خانهاخبار
چگونه در خانه کار کنیم و راندمان بالایی داشته باشیم؟

چگونه در خانه کار کنیم و راندمان بالایی داشته باشیم؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی بسیاری از مردم، دورکاری رواج زیادی پیدا کرده است. اما اگر می‌خواهید در خانه کار بکنید باید اصول خاصی را رعایت نمایید تا راندمان بالایی داشته باشید.
۱۳۹۹/۱/۳۱

فراهم کردن فضای مناسب برای کار از داخل منزل تنها محدود به انتخاب بهترین اسباب و لوازم یا دکوراسیون نیست، بلکه باید بهترین شرایط ذهنی را برای خودتان مهیا کنید. باید بتوانید زمان استراحت و فراغت خود را از زمان کاری تمیز داده و فضایی بسازید که در شما حس خلافیت و کارآمدی ایجاد کند.

اگر بتوانید در این کار موفق شوید، به سرعت خواهید دید که حتی در خانه هم می‌توانید بازدهی بسیار زیادی داشته باشید و با قرار گرفتن در محیط کاری بلافاصله تمرکز خود را به کارتان معطوف کنید. به‌علاوه، این محیط جداگانه به شما کمک می‌کند که مرز مشخصی بین زندگی شخصی و کاری خود داشته باشید. آیا تاکنون موفق به انجام این کار شده‌اید؟ اگر می‌خواهید محیط کاری خوبی در خانه خود بسازید، در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید.

چرا انتخاب اتاقی جداگانه اهمیت دارد؟

image

اگر نخواهیم بیش از اندازه وارد علوم اعصاب شویم، باید بدانیم که محیط ما تا حد زیادی وضعیت ذهن‌مان را شکل می‌دهد. مثال خوب این قضیه «حافظه وابسته به فضا» است. تحقیقات پیرامون این موضوع نشان می‌دهد که وقتی مسئله‌ای را در یک محیط می‌آموزید، در صورت بازگشت به آن محیط راحت‌تر می‌توانید آن را به خاطر بیاورید. بنابراین اگر می‌خواهید برای امتحان درس بخوانید، بهترین مکان برای مطالعه سالن امتحانات است.

البته یادگیری وابسته به حافظه یک گام فراتر می‌رود و به ما نشان می‌دهد که وضعیت ذهن و حس و حال فرد نیز می‌تواند در بازیابی حافظه اثر بگذارد. این موضوع در مورد محل کار خانگی هم صادق است، چون می‌دانیم که ایجاد ارتباط بین یک مکان و مجموعه‌ای از مهارت‌ها، حافظه یا فعالیت‌ها باعث می‌شود بهتر بتوانیم به وضعیت مطلوب ذهنی برسیم. اگر در اتاق نشیمن کار می‌کنید، همان جایی که فیلم می‌بینید و با فرزندان‌تان وقت می‌گذرانید، نمی‌توانید ارتباط مستحکمی ایجاد کرده و در زمان لازم به وضعیت ذهنی مطلوب خود برسید.

اگر فضای لازم برای ایجاد محیط اختصاصی را کار نداشته باشیم چه؟

اگر اتاق اضافه‌ای ندارید که بتوانید آن را به کارتان اختصاص دهید، گزینه‌های جایگزینی برای شما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. یکی از این گزینه‌ها جداسازی بخشی از اتاق به عنوان محل اختصاصی کار است. این یعنی یکی از گوشه‌های اتاق را برای خودتان انتخاب کرده و با ایجاد تغییر در آن محل آن را به محیط مخصوص کار خود تبدیل کنید.

گزینه بعدی استفاده از لوازمی است که بتوانید در وقت نیاز با آن‌ها برای خود محیطی ایجاد کرده و بعد دوباره جمعشان کنید. برای این منظور می‌توانید از میزهای تاشو یا نگهدارنده‌های لپتاپ کمک بگیرید. با این روش مجددا می‌توانید وجه تمایزی بین محل کار و محل پرداختن به سایر امور خود ایجاد نمایید تا ذهن‌تان تفاوت بین آن‌ها را تشخیص دهد.

