خانهاخبار
فراموش‌نشدنی‌ترین تلفن‌های همراه تاریخ

فراموش‌نشدنی‌ترین تلفن‌های همراه تاریخ

تلفن‌های همراه مسیر دشواری را پشت سر گذاشته‌اند تا به شکل امروزی آن‌ها را بشناسیم. حال در این نوشتار می‌خواهیم شما را با نمادین‌ترین گوشی‌های تاریخ و ویژگی‌هایشان آشنا کنیم.
۱۳۹۹/۳/۲

image

 

شما هم مثل من به خاطر ندارید ؟ 45 سال پیش، مارتین کوپر یکی از محققین و مدیران ارشد موتورولا در گوشه‌ای از یکی از خیابان‌های نیویورک اولین تماس را با یک تلفن همراه با رقیبش جوئل اس. اِنگِل در آزمایشگاه بِل برقرار کرد.
از کوپر نقل‌شده است : " با تلفن صحبت می‌کردم و در خیابان قدم می‌زدم، مردم نیویورک متعجب به من نگاه می‌کردند که در حال صحبت با موبایل بودم چراکه در سال 1973 تلفن بی‌سیمی وجود نداشت."
"یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که در زندگی‌ام انجام داده‌ام وقتی بود که با موبایلم صحبت می‌کردم از خیابان رد شدم و آن‌طرف خط یک خبرنگار رادیو نیویورک بود."

مارتین کوپر برای آن تماس سرنوشت‌ساز از موتورولا DynaTAC استفاده کرده بود، موبایلی که بیش از یک کیلوگرم وزن داشت. امروز موبایل‌هایی داریم که یک‌دهم آن وزن‌دارند و بسیار قدرتمندتر از DynaTAC هستند.
سفری طولانی و دشوار طی شده است تا از آن گوشی‌های سنگین‌وزن که با بند از شانه آویزان بودند به اسمارت‌فون‌های امروزی باضخامت چند برگ کاغذ برسیم. در ادامه نگاهی داریم به هندست‌های تأثیرگذار در این سفر.


Motorola DynaTAC

image


شروع‌کننده ماجرا که برخی فیلم‌های دهه 1980 همچون وال‌استریت (گوردون گکو از آن برای مکالمه با یکی از دوستانش در ساحل استفاده می‌کند) و آمریکایی روانی به شهرت آن کمک کردند.
چندین هندست از موتورولا در یک دوره 10ساله عرضه شدند – از مدل اولیه 1973 که نمایشگر نداشت تا برترین آن در سال 1983 همراه با یک نمایشگر LED که اجازه می‌داد ببینید به چه شماره‌ای زنگ‌زده‌اید.
ظرفیت باتری اندازه یک تماس 60 دقیقه‌ای بود و پس‌ازآن می‌بایست به مدت 10 ساعت شارژ می‌شد. البته یک اکسسوری اضافه وجود داشت که ظرف یک ساعت باتری را شارژ می‌کرد.


Motorola 4500x

image


هم‌اندازه یک کیف کوچک، بیشتر مناسب استفاده در خودرو بود (سبب شد Carphone وارد دایره لغات شود). هرچند برخی آن را به جلسات خود می‌بردند.
آن‌هایی که به نحوی با موبایل سروکار داشتند از مدل‌های قابل‌انتقال موتورولا استفاده می‌کردند ، درحالی‌که گوردون گکو یک DynaTAC ‌داشت . بله شما به ماهیچه‌های قدرتمندی نیاز داشتید اما درواقع می‌توانستید در هر نقطه‌ای تماس حاصل کنید.


Philips C12

image


یکی از هندست‌های جذاب اواخر 1990 که درواقع برای شبکه BT Cellnet در دسترس بود. توانایی ذخیره 10 پیام متنی داشت و می‌توانستید با آنتن روشن یا خاموشش کنید. شایعه شده بود که C12 می‌توانست به‌رایگان اعتبار را افزایش دهد. کافی بود تا 5 دکمه را مقداری پایین نگاه‌دارید تا 10 پوند به موجودی حساب شما افزوده شود.
در سال 2006،   O2 اعلام کرد که مشترکین C12 دیگر نمی‌توانند از این شبکه استفاده کنند که منجر شد تعداد بسیاری از این موبایل دور انداخته شوند.


