خانهاخبار
پردازنده های ۵ نانومتری را فراموش کنید چرا که TSMC در حال کار روی ۲ نانومتری است

پردازنده های ۵ نانومتری را فراموش کنید چرا که TSMC در حال کار روی ۲ نانومتری است

احتمالا تا اخر امسال تراشه‌های ۵ نانومتری از راه خواهند رسید و اکنون خبر رسیده است که شرکت نیمه هادی تایوانی روی تراشه‌های با لیتوگرافی ۲ نانومتری کار می کند
۱۳۹۹/۲/۵

کاهش اندازه تراشه‌های رایانه‌ای از روزی که آن‌ها ابداع شده‌اند، متوقف نشده است. به خاظر مهندسی بی‌نظیر و تلاش هزاران نفر، اکنون در حال استفاده از دستگاه‌هایی هستیم که دوهه قبل شبیه داستان‌های علمی تخیلی بود، اما تولید گنندگان نیمه ‌هادی هرگز قانع نشده و دایما تراشه های کوچک‌تر و قدرتمندتری برای ما به ارمغان آورده‌اند. در مقیاس نانو که اکنون در حال استفاده از آن هستیم، مسائل بسیار پیچیده‌تر می‌شود و روش های تولیدی که پیش از این استفاده می‌شدند دیگر کارآمد نیستند و باید روش‌های جدیدی توسعه داد. به نقل از DigiTimes، شرکت تولید تراشه تایوانی در حال تلاش برای ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری است که به کمک واحد تحقیق و توسعه حتی کوچک تراز آن نیز در دست اقدام است.

image

اگر پیش از این پیشرفت‌های صنعت نیمه‌هادی را دنبال نکرده‌اید، باید بدانید که بهترین گوشی‌های فعلی با لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته شده‌اند. انتظار می‌رود اولین تلفنی که تراشه‌ی آن با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شده باشد؛ احتمالا تراشه A14 اپل برای آیفون‌های جدید، اواخر سال جاری از راه برسد. پس از آن شاهد ظهور تراشه‌های ۳ نانومتری در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خواهیم بود و احتمالا در حدود سال ۲۰۲۵ اولین سیستم‌های روی یک چیپ ۲ نانومتری را در بازار مشاهده خواهیم کرد.

شاید در ظاهر تفاوت‌ها اندک به نظر برسد اما شایان ذکر است که تراشه‌ی ۷ نانومتری می‌تواند ۲ برابر بیشتر از ۱۴ نانومتری ترانریستور در خود جای دهد( به معنای قدرت بیشتر و مصرف انرژی بهینه‌تر)، در حالی که ۲ نانومتری ۳.۵ برابر ۷ نانومتری می‌تواند این کار را انجام دهد. سیستم های روی یک چیپ قدرتمند‌تر و با مصرف انرژی بهینه تر، قابلیت‌های جدید و هیجان انگیزی به تلفن‌های ما اضافه خواهند کرد و تا چندسال آینده شاهد ظهور این ویژگی‌ها خواهیم بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

کیوان

۱۳۹۹/۲/۶
حامد جان دو بعدی فکر کن!