خانهاخبار
پردازنده اینتل Core i9-10900K به رقابت با AMD Ryzen 3000 می‌رود

پردازنده اینتل Core i9-10900K به رقابت با AMD Ryzen 3000 می‌رود

بر اساس بنچمارکی که از پردازنده اینتل Core i9-10900K منتشر شده، این تراشه قابلیت‌های مناسبی برای رقابت با پردازنده پرچمدار AMD یعنی Ryzen خواهد داشت.
۱۳۹۹/۱/۱۱

با نزدیک شدن به زمان عرضه پردازنده اینتل Core i9-10900K، به‌تازگی بنچمارکی از این پردازنده ظاهر شده که نگرانی‌های ناشی از عدم توان رقابت تراشه‌های Comet Lake با سری AMD Ryzen را برطرف می‌کند. نتیجه بنچمارک گیک‌بنچ ۵ که توسط Tum_Apisak منتشر شده از کسب امتیاز ۱۴۳۷ در بخش آزمایش تک‌هسته‌ای و امتیاز ۱۱۳۹۰ در بخش چندهسته‌ای خبر می‌دهد.

این پردازنده در مقایسه با نسل قبلی همین تراشه یعنی Core i9-9900K پیشرفت قابل توجهی داشته است چرا که پردازنده قبلی اینتل امتیازات ۱۳۴۰ و ۸۷۸۸ را در آزمون‌های تک و چند هسته‌ای به ثبت رسانده بود. با این حساب، پردازنده 10900K در بخش آزمون چندهسته‌ای در مقایسه با نسل قبلی ۳۰ درصد قدرت بیشتری پیدا کرده است. این گواه برخلاف شایعات قبلی در دسترس ما قرار گرفته تا قدرت سری جدید تراشه‌های اینتل را به ما نشان دهد.

با نزدیک‌تر شدن به زمان عرضه این پردازنده انتظار داریم که بنچمارک‌های جدید تطابق بیشتری با توقعات ما از محصول نهایی این شرکت داشته باشد. با توجه به این که 10900K بیست و پنج درصد بیشتر از 9900K هسته دارد (۱۰ در برابر ۸)، اگر هیچ عامل دیگری را در این معادله وارد نکنیم، انتظار داریم که افزایش توان مشابهی در عملکرد چندهسته‌ای این پردازنده به چشم بخورد؛ به این ترتیب افزایش توان ۳۰ درصدی نشان‌دهنده این است که اینتل همچنان می‌تواند خروجی بیشتری از این تراشه ۱۴ نانومتری دریافت کند. البته افزایش حداکثر توان از ۵ گیگاهرتز به ۵.۱ گیگاهرتز موجب بهبود قدرت پردازنده می‌شود، ولی این افزایش سرعت به تنهایی سبب افزایش توان تراشه جدید اینتل نشده و استفاده از گره ۱۴ نانومتری هم نقش بسزایی در این معادله بازی کرده است.

از آن‌جایی که سرعت حرکت به سوی گره ۱۴ نانومتری بسیار بالا بوده و اینتل دشواری‌های زیادی را برای رسیدن به آن پشت سر گذاشته طبیعی است که عده‌ای نگران عملکرد این پردازنده در مقایسه با نسل دهم پردازنده‌های اینتل باشند. با تمام این‌ها نباید فراموش کرد که این اطلاعات هنوز به طور رسمی تایید نشده و بهتر است چیزی را قطعی تلقی نکنیم. اما در کمترین حالت می‌توانیم امیدوار باشیم که پردازنده آتی اینتل بتواند به خوبی در برابر رقبا ایستادگی کند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Unknown

۱۳۹۹/۱/۱۳
سی پی یو های رایزن خیلی از نظرم مقرون به صرفه ترن