Nokia 3310

image


اوج شکوه نوکیا در سال 2000 عرضه شد، با طراحی غیرقابل‌باور با تمرکز بر مصرف‌کننده، 3310 تلفنی بود که هرکسی می‌توانست از آن استفاده کند. پس از مدتی در همه‌جا موجود شد به‌گونه‌ای که نوکیا تا امروز 126 میلیون عدد از این موبایل را فروخته است که به یکی از محبوب‌ترین تلفن‌های همراه تاریخ بدل شد.
تقریباً این هندست خراب‌نشدنی بود، یک باتری با عمر طولانی و کیفیت صدایی بی‌رقیب داشت.  یک بازی هم داشت: Snake 2. شاید بزرگ‌ترین نکته این گوشی این بود که قاب گوشی عوض می‌شد.


Ericsson T28

image


یک کلاسیک دیگر، T28 طراحی متفاوتی با هم‌عصران خود داشت، بسیار باریک‌تر بود. یک نمایشگر کوچک تک‌خطی داشت که هنگام خواندن پیام‌های متنی با مشکل مواجه می‌شدید.
این گوشی در زمان خود کوچک‌ترین و سبک‌ترین بود که باعث موفقیتش هم شد. 81 گرم وزن داشت، T28 این جرقه را در ذهن سازندگان تلفن همراه زد که قابلیت جا شدن در جیب داشته باشند.


Ericsson T68

image


متولد 2001، اولین تلفن اریکسون با نمایشگر رنگی و رزولوشن 80*101 و 256 رنگ.
یک سال بعد که به مالکیت سونی درآمد (اریکسون به سونی اریکسون تغییر یافت) T68i یکی از اولین تلفن‌هایی بود که با دوربین عرضه شد. البته دوربین آن آپشن بود و شما با تهیه آن می‌توانستید آن را به گوشی متصل کنید تا نسبت به ثبت تصاویر اقدام کنید.

BlackBerry 6230

image


تصور کنید شما می‌توانستید در فرودگاه هم به کارهای خود بپردازید چون از طریق موبایل خود امکان خواندن ایمیل‌ها را داشتید. الان خیلی پیش‌پاافتاده است اما در 2003 اگر شما چنین قدرتی در دست داشتید یک نیمه‌خدا بودید.
مجهز به کیبورد QWERTY که به شما یک تایپ مطمئن را تضمین می‌داد بدون اینکه بخواهید روی دکمه‌ها دنبال حرف بعدی بگردید و چند بار بزنید تا ظاهر شود (T9).


Sony Ericsson V800

image


گوشی تاشوی V800 محصول سونی یکی از اولین هندست‌هایی بود که در انگلستان از 3G پشتیبانی می‌کرد پرچم‌داری بود که Vodafone را می‌توانست به عرش برساند. این هندست 3 باند که در سال 2004 معرفی شد یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی چرخشی داشت که این اجازه را به شما می‌داد تا تماس‌های تصویری برقرار کنید.
7 مگابایت حافظه داخلی ضمن پشتیبانی از کارت‌های Memory Stick Duo تا 16 گیگابایت – برای آن زمان حجم زیادی به‌حساب می‌آمد مخصوصاً وقتی می‌بینیم آن موقع اپلیکیشنی وجود نداشت که دانلود کنیم.


Motorola Razr V3

image


تا زمان عرضه Razr تقریباً تمام گوشی‌ها بزرگ بودند اما Razr V3 باریک، زیبا و خوش‌دست بود و همه باورها نسبت به تلفن همراه را تغییر داد. ازاینجا به بعد اگر می‌خواستید تلفنی را بفروشید باید چشم‌نواز می‌بود.
متأسفانه رابط کاربری افتضاحی داشت اما در کل یکی از بهترین‌ها در طول زمان است. مدل‌هایی که با رنگ صورتی عرضه می‌شدند به‌سرعت فروش می‌رفتند.


