است هر لحظه از دستور کار اپل خارج شوند. اگر این شرکت احساس کند که هنوز برای عرضه قابلیتی آماده نیست، به‌راحتی آن را به نسخه‌های بعدی iOS 14 یا حتی iOS 15 موکول خواهد کرد.

iPadOS 14

image

اپل پارسال با معرفی iPadOS 13 سیستم عامل آیپد را از آیفون جدا کرد. از زمان معرفی iPadOS، این نرم‌افزار قابلیت‌های جدید زیادی دریافت کرده و به پشتیبانی از ترک‌پد و موس مجهز شده است. انتظار می‌رود که اپل امسال هم با تمرکز بر افزایش توانایی‌های آیپد به عنوان محصولی کارآمد به توسعه این سیستم عامل بپردازد.

بسیاری از قابلیت‌های iOS 14 مثل اضافه شدن قابلیت‌های واقعیت افزوده، بهینه‌سازی‌های Keychain و بازطراحی اپ پادکست به iPadOS 14 نیز راه پیدا می‌کنند. علاوه بر این، انتظار داریم که قابلیت‌های دیگری برای کاربران حرفه‌ای ارائه شود که متاسفانه فعلا جزئیاتی در این رابطه در دسترس نیست.

یکی از ویژگی‌های احتمالی iPadOS 14 پشتیبانی کامل از قلم اپل در وب‌سایت‌ها خواهد بود. این یعنی دارندگان آیپد نه تنها می‌توانند از قلم برای اسکرول کردن استفاده کنند بلکه قادر به حاشیه‌نویسی و طرح کشیدن روی صفحات اینترنتی خواهند بود.

watchOS 7

طبق پیش‌بینی‌ها، امسال برای اپل واچ هم سال بزرگی خواهد بود. watchOS 7 قابلیت‌های جدید زیادی از جمله ویژگی‌های جدید سلامتی، حالت‌های جدید کودکان (Kids Mode) و غیره را برای دارندگان ساعت‌های هوشمند اپل به ارمغان می‌آورد.

image

به‌روزرسانی watchOS 7 مطابق معمول شامل چندین واچ فیس جدید خواهد بود. یکی از این واچ فیس‌ها احتمالا نسخه جدیدی از Infograph Pro است که تاکی‌متر داخلی دارد (تاکی‌متر معیاری برای اندازه‌گیری سرعت برحسب زمان طی‌شده در یک مسافت مشخص یا مسافت طی‌شده بر حسب سرعت در یک زمان مشخص است). علاوه بر این، انتظار می‌رود که شاهد پشتیبانی از امکان ساخت واچ فیس‌های سفارشی با کمک تصاویر اپلیکیشن Photos باشیم. افزون بر این، پیش‌تر از وجود اشاراتی به واچ فیس‌های بین‌المللی در کد watchOS 7 خبر داده بودیم.

حالت کودکان در این نسخه شامل قابلیت‌های متنوعی است که برای سهولت در کنترل اپل واچ کودکان توسط والدین در نظر گرفته شده است. این حالت امکان راه‌اندازی و مدیریت اپل واچ از طریق آیفون والدین را فراهم می‌کند و می‌تواند محدودیت‌هایی به منظور زمان استفاده از دستگاه برای کودکان تعیین کند.

اپل واچ در طول چند سال اخیر به دستگاهی با تمرکز بر سلامت و تندرستی تبدیل شده و با watchOS 7 به این مسیر ادامه می‌دهد. اپل برای اولین بار می‌خواهد قابلیت پایش سطح اکسیژن خون را به نسخه بعدی ساعت هوشمند خود اضافه کند. علاوه بر این، اپلیکیشن ویژه‌ای برای ردیابی وضعیت خواب در راه است که ویژگی‌های متعددی خواهد داشت. این اپلیکیشن می‌تواند با حسگرها و معیارهای گوناگونی از جمله ضربان قلب، نویزها و حرکات بدن وضعیت خواب شما را تشخیص دهد.

image

البته هنوز مشخص نیست که کدام قابلیت‌های watchOS 7 نیازمند سخت‌افزار جدید خواهند بود. سابقه اپل حاکی از آن است که برخی از این قابلیت‌ها احتمالا به سخت‌افزار جدید این شرکت وابسته‌اند و اگر چنین باشد باید تا پاییز امسال صبر کنیم تا بتوانیم این قابلیت‌ها را امتحان کنیم.

