خانهاخبار
اطلاعات تازه‌ای درباره ویژگی‌های PS5 فاش شد

اطلاعات تازه‌ای درباره ویژگی‌های PS5 فاش شد

وب‌سایت گیم‌استاپ در صفحه مخصوص پلی استیشن 5 اطلاعات جدیدی را منتشر کرده که به بخشی از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دستگاه اشاره دارد.
۱۳۹۸/۱۲/۱۰

اگر سونی در نمایشگاه GDC 2020 شرکت می‌کرد احتمالا اطلاعات بیشتری درباره کنسول نسل بعدی این شرکت یعنی پلی استیشن ۵ منتشر می‌شد، اما نه تنها ژاپنی‌ها بلکه مایکروسافت، یونیتی و خیلی‌های دیگر هم به خاطر شیوع ویروس کرونا از حضور در این کنفرانس انصراف داده‌اند. در نهایت نیز اعلام شد که کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی به زمان دیگری موکول می‌شود.

با این حال، کناره‌گیری سونی از GDC 2020 باعث نشده که وب‌سایت گیم‌استاپ دست به انتشار مشخصات PS5 نزند. این وب‌سایت صفحه‌ای ویژه برای پلی استیشن ۵ طراحی کرده و در آن فهرست اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته که اولین مورد آن‌ها توانایی اجرای رسانه‌های فیزیکی و دیجیتالی است. این یعنی کنسول نسل بعدی سونی قادر به استفاده از دیسک‌های بلوری خواهد بود. با این حال نمی‌دانیم که آیا PS5 توانایی اجرای بلوری 4K Ultra HD را هم دارد یا نه. کنسول نسل بعدی ژاپنی‌ها همچنین می‌تواند بازی‌های دیجیتالی را دانلود کند تا از این حیث مشابه پلی استیشن ۴ باشد.

یکی از مهم‌ترین اخباری که در وب‌سایت گیم‌استاپ به آن اشاره شده مربوط به بازطراحی کنترلر PS5 است. این وب‌سایت می‌نویسد: «نام [این کنترلر] هنوز اعلام نشده (حدس ما DualShock 5 است)، اما تایید شده که کنترلر جدید PS5 چندین قابلیت تازه دارد. به جای فناوری رامبل از سیستم بازخورد هپتیکی استفاده شده تا بازخورد فیزیکی بین کنترلر PS5 و بازیکن غنی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر باشد. تریگرهای کنترلر PS5 انطباقی خواهند بود، یعنی توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را با مقاومت‌های گوناگون برنامه‌ریزی کنند تا شبیه‌سازی بهتری از حرکات صورت بگیرد. از نقطه نظر طراحی، انتظار می‌رود که کنترلر PS5 شبیه DualShock 4 به نظر برسد ولی باید منتظر چند تغییر جزئی باشیم.»

با این حال، ماجرا در بحث مشخصات سخت‌افزاری کنسول نسل بعدی سونی جذاب می‌شود. گیم‌استاپ می‌گوید مشخصات PS5 شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در حال حاضر تمام دنیا منتظر انتشار مشخصات این کنسول هستند و سونی به ما اطمینان داده که کمبودی از نظر قدرت و توان نخواهد داشت.

طبق تایید گیم‌استاپ، پلی استیشن ۵ دارای مشخصات زیر خواهد بود:

  • پشتیبانی از تلویزیون‌های Full 8K
  • چیپست هشت هسته‌ای AMD
  • صدای سه‌بعدی
  • حافظه داخلی SSD که به طور اختصاصی بهینه‌سازی شده است
  • پشتیبانی رو به عقب با بازی‌های PS4 و PSVR
  • پشتیبانی از قابلیت رهگیری پرتو
image

گیم‌استاپ می‌گوید قابلیت‌های PS5 نشان می‌دهد که این کنسول دارای سرعت بیشتر، صحت بصری و توان کلی بالاتر است. علاوه بر این، اضافه شدن قابلیت دسترسی به بازی‌های PS4 امتیاز خوبی برای خریداران کنسول بعدی سونی و البته دارندگان PS4 به حساب می‌آید.

صفحه مخصوص PS5 در وب‌سایت گیم‌استاپ اذعان دارد که هنوز بسیاری از ویژگی‌های پلی استیشن ۵ مشخص نشده، اما سونی تایید کرده که این کنسول از حافظه داخلی فوق سریع SSD، گرافیکی پیشرفته با قابلیت رهگیری پرتو و پردازنده‌ای هشت هسته‌ای مبتنی بر AMD Zen 2 استفاده خواهد کرد.

سونی پیش‌تر اعلام کرده بود که کنترلر پلی استیشن ۵ به گیمرها اجازه می‌دهد وقتی در حال تجربه یک بازی ماشین‌سواری هستند، تفاوت بین عبور از روی زمین‌های سنگلاخی یا باتلاقی را از طریق سیستم بازخورد هپتیکی حس کنند. کنترلر PS5 تریگرهای انطباقی دارد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا میزان مقاومت دکمه‌های R2 و L2 را مشخص کنند. برای مثال ممکن است در هنگام استفاده از تیرکمان نیاز به فشار بیشتری داشته باشید.

افزون بر این، کاربران پلی استیشن ۵ از رابط کاربری جدیدی بهره‌مند خواهند شد که به روش‌های نوآورانه توسعه یافته است. گیم‌استاپ می‌گوید یکی از ویژگی‌های این رابط جدید آن است که اجازه می‌دهد بدون نیاز به اجرای بازی‌ها متوجه شوید درون آن‌ها چه خبر است. بر این اساس، از طریق منوی PS5 می‌توانید ببینید چه بازی‌های مولتی‌پلیری در دسترس هستند و یا در حالت‌های تک‌نفره در کدام مرحله قرار دارید.

با توجه به برنامه زمانی انتشار PS5 در اواخر سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود که در ماه‌های پیش رو اطلاعات بیشتری درباره این کنسول منتشر شود. البته این برنامه برای شرایط عادی بازار اعلام شده بود و مشخص نیست که شیوع ویروس کرونا ممکن است چه اثراتی بر فرآیند تولید کنسول نسل بعدی سونی بگذارد. PS5 احتمالا قیمتی در حدود ۴۹۹ دلار خواهد داشت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)