LG Chocolate

image


یکی دیگر از هندست‌هایی که تقاضا را برای گجت‌های صورتی‌رنگ بالا برد LG Chocolate بود که در بریتانیا با نام KG800 شناخته می‌شد. هرچند اولین موبایل صورتی‌رنگ نبود اما طرح رنگی موجود در جعبه آن را بیشتر از هر چیزی به شکلات نزدیک کرده بود. نسخه صورتی این دیوایس چشم‌انداز موبایل‌ها و گجت‌ها را تغییر داد.
پس‌ازاینکه به موفقیت رسید تا قبل از 2010 هر چیزی یک نسخه صورتی هم داشت. خانم‌ها بسیار در پی رنگ صورتی کنسول‌های بازی، دستیاران دیجیتال شخصی، ساعت مچی و حتی ماشین‌حساب بودند. ال‌جی فروش بی‌سابقه‌ای برای شکلات را تجربه کرد که تا به امروز تکرار نشده است ( Nexus 4 را مستثنا قرار می‌دهیم چراکه شهرتش را مدیون گوگل است).


Motorola Rokr E1

image


موتورولا حتی پس از Razr روزهای خوبی داشت (البته الان اوضاع فرق دارد) با اپل برای ساخت اولین آیفون همکاری کرد اما بعداً با نام Rokr E1 عرضه شد. ایده این بود که گوشی را با iTunes همگام سازید و 100 ترانه را بتوانید دریافت کنید.
همان‌طور که متوجه شدید این ایده شکست خورد چراکه رابط کاربری بدردنخور بود و حافظه ذخیره‌سازی برای 100 ترانه در مقایسه با حافظه ذخیره‌سازی بسیار زیاد iPod خنده‌دار تلقی می‌شد. حال دو سال با معرفی آیفونی که امروز می‌شناسیم فاصله‌داریم.


Nokia N95

image


زمانی که N95 بسیار جلوتر از زمان خود بود حتی اسم آیفون وجود نداشت.نوکیا در اوج شهرت بود که N95 را معرفی کرد ، یک گوشی هوشمند پرچم‌دار به معنای واقعی که داشتنش برای هر شخصی یکی از ضروریات زندگی به‌حساب می‌آمد. N95  سال 2007 همراه با یک دوربین 5 مگاپیکسلی، GPS، web browser و یکسری ویژگی‌های جذاب دیگر معرفی شد.
رابط کاربری N95 ، Symbian OS9.2 بود که بسیار کارآمد تلقی می‌شد چراکه می‌توانست در اینترنت به گشت‌وگذار بپردازد و اپلیکیشن‌های پایه را اجرا می‌کرد. پشتیبانی از حافظه microSD را که تا امروز در گوشی‌ها وجود دارد، N95 پایه‌گذار آن است.


iPhone

image


هیچ‌کس نمی‌تواند اسطوره بودن آیفون را تکذیب کند. کانون توجهات را از امکان برقراری تماس به انجام دادن کارهای بیشتر با موبایل تغییر داد. اما با تمام ویژگی‌های شگفت‌انگیزی که آن زمان به همراه داشت با آنچه امروز اپل عرضه می‌کند بسیار متفاوت است. شما نمی‌توانستید cut و paste کنید، اپلیکیشین‌های متفاوت را نصب کنید و از همه مهم‌تر اینکه به‌شدت کُند بود.
نخستین آیفون، ترکیبی از iPod اپل و یک تلفن همراه بود که نتیجه‌ای لذت‌بخش تا به امروز دارد. صعود اپل به اوج بازار تکنولوژی را تضمین و هموار کرد. البته دنیای اپلیکیشن‌ها را فراموش نکنیم که نه‌تنها برای گوشی‌ها بلکه برای هر مصرف‌کننده دیوایس‌های الکترونیکی  دنیایی متفاوت است.


