خانهاخبار
کمک ناخواسته هوآوی به اپل در ساخت آیفون های جدید

کمک ناخواسته هوآوی به اپل در ساخت آیفون های جدید

تصمیم هوآوی برای لغو سفارش تراشه های 5 نانومتری مورد نیاز در محصولات آینده این شرکت، به اپل اجازه می‌دهد تعداد بیشتری از این تراشه ها را برای مدل های آیفون 2020 5G خود در اختیار بگیرد.
۱۳۹۹/۱/۲۷

درست است که اپل طراحی تراشه های سری A که در آیفون ها  استفاده می‌شوند را خود برعهده دارد، اما از آنجا که این شرکت امکان تولید این تراشه ها را بصورت کاملا مستقل ندارد، برای تولید این محصولات با شرکت TSMC تایوان که جزو بزرگترین و پیشروترین تولید کنندگان تراشه در جهان است همکاری می‌کند.

image

 

TSMC بزرگترین کارخانه مستقل جهان است و اپل بزرگترین مشتری آن است. TSMC، تراشه های شرکت هایی همچون Huawei ، Qualcomm و بسیاری از کمپانی های دیگر را نیز طراحی و تولید می‌کند.

تراشه های فعلی که در گوشی های هوشمند iOS و اندرویدی استفاده می‌شوند با استفاده از فناوری 7 نانومتری ساخته شده‌اند. تراشه A13 Bionc که در آیفون های سری 11 استفاده می‌شوند دارای 8.5 میلیارد ترانزیستور در داخل خود هستند. اما طبق پیشبینی ها تراشه A14 Bionic از فرآیند 5nm جدید TSMC استفاده می‌کند و دارای 15 میلیارد ترانزیستور خواهد بود.

این موضوع بسیار مهم است زیرا هرچه ترانزیستورهای بیشتری درون تراشه قرار گیرند، قدرت پردازش افزایش یافته و در عین حال انرژی کمتری از باتری دستگاه مصرف خواهد شد.

تراشه های 5 نانومتری دارای تراکم 171.3 میلیون ترانزیستور در هر میلی متر مربع هستند که نشان دهنده 84٪ تراکم بیشتر نسبت به تراشه های 7 نانومتری است.

بنابراین نکته اصلی این است که سری آیفون 12 اپل می‌توانند اولین گوشی های هوشمندی باشند که از تراشه های 5 نانومتری استفاده می‌کنند.

اما به دلیل تقاضای بسیار زیاد برای تولید تراشه های 5 نانومتری، TSMC امکان برآورده سازی تمامی سفارش ها را نداشته است و این خبر خوبی برای اپل که اکنون نیز تحت فشار شیوع بیماری کرونا است، نیست.

image

 

اما در اتفاقی جالب توجه، لغو سفارش هوآوی برای تولید 10000 تراشه در روز، کمک شایانی به TSMC برای تولید تراشه های سفارش داده شده اپل کرده است.

اگرچه که هنوز نه TSMC و نه هوآوی در مورد جزییات و دلیل لغو این سفارش صحبتی نکرده‌اند. اما انتظار می‌رود این موضوع با استفاده هوآوی از تراشه Kirin 1012  که توسط خود شرکت تولید می‌شود و قرار است در سرس p40 هوآوی مورد استفاده قرار گیرد، ارتباط داشته باشد.

در هر حال این تصمیم هوآوی کمک بزرگی به عرضه آیفون های جدید در موعد برنامه‌ریزی شده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)