خانهاخبار
دولت چین می‌خواهد اپل، کوآلکام و بوئینگ را تحریم کند

دولت چین می‌خواهد اپل، کوآلکام و بوئینگ را تحریم کند

در اقدامی تلافی‌جویانه در پی تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی از جمله هوآوی، حالا دولت چین تصمیم گرفته تا شرکت‌های کوچک و بزرگ آمریکایی مثل اپل و کوآلکام را تحریم کند.
۱۳۹۹/۲/۲۸

همان طور که پیش‌تر به اطلاع شما رساندیم، دولت آمریکا تحریم‌های هوآوی را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. ایالات متحده دقیقا یک سال پیش قانونی را اجرایی کرد که به موجب آن همکاری این غول چینی با شرکت‌های آمریکایی ناممکن شد. حالا امسال قانون جدیدتری تصویب شده که مانع از دستیابی هوآوی به پردازنده موردنیاز این شرکت می‌شود. بر اساس این قانون، شرکت‌هایی که حتی تا اندازه کمی منشأ آمریکایی داشته باشند، برای همکاری با هوآوی نیازمند مجوز خواهند بود و این موضوع در مورد TSMC هم صادق است.

با این حساب آینده پردازنده‌های محصولات هوآوی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و استفاده از آن‌ها منوط به مجوز دونالد ترامپ و همکاران او خواهد بود. البته آمریکا تا ۱۲۰ روز دیگر به هوآوی اجازه می‌دهد تا تراشه‌های در دست تولید را دریافت کند، اما پس از این تاریخ دیگر امکان همکاری آزادانه بین این شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.

اکنون در اقدامی متقابل دولت چین هم تصمیم گرفته که این تصمیمات خصمانه ایالات متحده را جبران کند. به گزارش وب‌سایت گلوبال تایمز، چین آماده است تا مجموعه‌ای از «اقدامات متقابل» از جمله ایجاد «فهرست موجودیت[های] غیرقابل اعتماد» را اجرایی کند تا برخی از شرکت‌های آمریکایی از جمله اپل را تحت فشار قرار دهد. از دیگر شرکت‌هایی که منبع این گزارش به آن‌ها اشاره کرده می‌توانیم به کوآلکام، سیسکو و بوئینگ اشاره کنیم.

image

با وجود این که این اطلاعات از سوی یک منبع خاص منتشر شده، ولی گلوبال تایمز مستقیما توسط نشریه People's Daily منتشر می‌شود که روزنامه رسمی دولت چین است. البته خود گلوبال تایمز منبعی رسمی برای اخبار دولتی نیست اما گفته می‌شود این خبرگزاری نزدیک به عقاید دولت چین است.

هه وی‌وِن، از مسئولان سابق امور تجاری دولت چین و عضو شورای اجتماعی چین در امور مطالعات سازمان تجارت جهانی، در گفتگو با گلوبال تایمز گفت: «چین باید این اقدامات متقابل را در سطحی اجرا کند که دولت آمریکا به کمترین چیزها قانع شود.» او معتقد است که چین باید بررسی جامعی درباره شرکت‌های آمریکایی انجام داده و کاری کند که آن‌ها هم طعم فشار را بچشند.

اقدامات تلافی‌جویانه در مقابل شرکت‌های آمریکایی موجبات ضرر و زیان‌های سنگینی را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند. ۱۴.۸ درصد از درآمد اپل در سه‌ماهه دوم سال جاری از بازار چین بوده است. علاوه بر این، بسیاری از تولیدکنندگان چینی از پردازنده‌های اسنپدراگون کوآلکام استفاده می‌کنند، در نتیجه این کمپانی درآمد زیادی از شرکت‌های چینی به دست می‌آورد.

منبعی ناشناس می‌گوید: «چین به دفعات این شرکت‌ها را مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد، و این کار بر تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران اثر خواهد گذاشت و درآمد آن‌ها را از بازار چین کاهش خواهد داد. این اقدام اثری زنجیره‌ای بر قسمت‌هایی بالایی و پایینی بخش تولید تراشه‌های آمریکایی به وجود می‌آورد.»

image

نشریه وال استریت ژورنال می‌گوید تحریم تراشه‌های آمریکایی در چین می‌تواند ضرری ۳۶ میلیارد دلاری برای شرکت‌های آمریکایی به بار آورد. یکی از افراد نزدیک به دولت چین به نام گائو لینگیون که از کارشناسان آکادمی علوم اجتماعی چین است، می‌گوید پکن ابتدا شرکت‌های کوچک آمریکایی را تنبیه خواهد کرد. او معتقد است که این کار اولین سطح از هشدار خواهد بود که پیش از اعمال تحریم‌های سنگین علیه شرکت‌های بزرگی مثل اپل اجرایی می‌شود. لینگیون می‌گوید این شرکت‌های کوچک آسیب‌پذیری بالایی دارند و اقدامات چین می‌تواند آن‌ها را به مرز ورشکستگی بکشاند.

دولت ترامپ چند روز پیش از TSMC خواسته بود که در آمریکا کارخانه بسازد. ولی این کشور همین حالا با ایجاد مانع بر سر راه همکاری TSMC و هوآوی عملا دومین مشتری بزرگ این کارخانه تایوانی را از آن‌ها گرفته است. هوآوی پارسال درآمدی ۵.۲ میلیارد دلاری برای TSMC به ارمغان آورد که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰ درصد افزایش یافته بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهدی م

۱۳۹۹/۲/۳۰
من در حال حاضر کاری با مسئله برخورد اقتصادی این دو آب قدرت (چین و آمریکا) ندارم.!؟!
میخوام فوکوس کنم رو نظرات هموطنان عزیز خودم.
اونهایی که همیشه کور کورانه از شرکت‌های آمریکایی و بعضا از سیاست‌های دولت آمریکا دفاع می‌کنند!. دقیقا آمریکا به این بهونه که هواوی داره جاسوسی میکنه رو تحریم میکنه. و اگر هم به فرض مثال این تور باشه. خوب خودش با این همه شرکت فناوری میتونه ابر جاسوس باشه. دقت کنید تقریبا تمامی سیستم عامل های که برای همه شناخته شده هستند (اندروید، ای او اس، ویندوز، مکینتاش و...) همه آمریکایی هستند و همینطور گوگل، فیسبوک، تویتر، اینستاگرام و... تازه بیش از 50 درصد شبکه‌های اجتماعی رو ما ایرانیها یا نمی‌شناسیم و یا خیلی کم استفاده می‌کنیم.
حالا همیه اینارو بزارید روبروی هواوی؟!؟
چی میگه این ترامپ. (آمریکا) ؟!! ؟