macOS 10.16

اپل در WWDC امسال از macOS 10.16 رونمایی می‌کند که پس از macOS 10.15 Catalina عرضه می‌شود. یکی از قابلیت‌های این نسخه جدید اپ تازه Messages است. در iOS 14 شواهدی وجود دارد که به نسخه کاتالیستیِ اپ Messages در macOS جدید اشاره می‌کند. به عبارت دیگر، اپل می‌خواهد اپلیکیشن Messages را از iOS به مک بیاورد.

image

فناوری کاتالیست به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها را از iOS به مک منتقل کنند. اگرچه اپل تاکنون چندین اپلیکیشن کاتالیستی نظیر Voice Memos, Podcasts و Home را معرفی کرده، ولی هنوز هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های بومی macOS با اپلیکیشن‌های iOS جایگزین نشده‌اند.

سرویس iMessage از سال ۲۰۱۱ تاکنون قابلیت‌های بسیاری از جمله امکان استفاده از افزونه‌ها، استیکرها و افکت‌های گوناگون را دریافت کرده است. ولی اکثر این قابلیت‌ها برای کاربران مک در دسترس قرار نداشت، چون macOS همچنان از نسخه ساده اپلیکیشن Messages استفاده می‌کند که صرفا قادر به ارسال و دریافت پیام است. حالا اگر نسخه آیفون یا آیپد Messages به مک منتقل شود، کاربران می‌توانند به این ویژگی‌ها دسترسی پیدا کنند.

همچنین، این احتمال وجود دارد که اپلیکیشن‌های جدید دیگری برای مک در نظر گرفته شده باشد یا شاید بهینه‌سازی‌هایی برای اپلیکیشن‌های کاتالیست مثل Podcasts یا Apple News ارائه شود. فعلا اطلاعات بیشتری درباره ویژگی‌های جدید macOS 10.16 در دسترس نیست و نمی‌دانیم که اپل چه قابلیت‌های را برای نسخه جدید سیستم عامل مک در نظر گرفته است.

tvOS 14

image

نرم‌افزار بزرگ بعدی اپل tvOS است که بر روی اپل تی‌وی و هوم‌پاد اجرا می‌شود. مشابه اپل واچ، شایعات نشان از این دارد که در tvOS 14 نیز حالتی برای کنترل کودکان در نظر گرفته شده است. Kids Mode به دارندگان اپل تی‌وی اجازه می‌دهد حساب کاربری جداگانه‌ای برای کودکان بسازند و روی اپلیکیشن‌های آن کنترل داشته باشند.

علاوه بر این، شایعه شده که Screen Time به tvOS 14 نیز می‌آید. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد میزان زمانی را که صرف تماشای محتوا می‌کنند اندازه‌گیری کرده و فعالیت‌های خود را بهتر کنترل و مدیریت کنند. Screen Time می‌تواند گزارش‌های هفتگی یا روزانه به کاربر بدهد.

مضاف بر این، انتظار می‌رود که tvOS 14 قابلیتی برای انتخاب دائمی خروجی صدا در استریم باکس‌های اپل تی‌وی داشته باشد. برای مثال، کاربر می‌تواند به‌صورت دائمی بلندگوهای استریوی هوم‌پاد را به‌عنوان خروجی صدای پیش‌فرض دستگاه انتخاب کند، بدون این که نیاز باشد هر دفعه به‌صورت دستی AirPlay 2 را برگزیند.

سیستم عامل tvOS می‌تواند از جنبه‌های مختلفی بهینه‌سازی شود که یکی از آن‌ها خود اپلیکیشن TV است. با این حال فعلا چیز دیگری در این باره نمی‌دانیم و باید صبر کنیم تا اپل رسما این نرم‌افزار را در WWDC 2020 معرفی کند.

این به‌روزرسانی‌ها چه زمانی منتشر می‌شوند؟

اپل به‌طور کلی اولین بتای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای جدید خود را بلافاصله پس از نطق اصلی WWDC منتشر می‌کند. بتاهای عمومی معمولا در تابستان همان سال از راه می‌رسند. بنابراین انتظار داریم که امسال نیز همین اتفاق بیفتد، اما با توجه به ماهیت آنلاین رویداد پیش رو، شرایط ممکن است تغییر کند.

