خانهاخبار
اسپیس‌ایکس با موفقیت اولین کرو دراگون سرنشین‌دار را به مدار فرستاد

اسپیس‌ایکس با موفقیت اولین کرو دراگون سرنشین‌دار را به مدار فرستاد

شرکت اسپیس‌ایکس شب گذشته توانست با موفقیت دو فضانورد ناسا را از طریق کپسول کرو دراگون به مدار زمین بفرستد و در عین حال راکت فالکون 9 را فرود بیاورد.
۱۳۹۹/۳/۱۱

پس از حدود دو دهه تلاش، شرکت هوافضایی ایلان ماسک، اسپیس‌ایکس، با موفقیت دو فضانورد را به مدار زمین فرستاد تا دوره جدیدی را در عصر سفرهای فضایی بشر رقم بزند. این سفر در حالی اتفاق افتاد که از حدود یک دهه پیش هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به مدار زمین فرستاده نشده بود. حالا اسپیس‌ایکس اولین شرکت خصوصی است که توانسته انسان به فضا بفرستد.

شب گذشته دو فضانورد باتجربه ناسا به نام‌های باب بنکن و داگ هرلی سوار بر فضاپیمای جدید و خودکار اسپیس‌ایکس موسوم به کرو دراگون به مدار رفتند. این کپسول به‌طور اختصاصی برای جابجایی افراد بین ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمین طراحی شده است. بنکن و هرلی شنبه شب ساعت ۲۳:۵۲ به وقت تهران سوار بر فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از مرکز فضایی کندی پرواز کردند. این راکت توانست پس از ۱۲ دقیقه سرنشینان خود را به مدار برساند. فضانوردان حالا در حال طی مسیر هستند تا در حوالی غروب یکشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسند.

image

مهندس ارشد کرو دراگون پس از قرارگیری فضانوردان در مدار گفت: «از طرف تمام تیم پرواز از باب و داگ به خاطر پرواز امروز با فالکون ۹ تشکر می‌کنم. امیدواریم از پرواز لذت برده باشید و ماموریت خوبی را برایتان آرزو می‌کنیم.» علاوه بر این، راکت فالکون ۹ پس از انجام ماموریت با موفقیت در محل مقرر خود فرود آمد تا تمام این عملیات بدون اشکال انجام شود.

ماموریت کرو دراگون لحظه‌ای تاریخی برای اسپیس‌ایکس بود که با هدف ارسال انسان به فضا و احداث سکونت‌گاه در مریخ فعالیت می‌کند. این ماموریت آخرین آزمایش بزرگ اسپیس‌ایکس در قالب برنامه کامرشال کرو ناسا بود. در طی این برنامه، ناسا دو شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس و بوئینگ را به عنوان همکار خود پذیرفت تا فضاپیماهای جدیدی بسازند که قادر به ارسال و دریافت فضانوردان از ایستگاه فضایی باشند.

اسپیس‌ایکس پس از شش سال توسعه و آزمایش کرو دراگون بالاخره توانست برای اولین بار فضاپیمایی سرنشین‌دار را به مدار بفرستد. ماموریت دیروز این شرکت آخرین امتحان بزرگ برای این برنامه بود که نشان داد کرو دراگون می‌تواند به طور منظم فضانوردان ناسا را در سال‌های پیش رو به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند.

image

اگرچه این ماموریت همچنان یک ماموریت آزمایشی بود، ولی اهمیت زیادی برای ایالات متحده داشت. آخرین باری که این کشور توانسته بود از خاک خود انسان به فضا بفرستد به هشتم ژوئیه سال ۲۰۱۱ بر می‌گشت. از آن زمان تاکنون تنها فضاپیمایی که برای نقل و انتقال انسان به ایستگاه فضایی وجود داشت راکت سایوز روسیه بود، و رزرو هر صندلی سایوز حدود ۸۰ میلیون دلار برای ناسا هزینه در پی داشت.

برنامه کامرشال کرو ایجاد شد تا به وابستگی ناسا به روسیه پایان دهد و در عین حال سازوکارهای تجاری ناسا را متحول کند. در تمام طول تاریخ سفرهای فضایی، دولت آمریکا مسئول نظارت بر طراحی، تولید و ساخت فضاپیماهایی بود که انسان را به مدار می‌فرستادند. اما با برنامه کامرشال کرو، ناسا به بخش خصوصی اجازه داد تا وارد کار شود. وقتی در سال ۲۰۱۴ به اسپیس‌ایکس و بوئینگ اجازه داد شد تا به این حوزه ورود کنند، ناسا امیدوار بود که آن‌ها بتوانند تا سال ۲۰۱۷ آماده فرستادن انسان به مدار باشند. با این حال، تاخیرهای فنی و عدم موفقیت در آزمایش‌ها باعث به تعویق افتادن این برنامه شد.

image

مدیر ناسا، جیم برایدنستاین، پیش از پرتاب کرو دراگون گفت: «آن‌ها زیربنای عصر جدیدی از سفرهای فضایی سرنشین‌دار را فراهم می‌کنند. عصری از سفرهای فضایی که در آن فضا بیش از هر زمان دیگری در دسترس عده بیشتری از مردم قرار می‌گیرد.»

