خانهاخبار
7 ویژگی مورد انتظار دوربین‌های آیفون 12

7 ویژگی مورد انتظار دوربین‌های آیفون 12

احتمالاً آیفون با رعایت ویژگی‌های ذیل بتواند دوباره به رتبه اول تصویربرداری با دوربین‌های برتر گوشی‌ها بازگردد.
۱۳۹۹/۳/۲۷

ممکن است آیفون 12 با تأخیر وارد میدان رقابت شود اما امیدواریم در سال جاری این گوشی را در دست داشته باشیم.

آیا سری 12 آیفون می‌تواند موفقیت‌های آیفون 11 پرو را تکرار کند ؟ با توجه به برتری‌هایی که قدرت تصویربرداری آیفون‌های سال گذشته نشان دادند این امر خیلی دور از انتظار نیست.

image

 

دوربین آیفون‌ها در سالی که گذشت شامل HDR  هوشمند بهبودیافته، حالت شب کاملاً جدید و فوق‌العاده و سخت‌افزار توانمند همچون لنز فوق عریض جدید با میدان دید 120 درجه بودند.

با تمام این‌ها، نسخه Pro آیفون 11 تا نشان دادن قدرت واقعی خود (حداقل درزمینهٔ تصویربرداری) مقداری ضعیف عمل کرد و این باعث شد ازنظر بسیاری از منتقدین لقب Pro را برازنده آن ندانستند. قدرتمندترین دوربین گوشی‌ها هم‌اکنون Huawei P40 Pro است و اپل برای رقابت با آن و بازپس‌گیری رتبه نخست دوربین اسمارت‌فون‌ها باید تمام استعداد و توانایی خود را به کار گیرد.

تا اینجای کار قابل‌اتکاترین شایعه این است که یک اسکنر LiDAR به ست‌آپ دوربین‌ها اضافه‌شده است که یک سیستم عمق‌سنج است و اپل در iPad Pro 2020 از آن استفاده کرد.

این سیستم بیشتر برای هوش مصنوعی طراحی‌شده است تا عکس‌برداری چراکه رزولوشن به میزان کافی بالا نیست تا کمکی به حال Portrait mode کند.  

image

 

حال به سراغ 7 ویژگی‌ای می‌رویم که دوست داریم در آیفون‌های سری دوازدهم باشند.

  1. یک لنز روشن‌تر برای دوربین فوق عریض

آیفون 11 اولین اسمارت‌فون از اپل بود که دارای دوربین فوق عریض بود و حقیقتاً یک ویژگی بی‌نظیر و جدید بود. درواقع فاصله کانونی 13 میلی‌متری زیادی عریض است و باید به گزینه finger removal (حذف انگشت) مجهز شود تا وقتی انگشت‌تان در عکس ظاهر شد بتواند آن را حذف کند.

یک لنز کُند f/2.4 و سنسور کوچک 1/3.6in، لنز فوق عریض را به عضوی منزوی در خانواده دوربین آیفون 11 بدل می‌کند. اگر آیفون 12 مجهز به لنزی با دیافراگم با روشنایی بالا مانند لنز f/1.8 باشد که در هوآوی P40 Pro وجود دارد بسیار بهتر خواهد بود چون به عملکرد بهتر دوربین در مواقعی منجر می‌شود که نور کمی وجود دارد.

  1. سیستم زوم هیبریدی بهبودیافته

هر دو آیفون 11 پرو و 11 پرو Max یک دوربین تله‌فوتو دارند که در نسخه استاندارد آیفون 11 موجود نیست. اما زوم اپتیکال 2 برابری آن‌ها در مقایسه با رقیبان خود یعنی P40 Pro ( زوم اپتیکال 5 برابری) و سامسونگ گلکسی S20 Ultra ( زوم هیبریدی 10 برابری ) قدرت بزرگ‌نمایی ناچیزی دارد.

دوربین‌های اسمارت‌فونی از تکنیک‌های متفاوتی برای افزایش بزرگ‌نمایی خود استفاده می‌کنند. گلکسی S20 Ultra برای دست‌یابی به زوم اپتیکال 4 برابری از یک لنز پریسکوپ استفاده می‌کند که با ترکیب پیکسل‌های برش‌خورده زوم 10 برابری هیبریدی با میزان نویز پایین را ایجاد می‌کند.

image

 

با توجه به شایعات اخیر بعید است آیفون‌های 12 لنز پریسکوپ داشته باشند. اما خوشحال خواهیم شد اگر دوربین تله‌فوتو سیستمی مشابه زوم رزولوشن بالا در گوگل پیکسل 4 داشته باشد. سیستم مذکور جزئیات را بزرگ‌نمایی می‌کند و درعین‌حال نویز را کاهش می‌دهد. البته این مکانیسم برای زوم‌های 3، 5 و 10 برابری کارساز است که فاصله کانونی فراتر از 52 میلی‌متری دارند.

  1. وجود ویژگی‌های “Pro” در اپلیکیشن دوربین

اپل با اپلیکیشن خود را تنها به‌منظور زوم و شات تعبیه کرده است و دیگر کنترل‌های حرفه‌ای را به اپ‌های شخص ثالث سپرده است. فکر می‌کنیم اگر چند ویژگی اضافه شوند شاهد یک تغییر اساسی خواهیم بود البته ظاهر اپلیکیشین به هم نخواهد ریخت (  این را به اپل قول می‌دهیم ).