Motorola Aura

image


طراحی بیگانه‌اش باعث شد تا به‌سادگی نمادین شود. فروش نوکیا را دچار افت کرد. هنگامی‌که در آمریکا عرضه شد قیمتی حدود 1400 پوند داشت و از آن به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین تلفن‌های همراه نام‌برده می‌شد.
ساخته‌شده از استیل ضدزنگ و قاب جلویی پیچیده همراه با چرخ‌دنده‌هایی متحرک برای تولیدکننده‌اش دو هفته زمان برد تا آن را به مرحله تولید برساند. نمایشگر این دیوایس در مرکز قرارگرفته بود و با یک لنز ساخت سوئیس محافظت می‌شد.


iPhone 4

image


شاید درست نباشد اما آیفون 4 عصر جدیدی از طراحی تلفن‌های همراه را آغاز کرد. یک طراحی کاملاً متفاوت نسبتِ به 3 آیفون معرفی‌شده قبل از خود، به‌واقع حس و حال در دست گرفتن موبایل را دستخوش تغییر کرد. لبه‌های تیز، استفاده بیشتر از شیشه و مهم‌تر اینکه حس بلوغ و رشد داشت.
موفقیتی بزرگ و فوری در پی داشت به نمادی از سبک زندگی تبدیل شد، به وسیله‌ای تبدیل شد که هرکسی آن را بخواهد حتی برای مد ، استایل و جلسات !


Samsung Galaxy Note

image



هنگامی‌که معرفی شد بسیاری بر این باور بودند که امکان ندارد مردم چنین دیوایس بزرگی را انتخاب کنند چراکه سامسونگ گلکسی نوت عظیم‌الجثه بود.
سامسونگ ظرفیت‌ها را بهتر از عموم مردم شناخت و phablet ها را وارد بازار کرد، آن‌ها را به شهرت رساند، به دوردست‌ترین نقاط فرستاد و نوت را در هر بازاری یک عامل تأثیرگذار معرفی کرد.


Samsung Galaxy S3

image


سامسونگ Galaxy S2 را عرضه کرد، تلفن هوشمند بسیار بزرگ‌تری که با استفاده از اندروید نشان داد توانایی ساخت تلفن‌های فوق‌العاده‌ای دارد که می‌توانند تسلط اپل بر بازار را به چالش بکشند. اما S3 برای ما مهم‌تر است مخصوصاً طراحی به‌خصوصی که داشت. سامسونگ که مدت‌ها در حال تکرار طراحی بود، چهره‌ای جدید و خمیده به بدنه گوشی‌ها وارد کرد.
یک نقطه عطف جذاب برای سامسونگ که فروشی بسیار موفق برای سامسونگ به همراه داشت و بالاخره توانست رکوردها را در مقایسه با آیفون 4 جابجا کند.


Samsung Galaxy S6 Edge

image


البته که تمام طراحی‌های نمادین ماندگار نیستند. چهره سری S گلکسی ساخت سامسونگ هرساله تکرار می‌شد و S6 Edge از قاعده مستثنا نبود اما اضافه‌شده لبه خمیده آبشاری که کارایی بسیار بیشتری را نوید می‌داد خیلی هم در دنیا غوغا نکرد.
هرچند برخی از کاربران آن را دوست داشتند، در حقیقت سامسونگ کم‌کم ازاین‌روی برگرداند و حال از نمایشگرهای تخت استفاده می‌کند. هنوز هم S6 Edge نمایانگر نوآوری است هرچند موفقیت بزرگی برای شرکت سازنده نبود.


iPhone XR

image


نمی‌توان نادیده گرفت که آیفون X وقتی برای اولین بار عرضه شد چه میزان متفاوت بود چراکه نمایشگرهای ناچ‌دار را به جریانی در تولید اسمارت‌فون‌ها تبدیل کرد و البته که باید بگوییم این مدل از نمایشگرها موفقیتی روزافزون را به همراه دارند. ما برادر ارزان‌تر آن را برگزیدیم چراکه آیفون XR به دلیل ارزان‌تر بودن مورد انتخاب بسیاری از مردم قرار گرفت اما عملکردی بی‌نظیر و یکسان داشت.
آیفون XR با یکسری رنگ چشم‌نواز از آن گوشی‌هایی‌ست که در هر نقطه‌ای یافت می‌شود و مانند آیفون 11 که پس‌ازآن موج جدیدی از اسمارت‌فون‌ها هستند که در حال حاضر بسیار محبوب هستند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

HakhamaneshS

۱۳۹۹/۳/۳
پس کو نوکیا 1100 و 6600 و 6260 و n90؟!