خانهاخبار
مایکروسافت اطلاعات کامل ایکس باکس سری ایکس را منتشر کرد

مایکروسافت اطلاعات کامل ایکس باکس سری ایکس را منتشر کرد

مایکروسافت بالاخره پس از چند ماه از مشخصات سخت‌افزاری ایکس باکس سری ایکس پرده برداشت تا نشان دهد که این کنسول قدرتمند در نسل بعد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
۱۳۹۸/۱۲/۲۷

مایکروسافت بالاخره امروز از مشخصات کامل کنسول ایکس باکس سری ایکس پرده‌برداری کرد. این غول نرم‌افزاری می‌گوید کنسول جدید آن‌ها از پردازنده AMD Zen 2 استفاده می‌کند که هشت هسته با سرعت ۳.۸ گیگاهرتز دارد. در کنار آن شاهد حضور گرافیک AMD RNDA 2 با توان ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد پردازشی هر کدام با سرعت ۱.۸۲۵ گیگاهرتز هستیم. تمام این پردازنده‌ها با گره ۷ نانومتری تولید شده‌اند و در کنارشان ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 به همراه ۱ ترابایت حافظه داخلی NVME SSD وجود دارد.

مایکروسافت در ایکس باکس سری ایکس از دو مین‌برد فشرده استفاده کرده است، و کل قسمت داخلی دستگاه از طریق یک فن ۱۳۰ میلی متری خنک می‌شود که هوا را از پایین به داخل دستگاه می‌کشد و از بالا به بیرون می‌فرستد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند به دو روش از رم ۱۶ گیگابایتی ایکس باکس سری ایکس استفاده کنند: ۱۰ گیگابایت برای حافظه مطلوب گرافیک، ۳.۵ گیگابایت برای حافظه استاندارد و ۲.۵ گیگابایت برای سیستم عامل اختصاص داده شده است. تمام این توان همراه با امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی داخلی تا ۱ ترابایت در نظر گرفته می‌شود که از طریق بخش پشتی دستگاه قابل ارتقاست. ایکس باکس سری ایکس از هارد اکسترنال USB 3.2 و درایوهای 4K بلوری پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت توان 4K 60fps را روی این دستگاه تضمین کرده و حداکثر می‌توانید آن را تا 120fps برسانید.

یکی از تغییرات قابل توجه نسل بعدی ایکس باکس کاهش سرعت بارگذاری بازی‌هاست. مایکروسافت در یک دمو از بازی State of Decay 2 نشان می‌دهد که سرعت بارگذاری در ایکس باکس سری ایکس نسبت به ایکس باکس وان ایکس ۴۰ ثانیه سریع‌تر است. این تغییر دستاوردی بزرگ به حساب می‌آید.

image

مایکروسافت در ایکس باکس سری ایکس از درایو حالت جامد یا SSD استفاده می‌کند و تمرکز خود را به افزایش سرعت بارگذاری بازی‌های نسل بعد معطوف کرده است. این شرکت از چیزی به نام «معماری شتاب ایکس باکس» استفاده می‌کند که طراحی شده تا یکپارچگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را در بازی‌ها افزایش دهد. نتیجه این سازوکار در بازی‌های جهان بازی پیدا می‌شود که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا محیط‌های واقعی‌تری خلق کنند و آن‌ها را با کمک توان پردازشی و هارد SSD سریع‌تر بارگذاری نمایند.

این پشتیبانی جدید از SSD به خریداران ایکس باکس سری ایکس اجازه می‌دهد چندین بازی را به صورت آنی از سر بگیرند و حتی بتوانند پس از راه‌اندازی مجدد دستگاه به منظور آپدیت سیستم بازی‌های خود را ادامه دهند. وضعیت بازی‌ها بر روی درایو حالت جامد سیستم ذخیره می‌شود تا بتوانید بعد از گذشت روزها و حتی هفته‌ها بازی‌ها را دنبال کنید.

این غول ردموندی همچنین به قابلیت‌های رهگیری پرتو در ایکس باکس سری ایکس اشاره کرده است. رهگیری پرتو اجازه می‌دهد بازی‌ها نورپردازی واقع‌گرایانه‌تری داشته باشند و سایه‌ها و افکت‌های سینمایی در آن‌ها بهتر جلوه کند. بازی‌های مجهز به این قابلیت هنوز در پلتفرم پی‌سی چندان پرشمار نشده‌اند، ولی مایکروسافت نشان داده که کنسول نسل بعدی آن‌ها چطور می‌تواند رهگیری پرتو را در بازی‌هایی مثل ماینکرفت پیاده‌سازی و اجرا کند.

ایکس باکس سری ایکس از گیمینگ 8K و حداکثر نرخ فریم 120fps پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت در همکاری با انجمن HDMI و تولیدکنندگان تلویزیون می‌خواهد حالت ALLM یا «حالت تاخیر پایین خودکار» و VRR یا «نرخ نوسازی متغیر» را به عنوان بخشی از پشتیبانی HDMI 2.1 به کنسول خود بیاورد. این شرکت می‌گوید در دو سال گذشته مشغول همکاری با سازندگان تلویزیون بوده تا مطمئن شود که این دستگاه‌ها آماده استفاده از قابلیت‌های ایکس باکس سری ایکس هستند.

image

تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود تاخیر پایین آمده و فاصله میان وقتی که دکمه‌ای را روی کنترلر ایکس باکس فشار داده می‌شود و زمانی که محتوا روی صفحه حرکت می‌کند به حداقل برسد. در خصوص کنترلر هم این نسخه از درگاه USB-C، باتری AA و «بلوتوث انرژی پایین» پشتیبانی می‌کند. کنترلر جدید ایکس باکس دکمه جدیدی برای اشتراک‌گذاری کلیپ‌ها و تصاویر دارد و حتی می‌توانید از کنترلرهای موجود در بازار برای ایکس باکس سری ایکس استفاده کنید.

این اطلاعات امروز در حالی منتشر می‌شود که مایکروسافت قرار است تا چند روز دیگر از تمام جزئیات ایکس باکس سری ایکس برای توسعه‌دهندگان پرده‌برداری کند. ردموندی‌ها همچنین قصد دارند در ماه ژوئن به تشریح اطلاعات بیشتری درباره بازی‌های کنسول آتی خود بپردازند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)