اما اگر همه چیز مطابق معمول پیش برود، اولین بتای توسعه‌دهندگان iOS 14 و iPadOS 14 و watchOS 7 و macOS 10.16 و tvOS 14 در تاریخ دوشنبه ۲ تیر ماه منتشر می‌شود.

سایر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

image

در کنار به‌روزرسانی‌های بزرگ نرم‌افزاری، اپل همچنان سعی دارد بهینه‌سازی‌هایی را روی iOS 13 اعمال کند. در حال حاضر iOS 13.6 و iPadOS 13.6 در فاز آزمایشی بتا قرار دارند. در این نسخه قابلیت جدیدی به اپلیکیشن Health اضافه می‌شود که امکان ثبت علائم سلامتی مثل سردردها، آبریزش بینی و غیره را فراهم می‌کند.

از همه مهم‌تر، در iOS 13.6 چارچوبی برای انتشار داستان‌های صوتی در اپل نیوز و شواهدی مبنی بر پشتیبانی از CarKey وجود دارد. شایعات مربوط به قابلیت جدید اپل نیوز از چند وقت پیش منتشر شده بود و به کاربران اجازه می‌دهد تا به نسخه صوتی داستان‌های نشریه‌های بزرگ گوش کنند.

وقتی یک داستان صوتی را برای گوش دادن انتخاب می‌کنید، اپلیکیشن پخش‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که درست مثل پخش‌کننده اپلیکیشن پادکست است. این ابزار امکان جلو و عقب رفتن ۱۵ ثانیه‌ای، رفتن به داستان بعدی یا حتی تغییر سرعت پخش محتوا را فراهم می‌کند. با وجود این که قابلیت مذکور در اختیار تمام کاربران قرار می‌گیرد، اما فقط مشترکان اپل نیوز پلاس می‌توانند به تمام داستان‌ها دسترسی پیدا کنند. اگر مشترک این سرویس نباشید، صرفا می‌توانید به پیش‌نمایش داستان‌ها گوش کنید.

image

اگر در iOS 13.6 به بخش اطلاعات حریم خصوصی اپل والت بروید، این شرکت توضیحاتی را درباره افزودن کلید اتومبیل به اپ والت اضافه کرده است. این اطلاعات در نسخه‌های قبلی iOS وجود نداشت، بنابراین به نظر می‌رسد که CarKey همراه با iOS 13.6 از راه می‌رسد و لازم نیست منتظر iOS 14 بمانیم.

هنوز مشخص نیست که iOS 13.6 چه زمانی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، اما اگر قابلیت‌هایی مثل داستان‌های صوتی اپل نیوز و CarKey در WWDC 2020 معرفی شوند، این احتمال وجود دارد که iOS 13.6 نیز پس از مراسم از راه برسد.

آیمک بازطراحی‌شده

از بخش نرم‌افزارها که بگذریم به شایعات مربوط به معرفی آیمک بازطراحی‌شده جدید اپل می‌رسیم. در حال حاضر گزارش‌هایی وجود دارد که از تولید آیمک ۲۳ اینچی جدیدی در سال جاری خبر می‌دهد. با این حال نمی‌دانیم که این دستگاه در کنفرانس توسعه‌دهندگان معرفی خواهد شد یا خیر.

image

این آیمک جدید احتمالا حاشیه‌های کمتری خواهد داشت و از هارد SSD استفاده می‌کند. به‌علاوه، اپل برای نخستین بار از تراشه امنیتی T2 در آن استفاده می‌کند و به گرافیک AMD Navi روی می‌آورد. در خصوص تغییرات فیزیکی، احتمالا برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ شاهد تغییر قسمت جلویی آیمک خواهیم بود.

شایعات موجود حاکی از آن است که آیمک جدید از زبان طراحی آیپد پرو پیروی کرده و لبه‌هایی شبیه پرو دیپسلی XDR دارد. به نظر می‌رسد که اپل می‌خواهد زبان طراحی آیپد پرو را در تمامی محصولات خود تکرار کند، چرا که امسال آیفون ۱۲ نیز از همان زبان طراحی تبعیت خواهد کرد. در حال حاضر نیز موجودی آیمک ۲۷ اینچی فعلی بسیار کم شده و این می‌تواند نشانه دیگری مبنی بر عرضه قریب‌الوقوع آیمک بعدی باشد.

