خانهاخبار
اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، از آلفابت جدا شده است

اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، از آلفابت جدا شده است

به گفته یک منبع آگاه، مدیرعامل سابق گوگل، عضو هیئت مدیره آلفابت و مشاور فنی این شرکت از ماه فوریه از آلفابت جدا شده و دیگر فعالیتی در این کمپانی ندارد.
۱۳۹۹/۲/۲۲

اریک اشمیت که گوگل را از استارت‌آپی در دره سیلیکون به غولی در سطح جهانی تبدیل کرد دیگر به عنوان مشاور این شرکت بزرگ و هولدینگ والد آن یعنی آلفابت فعالیت نخواهد کرد. به این ترتیب، پس از جدایی بنیان‌گذاران گوگل، لری پیج و سرگی برین، این بزرگ‌ترین تغییری است که در ساختار اجرایی گذشته کمپانی گوگل و مشتقات آن انجام می‌شود.

به گفته یک منبع آگاه، اشمیت که در سال ۲۰۰۱ مسئولیت مدیرعاملی گوگل را برعهده گرفته بود در ماه فوریه منصب مشاوره‌ای خود را ترک کرده است. خروج او پایان دوره ۱۹ ساله‌ای را رقم می‌زند که توسط لری پیج و سرگی برین آغاز شده بود تا اشمیت تجربیاتش را به این شرکت بیاورد. خبر جدایی اشمیت در حالی اعلام می‌شود که او سه سال پیش گفته بود از مناصب اجرایی در این شرکت کناره‌گیری کرده است.

خداحافظی این مدیر ۶۵ ساله مرحله دیگری از مسیر تکامل گوگل است که همزمان با مشارکت اشمیت در پروژه‌های دولتی و ابهامات مربوط به تضاد منافع احتمالی رقم می‌خورد. لری پیج و سرگی برین آذر ماه پارسال سکان هدایت آلفابت را به ساندار پیچای واگذار کرده بودند. با جدایی تیم مدیریت قدیمی این شرکت، حالا کارمندان و تحلیل‌گران می‌خواهند بدانند که آیا این غول جستجو، با بیش از ۱۲۰ هزار نیروی انسانی در سراسر دنیا، می‌تواند فرهنگ مشهور آزاداندیشی خود را حفظ کند یا نه.

image

در طول سه سال گذشته، میزان تنش بین مدیریت و کارمندان این شرکت بر سر موضوعات مختلفی از جمله اتهامات جنسی مدیران بلندمرتبه، توسعه موتور جستجوی فیلترینگ در چین و همکاری بر سر پروژه هوش مصنوعی با وزارت دفاع ایالات متحده بالا گرفته است. نقش اشمیت در گوگل پس از کناره‌گیری او از مدیرعاملی این شرکت در سال ۲۰۱۱ رفته‌رفته کمتر شد.

افزایش همکاری‌های او با برنامه‌های نظامی دولت آمریکا و عضویت در هیئت مدیره نوآوری‌های دفاعی که وظیفه آوردن فناوری‌های جدید به پنتاگون را داشت باعث شد فاصله اشمیت با گوگل بیشتر شود. او حالا عضو کمیسیون امنیت ملی در موضوع هوش مصنوعی هم است که در بحث‌های دفاعی به کنگره ایالات متحده مشاوره می‌دهد. منتقدان پیش‌تر از این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند که همکاری‌های اشمیت با ارتش آمریکا باعث جهت‌دهی به فعالیت‌های گوگلی شود.

فرمان‌دار نیویورک، اندرو کومو، چند روز پیش گفته بود که اشمیت به عنوان عضو کمیسیونی فعالیت خواهد کرد که وظیفه به‌روزرسانی زیرساخت‌های فنی و اجرایی این ایالت را در طول و پس از همه‌گیری ویروس کرونا برعهده خواهد داشت. این خبر موجب نگرانی‌هایی درباره تاثیرگذاری گوگل بر سازمان‌های عمومی شده بود، چون این شرکت قبلا رسوایی‌ها را در زمینه حریم خصوصی به بار آورده بود.

اریک اشمیت پیش از ورود به گوگل مدیرعامل شرکت نرم‌افزارسازی Novell بود. او از طریق دو تن از برجسته‌ترین حامیان گوگل، یعنی جان دوئر و مایک موریتز، با پیج و برین آشنا شد. در دوران تصدی‌گری اشمیت، گوگل فعالیت‌های خود را گسترش داده و برای مثال وارد حوزه‌های موبایل و ویدیوهای آنلاین شد. او در سال ۲۰۰۴ این شرکت را وارد بازار بورس کرد و همین اتفاق باعث شد خودش به باشگاه میلیاردرها بپیوندد. اشمیت همچنان ۵.۳ میلیارد دلار از دارایی خود را در قالب سهام گوگل حفظ کرده است.

image

وی به مدت یک دهه مدیرعامل گوگل بود تا این که در سال ۲۰۱۱ از سمت خود کناره گرفت و جایش را به لری پیج داد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ با تغییر ساختار اساسی کمپانی والدی برای گوگل به وجود آورد که آلفابت نام داشت. اشمیت نیز به عنوان یکی از اعضای اجرایی هیئت مدیره این کمپانی قبول مسئولیت کرد.

او در سال ۲۰۱۷ به عنوان مشاور فنی آلفابت معرفی شد، هرچند این شرکت هرگز به‌طور واضح اعلام نکرد که وظایف اشمیت چیست. با این حال، وی در مقر مرکزی گوگل دو دستیار مدیریتی داشت. اکنون این منبع آگاه می‌گوید که از زمان جدایی اشمیت تغییرات جدیدی در ساختار شرکت به وجود آمده است.

جدایی رسمی اریک اشمیت از آلفابت به معنای این است که او دیگر حقوقی از این شرکت دریافت نخواهد کرد. وی به موجب ایفای نقش مشاور سالانه ۱ دلار از آلفابت حقوق می‌گرفت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)