خانهاخبار
عرضه مک‌ بوک با پردازنده اختصاصی اپل در سال ۲۰۲۱

عرضه مک‌ بوک با پردازنده اختصاصی اپل در سال ۲۰۲۱

ظاهرا اپل تصميم دارد در سال آینده حداقل یک مک‌بوک با پردازنده اختصاصی خود را روانه بازار کند
۱۳۹۹/۲/۱۳

 سرانجام فروش رایانه های اپل با پردازنده‌های اختصاصی خودش در سال ۲۰۲۱ محقق می‌شود. غول کوپرتینو از سال ۲۰۰۶ به پردازنده‌های ساخت اینتل تکیه کرده اما به نظر می‌رسد قصد دارد حداقل یک مدل مک‌بوک با پردازنده‌ سری A؛ که در حال حاضر در آیفون‌ها به کار می‌رود، را روانه بازار سازد. طبق گزارشات بلومبرگ در حال حاضر اپل روی سه پردازنده مک اختصاصی خود با نام رمز Kalamata کار می‌کند. هدف از این کار فاصله گرفتن از تکیه‌گاه امن اینتل و تحت کنترل گرفتن تمام فرآیند‌های ساخت محصول است که این شرکت را قادر می‌سازد امضای خود را در جای جای اکو سیستم قرار دهد. حداقل یک مدل مک‌بوک با پردازنده‌ی اختصاصی این شرکت را در سال آینده مشاهده خواهیم کرد اما تولید تراشه‌‌های متعدد با نام رمز Kalamata نشان از این دارد که اپل می‌خواهد از تامین کننده فعلی پردازنده‌های خود یعنی اینتل فاصله بگیرد.

شرکت تولید کننده نیمه‌هادی تایوانی یعنی TSMC که عهده‌دار تولید پردازنده‌های آیفون و مک است، تراشه جدید را خواهد ساخت. همچنین به خبرنگارانی که در این رابطه از شرکت مذکور سوال کردند پاسخ داده که در مورد برنامه های خصوصی محصولات تازمانی که مشخص نشوند توضیحی نخواهد داد. شنیده‌ها حکایت ازاین دارد که اپل از تراشه‌ با لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده خواهد کرد، همان اندازه‌ای که قرار است در آیفون‌های بعدی و آیپد پرو استفاده کند. سخنگوی اپل نیز از ارائه توضیحات در این زمینه خودداری کرد.

image

اولین پردازنده‌های مک قرار است هشت هسته پرقدرت و با کارایی بالا به اسم رمز Firestorm و ۴ هسته کم مصرف که با اسم رمز Icestorm شناخته ‌می‌شوند، داشته باشد. هدف نهایی اپل در آینده ساخت تراشه با ۱۲ هسته است اما ابتدا باید با محدودیت‌های موجود بر سر راه استفاده از مک‌بوک‌ها با پردازنده‌ی اختصاصی خود دست و پنجه نرم کند. در ابتدای راه تراشه‌های ساخت اپل عملکردی در حد و اندازه‌ی پردازند‌ه‌های اینتل نخواهد داشت اما به مرور و در نسل‌های بعد بهتر خواهد شد. حتی با طراحی یکپارچه تراشه و پلتفرم بازهم فاصله زیادی با عملکرد گوشی‌ها خواهد داشت، چرا که در مک‌بوک از macOS استفاده می‌شود در حالی که در گوشی و آیپد از iOS استفاده می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)