خانهاخبار
گوگل و سایر شرکت‌ها احتمالا دورکاری را تا سال 2021 ادامه می‌دهند

گوگل و سایر شرکت‌ها احتمالا دورکاری را تا سال 2021 ادامه می‌دهند

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی می‌گوید مدیرعامل گوگل از کارمندان این شرکت خواسته تا برای دورکاری تا ماه اکتبر و حتی پایان سال 2020 آماده باشند. این شرکت تنها شرکتی نیست که چنین تصمیمی گرفته است.
۱۳۹۹/۲/۲۰

به گزارش نشریه بلومبرگ، مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، روز پنج‌شنبه به کاربران این شرکت اعلام کرد که باید برای دورکاری تا ماه اکتبر و حتی پایان سال جاری میلادی آماده باشند. در بخش دیگری از این گزارش نوشته شده که یکی از سخنگویان گوگل گفته این شرکت انتظار دارد که اکثر کارمندان تا سال ۲۰۲۱ از داخل خانه‌های خود کار کنند.

این مسئله صرفا مربوط به گوگل نیست، چون فیسبوک نیز به کارمندانش اعلام کرده که اکثر آن‌ها می‌توانند تا پایان سال جاری میلادی از داخل خانه کار کنند. ایالت‌های تگزاس، جورجیا، کارولینای جنوبی و برخی دیگر از ایالت‌ها کسب و کارها را به بازگشایی تشویق کرده‌اند. ولی کسب و کارها به اندازه مسئولان دولت خوش‌بین نیستند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی، حدود ۶۲ درصد از کارفرمایان قصد دارند دورکاری را ادامه دهند تا زمانی که متخصصان، و نه سیاست‌مداران، موافق باشند که شرایط به حالت عادی برگردد.

برخی از کسب و کارها در حال ارزیابی شرایط برای بازگشایی دفاتر خود هستند ولی از کارمندان خود خواسته‌اند که هنوز بخشی از هفته را در خانه بمانند. این شرکت‌ها سعی دارند با کاهش تعداد کارمندانی که به طور همزمان درون محل کار حضور پیدا می‌کنند، امکان فاصله‌گذاری اجتماعی را افزایش و احتمال انتقال بیماری را کاهش دهند.

image

یکی از تحلیل‌گران شرکت فارستر می‌گوید این ایده خوبی است که افراد را در شیفت‌های گوناگون به سر کار برگردانید. مدیران شرکت‌ها باید تصمیم بگیرند که کدام کارمندان واقعا باید در محل کار حضور پیدا کنند و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند تا ریسک انتقال کاهش یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد که مدیران شرکت‌ها تنها کسانی نیستند که از این روش کاری حمایت می‌کنند. بر اساس نظرسنجی شرکت Glassdoor، حدود ۶۷ درصد کارمندان هم از این تصمیم حمایت می‌کنند و می‌خواهند که دورکاری تا اطلاع ثانویه ادامه پیدا کند.

به طور کلی، کارمندان جوان‌تر نسبت به مسن‌ترها از این طرح استقبال بیشتری کرده‌اند. ۶۸ درصد از کارمندان بین ۱۸ تا ۳۴ سال موافق دورکاری بوده‌اند، در حالی که در بازه سنی ۵۵ تا ۶۴ سال فقط ۴۴ درصد از کارمندان با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند. نکته جالب این که حدود ۷۱ درصد از کارمندانی که فرزند زیر ۱۸ سال داشته‌اند با این طرح موافق بوده و گفته‌اند که می‌توانند وظایف خود را از راه دور به‌درستی انجام دهند.

شرکت GWA معتقد است که حتی پس از برچیده شدن ویروس کرونا، بسیاری از کارکنان شرکت‌ها به محل کار برنمی‌گردند. کیت لیستر، مدیر این شرکت، می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیروی کار تا پایان سال ۲۰۲۱ حداقل چند روز از هفته را از داخل خانه کار کنند.»

چرا؟ چون شرکت‌ها دریافته‌اند که حدود ۸۰ درصد از نیروی کار می‌خواهند حداقل برای چند روز از داخل خانه کار کنند. افزون بر این، کارفرمایان و مدیران متوجه شده‌اند که کارمندان از داخل خانه هم قادر به انجام وظایف خود هستند. لیستر می‌گوید:

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دورکاری اعتماد است. مدیران اعتماد ندارند که کارمندانشان بدون فشار به اندازه کافی کار کنند. آن‌ها عادت داشتند که به جای برآیند کار ساعت ورود و خروج افراد را ثبت کنند. این کار نه به معنای مدیریت بلکه به معنای بچه‌داری‌کردن است. به‌علاوه، مدیری که صرفا به حضور کارمندش اهمیت می‌دهد نمی‌تواند مطمئن شود که او واقعا کار موثری می‌کند یا نه. وقتی از من می‌پرسند «[که در هنگام دورکاری] چطور متوجه شوم آن‌ها کار می‌کنند؟»، از آن‌ها می‌پرسم «همین حالا از کجا می‌دانید آن‌ها در حال کار کردن هستند؟»

همان طور که پیش‌تر در مقاله‌ای به بررسی این موضوع پرداخته بودیم، بسیاری باور دارند که با پایان همه‌گیری کووید-۱۹ شرایط کاری هرگز به حالت سابق برنخواهد گشت. توجه به دورکاری از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی خواهد بود که در دوران پیش رو چگونگی زندگی شغلی همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)