اولین ویژگی‌ای که می‌خواهیم اضافه شود، تصویربرداری با فرمت RAW است.  برخی اپ‌ها همچون Halide این امر را محقق کرده‌اند اما دوست داریم اپلیکیشن دوربین قادر به ثبت تصاویر Raw + HEIC باشد تا بتوانیم ترفندهای خودمان را هنگام اجرای HDR  هوشمند بر الگوریتم‌های sharpening اعمال کنیم. اگر دوربین فوق عریض هم از فرمت Raw پشتیبانی کند بسیار عالی خواهد بود.

image

 

تراز نمودن تصویر از دیگر ویژگی‌هایی است که افزوده شدنش به حسگر فوق عریض بسیار خوشایند خواهد بود. و درنهایت حالت نوردهی بالا که یکی از حیله‌های محاسباتی است و در اپلیکیشن Spectre Camera شاهدش هستیم و اضافه شدن این ویژگی نیاز ما به حالات تصویربرداری را پایان می‌بخشد.

  1. ضبط ویدئو در حالت پرتره

دوربین‌های اسمارت‌فونی حال می‌توانند عکس‌ها را بوکه و جذاب کنند اما در حالت ویدئو با چالش مواجه هستیم. سامسونگ اخیراً باحالت Live Focus Video در گوشی‌ای همچون گلکسی نوت 10 پلاس تلاش‌هایی کرده است اما خیلی هم پایدار نیست.

image

 

دلیل این امر بسیار سخت بودن محو کردن پس‌زمینه ویدئو در مقایسه با عکس است که بک‌گراند آن‌ها ثابت است. اشیا بسیار نزدیک به دوربین به نحوی دارای سایه‌های عمق میدانی هستند اما غیرازاین اشیا تلفن باید یک ماسک به موضوع بپوشاند و شروع به محو کردن هر فریم کند حتی هنگام حرکت.

قطعاً با یک چالش تکنیکی روبرو هستیم اما شاید اسکنر LiDAR آیفون 12 با اطلاعات بیشتری به این موضوع کمک کند حتی اگر رزولوشن آن برای انجام کار خودش هم بسیار پایین باشد. تا زمانی که تلفن‌هایی چون آیفون 12 این موضوع را حل کنند دوربینی مثل سونی ZV-1 بهترین گزینه برای ولاگر ها باقی می‌ماند.

  1. حالت شب توانمند

انتشار حالت ( تصویربرداری در ) شب در آیفون 11 یک ویژگی مسرورکننده بود و طرفداران اپل علاقه‌مند کار با برنامه‌هایی هستند که توسط خود اپل توسعه‌یافته‌اند. اما این بدین معنی نیست که جایی برای بهبود و پیشرفت وجود ندارد.

image

 

در ابتدا وجود حالت شب در تمام آیفون‌های 12 واجب است. در حال حاضر برای دوربین عریض 26 میلی‌متری در دسترس است. البته گاهی اوقات این امکان وجود دارد که بر روی دوربین تله‌فوتو فعال شود.

چقدر خوب می‌شود اگر حالت شب در تمام لنزهای موجود بر آیفون 12 در دسترس قرار گیرد. و چقدر بهتر می‌شود اگر به‌صورت دستی قابل‌اجرا باشد نه اینکه منتظر اجرای اتوماتیک آن بمانیم که این خیلی از سوی اپل امکان‌پذیر جلوه نمی‌کند.

  1. مقداری رزولوشن بیشتر

تا این لحظه اپل در برابر به‌کارگیری سنسورهای با رزولوشن بالا مانند S20 Ultra و P40 Pro مقاومت کرده است. کیفیت تصاویر ثبت‌شده با آخرین آیفون‌ها بسیار لذت‌بخش است اما خیلی خوب می‌شود اگر دوربین اصلی آیفون 12 یک سنسور 16 مگاپیکسلی باشد.

image

 

رزولوشن بیشتر باعث می‌شود crop جزئیات از عکس‌ها راحت‌تر باشد. این اتفاق نه بر عملکرد دوربین تأثیر منفی دارد نه بر پردازش تصاویر.

سنسورهای رزولوشن بالا همچون دوربین 108 مگاپیکسلی S20 Ultra می‌تواند برخی نقص‌ها مانند فقدان فوکوس خودکار Dual Pixel را جبران کند اما دوربین 16 مگاپیکسلی یک ویژگی دل‌چسب خواهد بود.

  1. فضای ذخیره‌سازی نامحدود در iCloud

یکی از بهترین ویژگی‌های Google photos توانایی ذخیره‌سازی نامحدود عکس‌های 16 مگاپیکسلی و ویدئوهای p1080 است. متأسفانه گوگل پیکسل 4 و 4XL به دارندگان خود اجازه نمی‌دهند تصاویر با رزولوشن اصلی ذخیره شوند اما همین هم از پیشنهاد‌های ذخیره‌سازی آی‌کلود اپل بهتر است.

هم‌اینک شما 5 گیگابایت حافظه رایگان در iCloud دارید و پس از اشغال آن بایستی مبلغی را برای 50 گیگابایت و دیگر گزینه‌ها تا 2 ترابایت پرداخت کنید. البته این امکان وجود دارد در Google photos از تصاویر خود نسخه پشتیبان تهیه کنید که با آیفون‌ها هم سازگاری خوبی دارد.

اگر اپل به دنبال بُرد بزرگ و آسان است یکی از راه‌های آن همین حافظه ذخیره‌سازی رایگان برای کسانی خواهد بود که نسخه پشتیبان تلفن خود را در iCloud ذخیره می‌کنند و می‌خواهند همه‌چیز را در یکجا نگاه‌دارند و صدالبته دوربین – این بخش کلیدی آیفون 12- از این قاعده مستثنا نیست.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)