برای محیط کار خود قوانینی تعیین کنید

image

توصیه می‌شود که برای محل کار خود قوانین ساده و مشخصی داشته باشید تا بتوانید بیشترین بازدهی را کسب کنید. از جمله مهم‌ترین این قوانین این است که از محل کار صرفا برای امور کاری استفاده کنید. در نتیجه، وقتی وارد محیط کار می‌شوید، ذهن‌تان فورا وارد وضعیت خلاقیت می‌شود و راندمان شما را بالا می‌برد.

بر همین اساس، اگر می‌خواهید در حین کار چند دقیقه‌ای استراحت کنید، باید از آن محیط خارج شده و به بخش‌های دیگر منزل بروید. و بالعکس، وقتی در ساعات شب روی مبل نشسته‌اید کار نکنید. ایجاد وجه تمایز بین زمان استراحت و فراغت و زمان کار اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. اگر این قاعده را رعایت نکنید خیلی زود متوجه می‌شوید که دیگر نمی‌توانید به راحتی بین زندگی شخصی و کاری خود تفاوت قائل شوید. پس وقتی می‌خواهید کار کنید انرژی و حوصله ندارید.

نگذارید چیزی مزاحم‌تان شود

نکته مهم بعدی ایجاد قوانینی است که مانع از بروز مزاحمت یا حواس‌پرتی برای شما می‌شود. اگر فرزندان‌تان دائما در نزدیکی شما بازی می‌کنند، نمی‌توانید ذهن خود را به حد مطلوبی از کارآمدی برساند. در این شرایط، هر بار که ذهن شما به همراهی خوبی با ریتم کاری‌تان می‌رسد، چیزی حواس شما را پرت می‌کند و دوباره مجبورید کار خود را از ابتدا آغاز کنید. یکی از وضعیت‌های ذهنی وضعیتی به نام تچان است که طی آن تمام ذهن شما به طور کامل روی یک موضوع خاص متمرکز می‌شود. باید تلاش کنید که وقتی به این وضعیت ذهنی می‌رسید، عوامل بیرونی باعث خروج شما از این وضعیت نشوند.

از جمله چیزهایی که می‌توانند به بهبود وضعیت محیط کاری شما کمک کنند عبارت‌اند از:

  • به طور واضح به خانواده یا هم‌خانه‌های خود بگویید که عدم ایجاد مزاحمت در حین کار برای شما چقدر مهم است.
  • سیستمی بسازید که نشان دهد شما در چه مواقعی در دسترس نیستید. این سیستم می‌توانید از طریق آویزان کردن نشانی بر روی در اتاق یا صرفا بستن در به وجود بیاید.
  • از هدفون‌هایی استفاده کنید که قابلیت حذف فعال نویز دارند. سپس فایل‌های صوتی افزایش بهره‌وری (مثل وایت نویزها) را دانلود کرده و آن‌ها را به صورت پشت سر هم پخش کنید.
  • در صورت امکان محل کار خود را در دورترین نقطه از بخش‌های پرسروصدای منزل انتخاب کنید.

نکته دیگری که می‌تواند به شما کمک کند غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر است. با وجود این که شاید در هنگام کار به بررسی سرویس‌های مختلف از جمله جیمیل نیاز داشته باشید، ولی دریافت مداوم نوتیفیکیشن‌های اضافه باعث حواس‌پری شما می‌شود. در طول روز زمان‌های خاصی را برای بررسی ایمیل و نوتیفیکیشن‌ها تعیین کرده و فقط در همان مواقع به سراغشان بروید. علاوه بر این، از نگه داشتن وسایلی مثل کنسول بازی یا تلویزیون در محل کارتان خودداری کنید، این لوازم می‌توانند تمرکز شما را از روی موضوعی که مشغول کار روی آن هستید منحرف کنند.

طراحی محیط کار

image

موضوع دیگری که می‌تواند تاثیر زیادی روی کار کردن شما داشته باشد طراحی مناسب محیط کارتان است. دکوراسیون محیط کار باید بتواند شما را به سمت بهره‌وری بیشتر سوق دهد. محل کار باید به گونه‌ای باشد که به تمرکز شما کمک کند و از پرت شدن حواستان جلوگیری به عمل آورد.

