خانهاخبار
تغییر زمین بازی حوزه املاک با پلتفرم¬های آنلاین

تغییر زمین بازی حوزه املاک با پلتفرم¬های آنلاین

فرصت دست روی دست گذاشتن نیست باید فکر چاره بود. در آخرین آمار منتشر شده در سال 98 مستاجران 35 درصد جمعیت 81 میلیونی ایران را تشکیل می­دهند و این یعنی 28 میلیون نفر هر سال با دغدغه جابجایی محل سکونت خود زندگی می­کنند .
۱۳۹۹/۳/۱۲

فرصت دست روی دست گذاشتن نیست باید فکر چاره بود. در آخرین آمار منتشر شده در سال 98 مستاجران 35 درصد جمعیت 81 میلیونی ایران را تشکیل می­دهند و این یعنی 28 میلیون نفر هر سال با دغدغه جابجایی محل سکونت خود زندگی می­کنند . جست‌و‌جوی روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر در تهران برای اجاره خانه، خود گواه این ادعاست که کشور پرجمعیتی مانند ایران با چالش عمده‌ی مسکن روبروست و  اینجاست که جای خالی پلتفرم آنلاین جامعی که بتواند رابطه میان مستاجر و موجر را طبق استاندارهای شفاف مدیریت کند بسیار دیده می‌شود.

ارتباطی آنلاین و شفاف

کنترل و مدیریت فرایندهای سنتی رهن و اجاره مسکن، مسلما نیازمند فاصله گرفتن از روندهای معمول و رسیدن به راهکاری دقیق و البته نوآور است. پلتفرم های آنلاین می توانند جریان ساز یک بازی دوسر برنده باشند، حتی در یک شرایط آرمانی که همه شرایط برای مستاجر و موجر ایده‌آل باشد. مستاجر یک فرد متاهل، متمول، بدون فرزند و یا موجر صاحبِ‌خانه­ای تمام و کمال... اگر انتقال ویروس و امراض این دوران هم در نظر گرفته نشود ، تصور کنید یک مستاجر برای پیداکردن خانه موردنظر با بودجه­ای مشخص چه میزان وقت و انرژی باید صرف کند تا گزینه مناسب را پیدا کند و یا یک مالک با چه تعداد مستاجر و متقاضی و بنگاه و مشاور باید روبرو شود. این قاعده بازی سنتی حوزه املاک است. این بازی بر اساس فرایندهای گذشته بنا شده است و خواسته یا ناخواسته طعم عرف­های منقضی شده را به خود گرفته است. در واقع سوخت زمان و هزینه کارشناسانی را که میان مطالبات مشتریانِ بلاتکلیف، معلق مانده‌اند در این فرایند مدنظر قرار گرفته نشده است.

در حال‌حاضر پلتفرم‌های آنلاین رهن و اجاره و خرید مسکن در بسیاری از کشورها شیوه و فرایندهای معامله و ارتباط میان مستاجر و مالک را تغییر داده‌اند. این حوزه نیز مانند سایر بخش‌ها با کمک اینترنت به سمت آنلاین شدن پیش رفته است و ارتباط دو طرف معامله از طریق پلتفرم­های آنلاین شکل می­گیرد. به­این صورت که اپلیکشن‌ها یا سایت‌ها ملک را برای فروش یا اجاره با تمام اطلاعات لازم و دقیق در اختیار مشتریان می­گذارند و طرفین را به یکدیگر وصل می‌کنند و با نظارت کافی تضمین­گر روند بازدید و امنیت ملک هستند و در صورت توافق بین طرفین، تمدید قرارداد سالیانه نیز از طریق همان پلتفرم آنلاین، قانونی انجام می­شود.

image

 

آنلاین اما گل آلود!

نکته حائز اهمیت اینجاست که نبود نظارت­های کافی و عدم حضور کارشناسان خبره بستر ناچیز اینترنتی و آنلاین بازارمسکن را هم به جولانگاه جدید سلطه طلبان این صنعت مبدل کرد. ثبت یک آگهی مشترک از جانب چندین معاملات ملکی مختلف با عکس­هایی متفاوت و غیر واقعی، عدم بررسی­های کافی قبل از تایید آگهی­ها ، مالکان و مستاجران زیادی را با آشفتگی­های بسیار و حتی با خطر عدم امنیت مواجه ساخت و هجوم دلالانِ قیمت ساز در این فضا بازار سیاه تازه­ای را رقم زد و در این میان، دولت نیز با حذف صورت مسئله مجبور به دستور حذف قیمت از سایت ها و اپلیکشن های آنلاین شد و باز هم  معامله گران واقعی و نیازمند با در بسته دیگری روبرو شدند.