کرو دراگون به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به طور خودکار به ایستگاه فضایی بین‌المللی وصل شود، با این حال دو فضانورد ناسا سعی می‌کنند کپسول را به‌صورت دستی از طریق کنترل‌های مانیتور لمسی خود به سمت ایستگاه هدایت کنند. پس از آزمایش رابط کاربری، فضانوردان کنترل را به کرو دراگون واگذار می‌کنند تا سیستم به طور خودکار به درگاه ایستگاه فضایی متصل شود. کرو دراگون قرار است در حدود ساعت ۱۹ امروز عمل اتصال را انجام دهد.

بنکن و هرلی در نهایت به زمین بازخواهند گشت تا فرآیند بازگشت فضانوردان از ایستگاه فضایی به زمین هم آزمایش شود. ناسا هنوز تصمیم نگرفته که این دو نفر چه زمانی به خانه بر می‌گردند، ولی احتمالا زمانی بین ۶ تا ۱۶ هفته باید در ایستگاه فضایی بین‌المللی باشند. بنکن و هرلی پس از پایان ماموریت سوار کرو دراگون می‌شوند و با عبور از اتمسفر زمین به خانه می‌آیند. کرو دراگون محافظ حرارتی دارد تا از فضانوردان مراقبت کند. علاوه بر این، چهار چتر نجات برای این کپسول طراحی شده تا فضانوردان را به آرامی در اقیانوس اطلس فرود بیاورد. پس از فرود، قایقی از سوی اسپیس‌ایکس به سمت کرو دراگون می‌رود و فضانوردان و کپسول آن‌ها را به سمت ساحل هدایت می‌کند.

image

با پایان این مراحل ماموریت اسپیس‌ایکس موفقیت‌آمیز تلقی خواهد شد. به همین خاطر است که برایدنستاین می‌گوید: «تا زمانی که باب و داگ به سلامت به خانه برنگردند خوشحالی نخواهم کرد.»

اگر ماموریت کرو دراگون با موفقیت به اتمام برسد، این اتفاق می‌تواند آغازگر عصر جدیدی از سفرهای فضایی اسپیس‌ایکس باشد. ناسا می‌خواهد با اطلاعاتی که از این ماموریت گردآوری می‌کند مطمئن شود که کرو دراگون می‌تواند سفرهای منظمی به ایستگاه فضایی داشته باشد. اسپیس‌ایکس و ناسا در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای سفر کرو دراگون بعدی به تاریخ ۳۰ اوت (۹ شهریور) هستند که قرار است چهار فضانورد را منتقل کند. این یعنی به‌زودی وارد دوره تازه‌ای خواهیم شد که شرکت‌های خصوصی مسئولیت ارسال انسان به مدار زمین را برعهده می‌گیرند.

البته جاه‌طلبی‌های اسپیس‌ایکس به این‌جا ختم نمی‌شود. این شرکت فعلا در حال کار روی راکت جدیدی به نام استارشیپ است که شاید روزی بتواند انسان‌ها را به مقاصد دوردست فضایی مثل ماه و مریخ ببرد. هنوز موانع زیادی بر سر راه این هدف وجود دارد، اما موفقیت کرو دراگون قدم مهمی در این مسیر است که به این شرکت اجازه می‌دهد بلندپروازی‌های بیشتری داشته باشد.

مدیر تولید و اطمینان پرواز اسپیس‌ایکس در خلال کنفرانس خبری خود پیرامون این ماموریت گفت: «همه چیز در این مسیر به سمت لحظه خاصی پیش می‌رود که مردم را در فضاپیما به فضا بفرستیم. و این قدم بسیار بزرگی است.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

عرفان

۱۳۹۹/۳/۱۹
برای شما خود باخته ضد وطن که سودی نداره،
ولی برای مردم ایران بسیار ....

آریا

۱۳۹۹/۳/۱۷
ماهواره هایی که ایران به نقل از خودش به فضا پرتاب کرده تا کنون چه سودی برای بشریت یا حداقل ملت خودش داشته که بخوایم ان را تبلیغ هم بکنیم ! ?

ناشناس

۱۳۹۹/۳/۱۳
سلام. درباره ماهواره نور هم خبر کار کردن.

عرفان

۱۳۹۹/۳/۱۱
خیلی عجیبه
شما درباره پرتاب ماهواره نور که باعث غرور هر ایرانیه هیچی ننوشتید ...
ولی از اسپیس ایکس مینویسید...

شهاب

۱۳۹۹/۳/۱۱
چرا خبر سراسری شبکه 3 دیشب گفت منفجر شد و عملیات شکست خورده؟؟؟؟