خانهاخبار
هر آن‌چه که باید درباره اکوسیستم موبایلی جدید هوآوی یا HMS بدانید

هر آن‌چه که باید درباره اکوسیستم موبایلی جدید هوآوی یا HMS بدانید

به‌دنبال اعمال حریم‌های آمریکا علیه هوآوی، این شرکت به دنبال ساخت اکوسیستمی به نام HMS یا «خدمات موبایلی هوآوی» رفت تا اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اختصاصی خود را جایگزین نمونه‌های گوگلی کند. حالا که HMS به مرحله بهره‌برداری رسیده و قرار است در دستگاه‌های جدید هوآوی عرضه شود، می‌خواهیم شما را با آن آشنا کنیم.
۱۳۹۸/۱۲/۱۳

اگر پیگیر اخبار دنیای فناوری باشید (یا حتی نباشید) احتمالا تاکنون درباره تحریم‌های ایالات متحده علیه هوآوی شنیده‌اید. این شرکت چینی به خاطر همین تحریم‌ها نمی‌تواند با شرکت‌های آمریکایی از جمله گوگل همکاری داشته باشد. در نتیجه آن‌ها از تابستان امسال به GMS یا «خدمات موبایلی گوگل» دسترسی ندارند. GMS اصلی‌ترین بخش تلفن‌های هوشمند اندرویدی بازار است که خدمات و نرم‌افزارهای مختلفی مثل گوگل مپس، یوتیوب، گوگل فوتوز، گوگل پلی استور، گوگل کروم و سرویس‌های مختلف را فراهم می‌کند.

تلفن‌های هوآوی بدون GMS نه فقط از محصولات ضروری گوگل محروم هستند بلکه نمی‌توانند به اپلیکیشن‌های دیگری مثل فیسبوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و غیره هم دسترسی داشته باشند. افزون بر این، خیلی از اپلیکیشن‌ها به زیرساختی نیاز دارد که گوگل آن را از طریق GMS فراهم می‌کند.

راهکار هوآوی برای مقابله با این مشکل خلق پلتفرم مشابهی تحت عنوان HMS یا «خدمات موبایلی هوآوی» بود. حالا با عرضه جهانی محصولاتی مثل آنر ۹ ایکس پرو، هوآوی میت ایکس اس و آنر ویو ۳۰ پرو، بحث HMS از هر زمان دیگری داغ‌تر شده و چیزی نمانده تا این خدمات راهی تلفن‌های هوآوی شود.

اکنون زمان خوبی است که به شما بگوییم HMS دقیقا چیست، چه اجزایی دارد و حضور یا عدم حضور آن برای موبایل هوآوی یا آنر آتی شما چه معنایی خواهد داشت. در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید.

خدمات موبایلی هوآوی یا HMS چیست؟

image

HMS پلتفرمی از هوآوی است که جانشین اپلیکیشن و خدماتی مثل گوگل پلی، جیمیل، مپس، فضای ذخیره‌سازی ابری و غیره روی گوشی‌های برند هوآوی و آنر می‌شود. «خدمات موبایلی هوآوی» برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث هم ابزارها و خدماتی فراهم می‌کند تا آن‌ها راحت‌تر بتوانند اپلیکیشن‌های خود را بسازند. هوآوی با HMS می‌خواهد همان کاری را انجام دهد که گوگل برای کاربران و توسعه‌دهندگان خود انجام می‌دهد.

HMS شامل بخشی برای کاربران (شامل AppGallery و سایر اپلیکیشن‌ها و خدمات اختصاصی هوآوی) و بخشی برای توسعه‌دهندگان است که HMS Core نامیده می‌شود. HMS Core از چندین API, SDK و سرویس ساخته شده که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای خلق و بهبود اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

«خدمات موبایلی هوآوی» از چند سال پیش شروع به کار کرده، ولی هوآوی آن را پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و عدم دسترسی به خدمات موبایلی گوگل مجددا راه‌اندازی کرده و توسعه داده است. HMS حالا در نسخه‌های جهانی آنر ۹ ایکس، آنر ویو ۳۰ پرو و میت ایکس اس وجود دارد و به صورت پیش‌فرض با اپ‌گالری به بازار می‌آید. این‌ها گوشی‌هایی هستند که پس از تحریم‌های آمریکا به بازار آمده‌اند. HMS همچنین برای سایر تلفن‌هایی که پیش از تحریم‌ها عرضه شده‌اند و می‌توانند از GMS استفاده کنند نیز در دسترس قرار گرفته است.