نورپردازی

نورپردازی از جمله ابزارهای مفیدی است که به ایجاد محیطی مناسب برای کار کردن و دستیابی به وضعیت مطلوب ذهنی کمک می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای نورپردازی استفاده از نورهای رنگی است. نورهای رنگی نه تنها می‌توانند به ایجاد حس و حال خوب در شما کمک کنند، بلکه قادرند به ذهن شما القا کنند که در محیط کار هستید و فقط باید روی کارتان تمرکز کنید.

محیط اشتیاق‌برانگیز

هرچند استاندارد محیط‌های کاری امروزی به اتاقک‌های کوچک خاکستری تبدیل شده، ولی در واقع این طراحی یکی از بدترین طراحی‌های ممکن برای محیط کاری خانگی شماست. چون محیط‌های اشتیاق‌برانگیز بهتر می‌توانند ذهن شما را به وضعیت تچان نزدیک کنند. به عبارت دیگر، این محیط‌ها باعث می‌شوند وضعیت ذهنی ما در حالت کاری و هشیار باقی بماند و خسته و بی‌انگیزه نشود. اسباب‌بازی‌های رومیزی از جمله لوازمی هستند که می‌توانند در ذهن شما انگیزه ایجاد کنند. نقاشی‌های هنری هم از دیگر موارد کمک‌کننده به شمار می‌آیند.

image

محیط الهام‌بخش

یکی از بهترین شکل‌های دکوراسیون این است که از عناصری به منظور الهام‌بخشی برای کار کردن استفاده کنید. این مورد هم می‌تواند به شما کمک کند تا در موقعیت مناسب برای حداکثر بهره‌وری قرار بگیرید. باید فضایی بسازید که متناسب با کار شما بتواند خلاقیت ذهنی‌تان را بالا ببرد.

روش‌های بیشتر برای افزایش بهره‌وری

ایجاد محیطی جداگانه برای کار در منزل یکی از روش‌هایی است که به جداسازی زندگی کاری و زندگی شخصی شما کمک می‌کند. ولی همان طور که گفتیم، نباید کار را از محیط کاری خارج کرده و به زندگی شخصی خود ببرید. یکی از بهترین روش‌ها برای کسب اطمینان از این موضوع جدا کردن تلفن کاری است. این کار باعث می‌شود در زمان فراغت درگیر نوتیفیکیشن‌های کاری نشوید و صرفا به امور شخصی‌تان بپردازید.

از جمله مهم‌ترین روش‌ها تدوین برنامه زمان‌بندی مناسب و دقیقی است که تمایز قابل توجهی بین زمان کار کردن و زمان استراحت شما قائل شود. این مسئله مستلزم نظم و تمرین زیاد است، چرا که به راحتی می‌تواند شما را فریب داده و باعث قاطی شدن زمان‌های مختلف زندگی‌تان شود. این سیستم زندگی موقعی خطرناک می‌شود که محیط کاری شما فاصله بسیار کمی با محیط شخصی‌تان داشته باشد و به طور کامل از رسیدن به زندگی شخصی خود غافل شوید. با این کار سلامت جسم و روان خود و خانواده‌تان را به خطر می‌اندازید.

علاوه بر این، کاری که در ساعات پایانی شب انجام می‌دهید تقریبا هرگز به آن اندازه‌ای که فکر می‌کنید مهم نیست. این کار به اندازه کار در زمان‌های معمول کیفیت لازم را هم ندارد. اگر مجبورید کار بیشتری انجام دهید، سعی کنید روز بعد زودتر از خواب بیدار شوید تا زمان بیشتری برای رسیدن به کارهای خود داشته باشید.

جداسازی زندگی کاری و زندگی شخصی در خانه در ابتدا کار آسانی نخواهد بود، اما اگر به برنامه خود پایبند باشید و به اندازه کافی تلاش کنید، می‌توانید به چارچوب مناسبی برسید. افزون بر این، اگر بتوانید محیط کاری مطلوبی برای خودتان بسازید، شانس بسیار بیشتری برای دستیابی به موفقیت پیدا خواهید کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)