خانهاخبار
مارک زاکربرگ از اثرگذاری روش‌های کنترل اینترنت توسط چین ابراز نگرانی کرد

مارک زاکربرگ از اثرگذاری روش‌های کنترل اینترنت توسط چین ابراز نگرانی کرد

مدیرعامل شرکت فیسبوک دیروز در مصاحبه‌ای گفت که از گسترش شیوه کنترل اینترنت توسط چین نگران است و فکر می‌کند که این سازوکار خطراتی را برای دموکراسی و آزادی بیان به دنبال خواهد داشت.
۱۳۹۹/۲/۳۱

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت فیسبوک، روز دوشنبه گفت نگران این است که کشورها به تبعیت از رویکرد چین بخواهند اینترنت را کنترل کنند. او در گفتگویی یک ساعته با تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار، اظهار داشت: «اگر بخواهم صحبت کوتاهی در این باره بکنم، به نظرم از برخی کشورها مثل چین مدلی خارج می‌شود که ارزش‌های بسیار متفاوتی را با کشورهای دموکراتیک غربی دنبال می‌کند.»

مدیرعامل فیسبوک گفت که این مسئولیت بر دوش کشورهای دموکراتیک غربی است که چارچوب روشنی برای حریم خصوصی اطلاعات داشته باشند. او افزود: «ما مسئولیتی مشترک داریم تا به توسعه این جریان کمک کنیم.»

این سخنان جدیدترین اظهارات مارک زاکربرگ درباره خطرات گسترش مدل چینی کنترل اینترنت در سراسر دنیاست. او پارسال هم با ابراز دیدگاه‌های مشابهی گفته بود مهم است که به چین اجازه ندهیم برای سایر بخش‌های اینترنت قانون تعیین کند. فیسبوک امیدوار است که توجه آن‌ها به آزادی بیان به برخوردار ملایم‌تر سازمان‌های قانون‌گذاری با این شرکت منجر شود.

زاکربرگ مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا (GDPR) را مورد تحسین قرار داد. این مقررات نحوه عملکرد شرکت‌هایی مثل فیسبوک، توئیتر، گوگل و بقیه سرویس‌هایی را عوض کرد که به جمع‌آوری اطلاعات کاربران در اتحادیه اروپا می‌پردازند. او گفت معتقد است که همکاری بین پلتفرم‌های فناوری و قانون‌گذاران دولتی اجتناب‌ناپذیر است. زاکربرگ افزود: «فکر نمی‌کنم سوال این باشد که قانون‌گذاری صورت می‌گیرد یا نه، فکر می‌کنم سوال این باشد که کدام چارچوب قانونی در سراسر جهان اعمال خواهد شد؟» 

تیری برتون که از منتقدان فیسبوک بوده، گفت همکاری مشترک گامی کلیدی خواهد بود. او اضافه کرد: «فکر می‌کنم چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد این است که بتوانیم با کمک یکدیگر ابزارها و رفتارهای صحیح دولتی را ترسیم کنیم. فکر می‌کنم، به‌خصوص در حوزه بازار دیجیتال و جامعه اطلاعاتی، باید بتوانیم این موضوع را درک کنیم.»

زاکربرگ یادآور شد که فیسبوک سیاست‌هایی را به کار بسته که اطلاعات غلط را درباره ویروس کرونا برچسب‌گذاری می‌کند. او درباره کووید-۱۹ گفت: «ما صدها هزار اطلاعات آسیب‌زا را از دسترس خارج کرده‌ایم و برنامه مستقل بررسی حقایق‌مان تاکنون بیش از ۵۰ میلیون هشدار اطلاعاتی درباره محتواها صادر کرده است. ما می‌دانیم که این سازوکار جواب داده چون در ۹۵ درصد از مواقع زمانی که فردی اطلاعاتی را با یک برچسب مشاهده می‌کند، روی آن کلیک نمی‌کند.»

فیسبوک چند هفته پیش اولین اعضای هیئت نظارت خود را معرفی کرد؛ هیئتی که قرار است به صورت مستقل امکان وتو کردن برخی تصمیمات را داشته باشد. این هیئت از تابستان امسال شروع به کار خواهد کرد تا بر تصمیم‌گیری‌های فیسبوک نظارت کند. برتون از تشکیل هیئت نظارت استقبال کرد ولی تاکید داشت که در پایان خود مارک زاکربرگ مسئول رفتارها و اقدامات فیسبوک خواهد بود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)