هوآوی مدعی است که HMS بیش از ۵۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و اپ‌گالری در بیش از ۱۷۰ کشور فعال است. انتظار داریم که تمام موبایل‌های آتی هوآوی از جمله سری P40 به این خدمات مجهز شوند. حتی اگر هوآوی در آینده بتواند از زیر تحریم‌های آمریکا خارج شود، کاملا محتمل است که آن‌ها به توسعه و تبلیغ HMS بر روی دستگاه‌های خود ادامه دهند.

HMS شامل چیست؟

image

HMS در بخش مخصوص کاربران شامل خدمات مختلفی است که باید جانشین GMS شود. مهم‌ترین آن‌ها فروشگاه اپلیکیشن‌های اپ‌گالری است که به عنوان جایگزینی برای پلی استور به حساب می‌آید. در ادامه می‌توانید فهرست کاملی از خدمات مرکزی HMS را مشاهده کنید. ما برای تاکید بیشتر در انتها به اپ‌گالری پرداخته‌ایم.

Huawei ID

اولین و مهم‌ترین ابزار برای استفاده از خدمات موبایلی هوآوی Huawei ID است. این آیدی درست مثل اپل آیدی و حساب کاربری گوگل می‌ماند و به شما اجازه می‌دهد دستگاه‌های هوآوی خود را شخصی‌سازی کنید. بخشی از اطلاعات شخصی شما از جمله مخاطبان، پیامک‌ها، رمز وای فای و غیره در هوآوی آیدی شما ذخیره می‌شود.

Huawei Mobile Cloud

سامانه ابری موبایل هوآوی همراه با هوآوی آیدی به شما اجازه می‌دهد در یک محل به اطلاعات تمام دستگاه‌های خود دسترسی داشته باشید. این‌جا همان‌جایی است که چیزهایی مثل تصاویر، ویدیوها، مخاطبان، تقویم‌ها، یادداشت‌ها و غیره به عنوان پشتیبان ذخیره می‌شوند. هوآوی به هر فرد ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان می‌دهد و پس از آن می‌توانید فضای آن را با پرداخت هزینه تا ۲ ترابایت افزایش دهید. برای دسترسی به این اطلاعات از طریق کامپیوتر کافی است به آدرس cloud.huawei.com مراجعه کنید.

Huawei Assistant

نسخه‌های جهانی آنر ۹ ایکس پرو، هوآوی میت ایکس اس و آنر ویو ۳۰ پرو همگی از دستیار مجازی خاصی به نام Huawei Assistant استفاده می‌کنند که جایگزین گوگل اسیستنت شده است. این دستیار دسترسی به اطلاعات و اپلیکیشن‌های مختلف را آسان می‌کند. هوآوی اسیستنت مجهز به قابلیتی به نام SmartCare است که به شما اجازه می‌دهد به اطلاعات مربوط به مسابقات ۱۵۰ ورزش و بیش از ۱۵۰ بازار بورس دسترسی داشته باشید. تمامی دستگاه‌هایی که در آینده با EMUI 10 یا بالاتر به بازار بیایند از این دستیار دیجیتالی بهره‌مند خواهند شد.

Huawei Themes

اپلیکیشن هوآوی برای مدیریت تم‌ها Huawei Themes نام دارد. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تم‌ها، فونت‌ها، آیکن‌ها، لاک اسکرین و والپیپرهای مختلف را شخصی‌سازی کنید.