سایر سخت‌افزارها

مطابق گزارش‌ها، اپل محصولات دیگری هم در دست تولید دارد، اما معلوم نیست که این دستگاه‌ها در WWDC امسال معرفی شوند یا نه. این شرکت معمولا محصولات WWDC را به دستگاه‌هایی محدود می‌کند که با توسعه‌دهندگان سروکار دارند، بنابراین این احتمال قوی‌تر است که دستگاه‌های مهم‌تر برای مراسم پاییز نگه داشته شوند.

با این همه، گفته می‌شود که کوپرتینویی‌ها مشغول کار روی اپل تی‌وی جدیدی با قدرت بالاتر و احتمالا ریموت کنترل تازه‌ای هستند. این دستگاه به احتمال زیاد حداقل از تراشه A12 اپل استفاده خواهد کرد که تغییری شگرف نسبت به تراشه A10X به حساب می‌آید. همچنین شنیده شده که اپل تی‌وی بعدی می‌تواند با HDMI 2.1 و ظرفیت داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت همراه شود.

انتظار می‌رود که این غول بزرگ دنیای موبایل در تاریخی نامعلوم از ایرپاد استودیو رونمایی کند. این دستگاه هدفونی رو-گوشی است که قابلیت شناسایی سر و گردن، حذف نویز و پیکربندی اکولایزر دارد. ایرپاد استودیو چند وقتی است که در شایعات حضور پیدا کرده و گزارش‌ها از قیمت ۳۴۹ دلاری آن خبر می‌دهند.

افزون بر این، گفته می‌شود که اپل در حال کار روی نسخه کوچک‌تری از هوم‌پاد است که اندازه آن نصف هوم‌پاد فعلی است. هوم‌پاد حاضر در بازار موزیک پلیری فوق‌العاده‌ای است اما در مقایسه با رقبا قیمت بسیار بالایی دارد. اگر هوم‌پاد کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد، احتمالا بتواند بخشی از کاربران آمازون اکو را به سمت خود جذب کند.

image

در نهایت، همه ما منتظر عرضه ردیاب AirTag هستیم. این دستگاه با چسبیدن به وسایل مختلفی مثل کیف پول، کوله‌پشتی و کلید امکان ردیابی آن‌ها را به ما می‌دهد. شما می‌توانید وسایل خود را در اپلیکیشن Find My پیدا کنید. شواهدی که در iOS یافت شده از این دستگاه با نام AirTag یاد کرده و ظاهرا با واقعیت افزوده کار می‌کند تا به‌راحتی بتوانید وسایل خود را بیابید.

حرکت به سمت استفاده از معماری ARM

احتمالا مهم‌ترین خبر مراسم امسال تایید حرکت به سمت استفاده از معماری پردازنده‌های ARM در کامپیوترهای مک خواهد بود. اپل با استفاده از پردازنده‌های ARM در آیفون و آیپد به توفیق زیادی دست یافت و منطقی است که در کامپیوترهای مک خود نیز از همین سیستم استفاده کند.

نشریه بلومبرگ می‌گوید اپل در حال آماده‌سازی پردازنده‌ای ۱۲ هسته‌ای مبتنی بر معماری ARM است که قدرت بسیار بالاتری نسبت به پردازنده‌های فعلی اینتل دارد. این شرکت ظاهرا دستاوردهای خوبی هم در زمینه GPU و هوش مصنوعی داشته است. البته این به معنای معرفی مک جدیدی با پردازنده ARM در WWDC امسال نیست. 

image

بلکه انتظار داریم پس‌فردا رسما به توسعه‌دهندگان اعلام شود که برنامه اپل حرکت به سوی این معماری است تا توسعه‌دهندگان برای تغییر نرم‌افزارهای خود آماده شوند. پیش‌بینی می‌شود که اولین مک مجهز به تراشه ARM در سال ۲۰۲۱ از راه برسد و این اتفاق با احیای مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل رخ دهد.

و چیزهای دیگر

اپل همیشه در مراسم‌های خود اخبار متنوعی اعلام می‌کند و انتظار داریم که در WWDC 2020 نیز همین اتفاق بیفتد. با توجه به این که مراسم امسال برای اولین بار به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است. با این حال، شاکله اصلی مراسم همچنان مطابق قبل خواهد بود و حداقل در بخش نرم‌افزارها احتمالا بسیاری از مواردی که بالا گفتیم حاضر خواهند بود.

نظر شما درباره مراسم WWDC 2020 چیست؟ انتظار دارید که چه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی معرفی شوند؟ دیدگاه‌های خود را با ما و کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)