حضور بیش از ۹ هزار بنگاه معاملات املاک در تهران که سالانه بیش از هزاران قرارداد در آنها ثبت می شود. حجم انبوهی از تبادلات مالی را فراهم ساخته است که خارج از ساختاری یکپارچه و قابل نظارت مبتنی بر سلایق فردی، اداره می شود که همین موضوع جدا از مشکلاتی که در حوزه مدیریت کلان ایجاد کرده است چالش‌هایی جدی و گاه آزاردهنده را پیش روی طرفین معامله قرار داده است . یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای حل مشکلات بخش رهن و اجاره مسکن، کارکرد سنتی بنگاه‌های مسکن است که هرچند وجودشان ضروری است اما فقدان اطلاعات شفاف و به‌روز، از کارآیی مثبت آنها کاسته است. حل این موضوع پیشروی به سمت فضای آنلاین است که فرصت قرارگرفتن تخصص شرکت‌های دانش بنیان را در کنار تجربیات ارزشمند مشاورین املاک  عملی می­کند.

image

 

رد پای امنیت در حوزه املاک

نوسانات قیمت در حوزه مسکن خصوصا بخش رهن و اجاره، اثر مستقیم‌ و شدیدی بر سطح زندگی و رفاه قشر آسیب‌پذیر جامعه دارد و از این رو گل آلود بودن فضای حوزه املاک بیشترین آسیب را به بدنه ضعیف جامعه خواهد زد. از این رو تهران به عنوان درگیرترین شهرایران با معضل مسکن به طور جدی نیاز به راهکارهایی اساسی در این زمینه دارد.طبق برآوردهای تقریبی در حال حاضر میانگین اجاره مسکن در شهر تهران آن‌هم در منطقه شرق حدود سه میلیون و هفتصد هزار تومان است که این رقم مسلما بخش قابل توجهی از سبد هزینه یک خانواده را تشکیل می‌دهد. از همین رو باید به شیوه‌ای اصولی، مدرن و مدیریت‌پذیر این سردرگمی­های کلافه کننده برای طرفین معامله را به پایان رساند. میدانگاه حوزه املاک ایران عمیقا نیازمند یاری دوجانبه شرکت‌های دانش بنیان و مشاوران املاکی است که فضای تهدیدآلود فعلی را به کمک ساخت پلتفرمی آنلاین جامع و شفاف به فرصت­های طلایی مبدل سازند وبتوانند امنیت روانی مستاجران و مالکان و افراد فعال در این حوزه را فراهم آورند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

نوید

۱۳۹۹/۳/۱۳
به این روش می گن کنترل تورم ناشی از افزایش کاذب قیمت در بخش مسکن البته در کشورهای با رفاه بالا به این شکل هستش خیلی موثر نبوده در آنجا چون الان تقریبا میزان تورم کل کشور مثلا اتریش روی 2 درصد هستش به ازای هر سال ولی در بخش تورم روی 10 درصد هستش یعنی بستنی باشه 1 یورو سال بعد بشه 1.1 یورو خونه 300 هزار یورویی به 330 هزار یورو میرسه به شدت باعث جذب سرمایه میشه به این بخش

عظيم

۱۳۹۹/۳/۱۳
متن شما متين و اين راهکار براي کشورهايي موثر ميباشد که نهادهايي مسئول و کارشناسان ارزياب ملک واقعا بدون غرض و جانبداري و دريافت پول چايي و .... قيمت گذاري کنند نه توي مملکت ما که همه چي با پرداخت کمي وجه نقد تمام انسانيت آدمها و آبريو مردم را باهاش معامله ميکنند

علی

۱۳۹۹/۳/۱۲
سلام. ظاهرا برخی از کشورهای منطقه نوردیک مثل فنلاند برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج در بازار مسکن روش موثر و جالبی اتخاذ کرده اند و آن قیمتگذاری توسط نهادهای مسئول و دادوستد با قیمت مصوب و تحت نظارت این نهادهاست.
فرض کنید شخصی میخواهد خانه خود را اجاره دهد، کارشناس نهاد مربوطه طبق استانداردهای از پیش تعیین شده، برای آن ملک قیمت تعیین میکند. اگر صاحب خانه بپذیرد، خانه او وارد فهرست میشود. حالا شخصی که میخواهد خانه اجاره کند، به همان نهاد مراجعه میکند و فهرستی از خانه های متناسب با بودجه او به نمایش درمی آید. تا جایی که اطلاع دارم این روش گاهی باعث میشود که متقاضیان اجاره مسکن مدتی نه چندان طولانی در صف انتظار اجاره بمانند، اما در عوض از سودجویی مفسدان اقتصادی در این حوزه جلوگیری میشود و مالکان نیز نمیتوانند برای ملکشان هر قیمتی که دلشان خواست تعیین کنند.