از انواع ویژگیهای ایمنی مانند ترمز خودکار اضطراری گرفته تا قهوه ساز و میز پذیرایی، تنها گوشهای از آپشنهای خودروهای لوکس و مدرن محسوب میشوند. دراینبین، خودروهای کلاسیک هم در بسیاری از جنبههای رفاهی خودرو پیشقدم بودند ولی بسیاری از ویژگیهای آنها با رشد انتظارات خریداران و همگامی تکنولوژی جای خود را به آپشنهای جدیدتری دادند. اما آیا این تغییرات واقعاً تجربه رانندگی را لذتبخشتر کردهاند؟
با ما باشید با 9 ویژگی خودروهای کلاسیک که ترجیح میدادیم امروز هم در خودروهای مدرن حضور داشتند:
این چراغهای بهخصوص نهتنها ظاهری جذاب به خودرو میدادند بلکه به شکل لذتبخشی هم روشن و خاموش میشدند! متأسفانه به دلیل خطراتی که متوجه عابران پیاده بود و همینطور ناکارآمدی در بخش ایرودینامیک خودرو و صدای بادی که تولید میکردند از چرخه تولید کلیه کمپانیها خارج گردیدند.
ستون A ستونی است که سقف روی آن قرار میگیرد و تقریباً در کنار راننده واقعشده است. درگذشته باوجود باریک بودن ستون A، دید راننده خصوصاً در سر پیچها بسیار زیاد بود اما با رشد فناوریهای مربوط به ایمنی خودرو، این ستون در خودروهای مدرن بسیار پهن و کلفت شد چراکه علاوه بر اسکلت قویتر فضای بیشتری برای جای دادن عناصر ایمنی غیرفعال نیز فراهم میکرد. هرچند که دید راننده تا حدودی کاهش یافت و مستلزم زحمت بیشتری خصوصاً برای دیدن پیچها شد.
هرچه خودرویی قدیمیتر باشد احتمال دستی بودن جعبهدنده آن بیشتر است. واضح است که جعبهدنده دستی بیشتر راننده را با خودرو درگیر میکند و همین امر لذت رانندگی اسپرت را افزایش میدهد. درست است که هیچکس کلاچ گرفتن مداوم و دنده عوض کردن در ترافیک را دوست ندارد اما تعویض دنده و همراهی با غرش اتومبیل اسپرتتان لذتی است که امروزه کمتر شاهد آن هستیم. امروزه بسیاری از خودروسازان، حتی در نمونههای اسپرت خود هم تمایلی به ارائه نسخه دنده دستی نشان نمیدهند.
اولین چیزی که با ورود به خودروهای مدرن متوجه میشوید انبوهی از کلیدهای مختلف است که شاید خیلی از آنها را هرگز استفاده نکنید. گاهی انبوه این کلیدها در کنار چینش بدسلیقه آنها میتواند حتی در خودروهای گرانقیمت برای سرنشین و راننده آلودگی بصری ایجاد کند. خودروهای قدیمی اما داشبوردی ساده و بدون از شلوغی داشتند و اتفاقاً همین هم زیبایی منحصربهفردی برای هر خودروی کلاسیک ایجاد میکرد.
امروزه سوییچ خودروها دیگر کلید نیست بلکه هرکدام به شکلی عجیب طراحیشدهاند و هیچ شباهتی به کلید ندارند؛ یا باید مانند کارت اعتباری بانک آنها را در ماشینتان فروکنید و یا دکمهای گرد را فشار دهید و دیگر لذت استارت مکانیکی خودرو کمتر در اتومبیلی دیده میشود. جالب است بدانید این موضوع هنوز برای برخی خودروسازان برتر بهعنوان امضای خودروساز اهمیت دارد. برای مثال هنوز هم شاهد بهکارگیری استارت مکانیکی در برخی مدلهای مدرن فراری و آلفارومئو هستیم و یا راننده میتواند در بعضی مدلهای بنز، استارت مکانیکی را خود برای اتومبیلش با استارت دکمهای تعویض کند.
سقف تی نیز علاوه بر زیبایی خاصی که به خودرو می بخشید، به شما امکان میداد که خودرویی کانورتیبل و سقف دار را همزمان تجربه کنید. البته در برخی مدلها آب باران به داخل نشت میکرد و در کنار مسائل مربوط به ایمنی، سبب شد که این سقف برای همیشه جمع شود!
با مدرن شدن خودروها موتورهای آنها هم بهتبع بسیار پیچیده و حساس شد. معرفی انواع پیشرانههای توربو و توربوشارژر در کنار چندین کامپیوتر که هرکدام وظیفه کنترل بخشی را دارند، سبب شد تا تعمیر آنها هم تنها با کامپیوترهای عیبیاب اختصاصی و گرانقیمت انجام پذیرد. درحالیکه درگذشته شخصاً تعمیر کردن خودرو یکی از تفریحات صاحبان خودرو به شمار میرفت.
هرچه خودرویی سبکتر باشد رانندگی با آن لذتبخشتر است، البته منظور از لذت نه آرامش بلکه هیجان است. البته باید بپذیریم که سبکی خودروهای قدیمی آنها ازنظر ایمنی بسیار آسیبپذیر میکرد.