Huawei Music

Huawei Music سرویس استریم اختصاصی هوآوی برای موسیقی است. این شرکت می‌گوید این سرویس مثل تمام سرویس‌های استریم موسیقی میزبان آثار هنرمندان مختلف خواهد بود. Huawei Music آهنگ‌ها را بر اساس ژانر، مود، منطقه و غیره تقسیم‌بندی می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب این برنامه «حالت مهمانی» نام دارد که به چندین کاربر اجازه می‌دهد آهنگ‌های خود را به طور همزمان به اشتراک بگذارند.

Huawei Video

سرویس استریم Huawei Video در دسترس دستگاه‌های مجهز به EMUI 5 یا بالاتر قرار دارد. این سرویس در حال حاضر فقط در اختیار کسانی قرار دارد که هوآوی آیدی خود را در ایتالیا یا اسپانیا ساخته باشند. سرویس مذکور شامل برنامه‌ها و سریال‌های اروپایی و اسپانیایی، مستندها، مسابقات ورزشی و فیلم‌های سینمایی است.

Huawei Browser

همان طور که از نام این اپلیکیشن پیداست، Huawei Browser مرورگر اختصاصی هوآوی برای اکوسیستم این شرکت است. مرورگر هوآوی خبرخوان اختصاصی دارد و از حالت تاریک پشتیبانی می‌کند.

Huawei AppGallery

اپ‌گالری جایگزینی برای گوگل پلی استور است. هوآوی میلیاردها دلار هزینه کرده تا برای اپ‌گالری اپلیکیشن بسازد و حالا مدعی است که فروشگاه آن‌ها ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. البته این ادعا هنوز توسط شرکت‌های ارزیابی شخص ثالث تایید نشده و فعلا نمی‌دانیم که چینی‌ها چطور به چنین عددی دست پیدا کرده‌اند.

image

اپ‌گالری چند وقتی است که شروع به کار کرده اما هنوز فاصله زیادی با پلی استور گوگل و اپ استور اپل دارد. این فروشگاه اکنون ۱۸ دسته‌بندی مختلف شامل اخبار، رسانه‌های اجتماعی، سرگرمی و غیره دارد. اما سوال این است که چه اپلیکیشن‌های محبوبی در این فروشگاه وجود دارند؟ در حال حاضر اسنپ‌چت، تیک‌تاک، دیزر، آمازون پرایم ویدیو، بوکینگ دات کام، فایننشال تایمز و بی‌بی‌سی نیوز از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که در اپ‌گالری در دسترس‌اند. با این حال، متاسفانه اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و نتفلیکس در این فروشگاه حضور ندارند. البته شایعاتی به گوش می‌رسد که از احتمال اضافه شدن برخی از این برنامه‌ها به اپ‌گالری در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

پر واضح است که در اپ‌گالری خبری از یوتیوب، جیمیل، گوگل فوتوز، گوگل مپس و محصولات گوگل نیست. هوآوی می‌گوید اگر کاربران به دنبال اپلیکیشن خاصی هستند که آن را روی اپ‌گالری پیدا نمی‌کنند، می‌توانند نام آن را به Wishlist خود اضافه کنند تا پس از انتشار برای آن‌ها نوتیفیکیشن ارسال شود.

image

یکی از ویژگی‌های جذاب اپ‌گالری قابلیتی به نام Quick Apps است که به Instant Apps گوگل شباهت دارد. این اپلیکیشن‌ها نیازی به نصب ندارند و حافظه خیلی کمی مصرف می‌کنند ولی مثل اپلیکیشن‌های بومی سیستم اجرا می‌شوند. هوآوی می‌گوید کاربران می‌توانند به جای ۲۰ اپلیکیشن بومی بیش از ۲ هزار Quick App داشته باشند و فقط ۱ گیگابایت فضا را اشغال کنند. ما هنوز نمی‌دانیم که چه اپلیکیشن‌هایی در قالب Quick App در دسترس قرار گرفته‌اند، اما هوآوی مدعی است که تاکنون ۱۷۰۰ عدد از این اپلیکیشن‌ها را منتشر کرده است.

