خانهاخبار
۸۱ درصد از آیفون‌ها از iOS13 استفاده می‌کنند

۸۱ درصد از آیفون‌ها از iOS13 استفاده می‌کنند

اپل به تازگی با انتشار دستگاه‌های اجرا کننده‌ی iOS 13 بار دیگر اختلاف خود با اندروید را در این زمینه به رخ رقبا کشید
۱۳۹۹/۳/۳۱

از آنجا که اپل مستقیما مسئولیت نرم‌افزار و سخت افزار آیفون و آیپد را بر عهده دارد از گستردگی و تکه تکه شدن نرم‌افزاری، همچون دستگاه‌های اندرویدی رنج نمی‌برد. آخرین خبرهای منتشر شده در ماه آوریل نشان ازاین دارد که تنها ۸.۲ درصد از تلفن‌های اندرویدی آخرین نسخه‌ی سیستم عامل اندروید ۱۰ را اجرا می‌کنند. این در حالیست که نسخه‌ی ۱۱ و آخرین ورژن سیستم عامل اندروید نیز احتمالا تا کمتر از سه ماه دیگر منتشر خواهد شد.

امروز اپل در سایت خود اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان از تضاد زیاد بین iOS و Android دارد. ۹۲ درصد از تمام آیفون‌های عرضه شده در چهارسال گذشته iOS 13 را روی خود دارند، ۷ درصد iOS 12 و iOS 11 یا قبل‌تر از آن تنها روی ۲ درصد از آیفون‌ها وجود دارد. در عین حال از میان تمامی آیفون‌های فعال ۸۱ درصد iOS 13 را نصب دارند در حالی که iOS 12 را ۱۳ درصد اجرا می‌کنند و ۶ درصد نیز iOS 11 یا قبل‌تر از آن را استفاده می‌کنند. سال گذشته اهالی کوپرتینو سیستم عامل اختصاصی آیپد را با نام iPadOS معرفی کردند و اکنون ۹۳ درصد از تمام تبلت‌های عرضه شده طی چهارسال گذشته iPadOS را نصب کرده‌اند، ۵ درصد iOS 12 را اجرا می کنند و فقط یک درصد از iOS 11 یا ماقبل‌ آن استفاده می کنند. از بین تمامی آیپدهای فعال ۷۳ درصد iPadOS، شانزده درصد iOS 12 و یازده درصد نیز iOS 11 و قبل‌تر از آن را اجرا می‌کنند.

image

این داده‌ها همگی تا تاریخ ۱۷ ژوئن است که توسط اپل جمع آوری شده و مبتنی بر آیفون و آیپدهایی است که تا آن تاریخ وارد فروشگاه نرم‌افزاری اپل شده‌اند. می‌توان گفت نحوه‌ی محاسبه‌ی توزیع اندروید نیز توسط گوگل به طریقی مشابه صورت می‌گیرد و گوگل نیز گوشی‌هایی که در روز از فروشگاه Google Play بازدید می‌کنند، ردیابی می‌کند.

دوشنبه‌ی آینده اپل کنفرانس توسعه دهندگان را به لطف ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌کند. نطق‌های مربوط به این کنفرانس و مراسم اصلی به ترتیب ساعت ۱۰ صبح و ۲ بعدظهر پخش می‌شوند که کاربران می‌توانند هردو را توسط برنامه‌ی Apple Developer، وب سایت آن، یوتوب و همین طور سایت خود اپل به رایگان مشاهده کنند. روز پنج شنبه جان پراسر با ارسال توییتی خبر از تغییر نام  iOS داد و خبرها حاکی از آن است کوپرتینویی‌ها  قصد دارند iPhoneOS را جایگزین  iOS کنند. بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ اپل سیستم عامل موبایلی خود را iPhoneOS نام نهاد اما در سال ۲۰۱۰ آن را به iOS تغییر داد. در صورت رخ دادن این اتفاق ایپاد تاچ تنها دستگاهی است که از iPhoneOS بهره می‌برد درحالی که تلفن نیست. طبق آخرین شایعات قرار است تغییرات گسترده‌ای را با iPhoneOS14 شاهد باشیم که این تغییرات احتمالی شامل برخی از سفارشی‌ سازی‌ها در صفحه‌ی اصلی و اضافه شد ویجت‌هایی به سبک اندروید است. همچنین قرار است این به‌روزرسانی قابلیت‌های آفلاین را برای سیری، واقعیت افزوده نقشه و مترجم بومی اضافه کند. در ادامه‌ی این به‌رزورسانی‌ها قابلیت تصویر در تصویر در بخش فیلم ها، سفارشی‌سازی پیام ارسال شده در iMessage و یک برنامه‌ی تناسب اندام جدید را خواهیم دید.

image

با توجه به تغییرات ایجاد شده در watchOS 7 نشانه‌هایی از برنامه‌ی پایش خواب برای اپل واچ وجود دارد. همچنین ویژگی اشتراک گذاری چهره به کاربران امکان می‌دهد پس زمینه‌ی اختصاصی اپل واچ خود را بسازند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. با اضافه شدن Kids Mode، والدین می‌توانند یک ساعت دوم را با گوشی خود ست کنند که به پدر و مادرها امکان کنترل بیشتری را می‌دهد. انتظار می‌رود که اپل در مورد به‌روزرسانی های macOS، ipadOS و tvOS نیز صحبت کند.

از آنجا که در حال صحبت راجع به کنفرانس توسعه دهندگان هستیم، اجازه دهید برخی از سخت‌افزارهایی را که ممکن است رونمایی شود را ذکر کنیم. AirTags که از وای‌فای و بلوتوث پشتیبانی می‌کند و با متصل شدن به تراشه‌ی U1 اپل امکان یافتن هروسیله‌ای که AirTags به آن متصل باشد نظیر دوچرخه، کیف، سگ یا غیره، به سادگی امکان پذیر می‌کند. هدفون رو گوشی مدل استودیو نیز ممکن است به قابلیت حذف نویز فعال مجهز شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)