image

HMS Core: بخش پشت پرده

در بحث HMS، مسائل زیادی در سمت توسعه‌دهندگان رخ می‌دهد. HMS شامل مجموعه‌ای از خدمات توسعه‌دهندگی به نام HMS Core است. این خدمات دربرگیرنده ابزارهای ردیابی موقعیت، ورود به سیستم، خریدهای درون برنامه‌ای، تبلیغات، تشخیص چهره، شناسایی متن و غیره هستند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از این خدمات مرکزی در کنار ابزارهای API و SDK استفاده کنند تا برای HMS اپلیکیشن بسازند.

هوآوی به صورت اختصاصی شماری از مهم‌ترین API-های لازم را توسعه داده تا عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید به درستی روی اکوسیستم آن‌ها انجام بگیرد. به همین دلیل است که برخی از اپلیکیشن‌های گوگل را می‌توان به طور دستی روی دستگاه‌های هوآوی نصب کرد اما برخی را نه. 

این غول چینی قبلا در ماه دسامبر به توسعه‌دهندگان وعده داده بود که اگر اپلیکیشن آن‌ها در پلی استور موجود باشد، آن‌ها به سادگی با صرف زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانند نرم‌افزار خود را به HMS پورت کنند. این شرکت در کیت‌های توسعه خود صدها API آماده کرده که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برای HMS اپلیکیشن بسازند.

این شرکت علاوه بر فراهم‌سازی ابزارهای لازم، از طریق کمک‌های مالی به سراغ توسعه دهندگان رفته تا آن‌ها را به ساخت اپلیکیشن برای HMS ترغیب کند. طبق گزارش‌ها، این شرکت در حال کار با توسعه‌دهندگان بازارهای مختلف است تا اپلیکیشن‌های برتر اندروید را به صورت پیش‌فرض به تلفن‌های خود بیاورد.


بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هوآوی هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند به استقلال کامل برسد و در نهایت با گوگل رقابت کند. HMS نیز برای کاربرانی که در طول سال‌ها به محصولات گوگل عادت کرده‌اند به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل خواهد شد. ولی هوآوی می‌تواند امیدوار باشد که در ماه‌ها و سال‌های آتی بزرگ‌تر و قوی‌تر شود و بالاخره به مشکل عدم دسترسی به GMS پایان دهد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Saeid

۱۳۹۸/۱۲/۱۴
به سلام خدمت چی اس ام و مخاطبانش.
هوآوی اصلا برای مشتریان ایرانیش احترامی قائل نیس چون خدماتش تو 170کشور دنیا فعاله جز ایران. آنوقت میگن اشکال سرور هست، ن نیس فقط ایران را تحریم کرده و اونو از دسترس خارج کرده.
بنظر من باید آینو در سطح گسترده اطلاع رسانی کنیم تا مشتریان ایرانیش را از دست بده

وحید

۱۳۹۸/۱۲/۱۴
فیلترشکن هم فایده ای نداره، فقط میشه با یه ایمیل جدید و نام یه کشور دیگه وارد شد، حتی در اون صورت هم اکثر برنامه های app gallery در دسترس نیستن، احتمالا چون روی گوشی سیم کارت ایران سوار شده

محمد

۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اینک تحریم هستند
ینی بدون فیلتر شکن نمیشه وصلش شد ؟؟

سینا

۱۳۹۸/۱۲/۱۴
App gallery تو ایران در دسترس نیست؟
با Emui 9 هر چی تلاش کردیم نشد.

کاظمی

۱۳۹۸/۱۲/۱۴
سلام خدمت گروه جی اس ام
این محتویات که فرمودین خیلی وقت است که داهل ایران غیر فعال میباشد،،،و هیچکدومش کار نمیکند،،،
اگر راه حلی دارید برای استفاده لطفا اعلام کنید
منتظر پاسختان هستیم از طرف دارندگان گوشیهای هواوی
باتشکر