خانهاخبار
نسل بعدی مودم 5G کوآلکام معرفی شد؛ اسنپدراگون X60

نسل بعدی مودم 5G کوآلکام معرفی شد؛ اسنپدراگون X60

کوآلکام امروز با رونمایی از مودم 5G جدید خود موسوم به اسنپدراگون X60 نشان داد که به چه دستاوردهای جدیدی در زمینه سرعت، توان و بهینگی دست یافته است.
۱۳۹۸/۱۲/۱

این روزها در اکثر بخش‌های بازار موبایل صحبت از 5G است، چون این فناوری پتانسیل‌های بسیاری دارد و می‌تواند نحوه تعامل ما با دستگاه‌هایمان را تغییر دهد. اما تا بدین جای کار، شرایط این گونه بوده که واقعیت با تصاویر ترسیم‌شده توسط شرکت‌های مختلف فاصله زیادی داشته است.

در حال حاضر فقط می‌توانیم روی یک موضوع اشتراک نظر داشته باشیم و آن سرعت بالای پیشرفت در این حوزه است. حالا امروز شاهد پیشرفتی چشمگیر در حوزه سخت‌افزارهای 5G هستیم و این پیشرفت از سوی کوآلکامی حاصل شده که یکی از فعال‌ترین بازیگران صنعت 5G به حساب می‌آید.

کوآلکام امروز از نسل سوم مودم 5G خود رونمایی کرد. این مودم اسنپدراگون X60 نام دارد و گام منطقی بعدی در مسیر ارتباطات نسل پنجم خواهد بود که کوآلکام خیلی زود به آن دست یافته است. این پیشرفت زودهنگام از تلاش سخت و بی‌وقفه کوآلکام برای بهبود فناوری‌های این شرکت حکایت دارد.

مودم اسنپدراگون ایکس ۶۰ تراشه‌ای ۵ نانومتری است؛ این گره امسال توسط اپل در تراشه A14 بایونیک و سال آینده در اسنپدراگون ۸۷۵ به کار گرفته خواهد شد، اما مودم ایکس ۶۰ به پیشواز این فرآیند تولید رفته تا از نهایت توان ممکن استفاده کند. گره ۵ نانومتری دو مشکل اصلی مودم‌های 5G را حل می‌کند: مصرف انرژی و گرما. تراشه‌های 5G نسبت به نسل قبلی بسیار بهینه‌تر هستند و عمر باتری تلفن‌های همراه را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، فرآیند جدید تولید تراشه‌ها به کوآلکام اجازه می‌دهد اندازه فیزیکی تراشه را کوچک‌تر کرده و فضای کمتری را از داخل تلفن‌های هوشمند ما اشغال کند. اسنپدراگون X60 قابلیت‌های زیادی دارد و در تصویر زیر می‌توانید دستاوردهای آن را در مقایسه با مودم‌های قبلی این شرکت مشاهده کنید:

image

سرعت بالاتر در Sub-6 و mmWave

معرفی مودم جدید کوآلکام بدون افزایش سرعت ارتباطات دستاورد خاصی به حساب نمی‌آمد، اما خوشبختانه اسنپدراگون ایکس ۶۰ حالا می‌تواند در هر دو حالت طیف 5G، یعنی Sub-6 و mmWave سرعت بالاتری ارائه کند. اگر با انواع شبکه 5G آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

اسنپدراگون ایکس ۶۰ به لطف تجمیع طیف می‌تواند در حالت Sub-6 به سرعت دانلود ۵ گیگابیت بر ثانیه و در حالت mmWave به حداکثر سرعت ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه دست یابد. تجمیع طیف به اپراتورهای همراه اجازه می‌دهد فرکانس‌های مختلف را ترکیب کنند تا بتوانند اطلاعات بیشتری جابجا نمایند.

اثر تجمیع نه تنها باعث افزایش سرعت می‌شود، بلکه به پوشش بهتر هم کمک می‌کند، چون مشکل پوشش یکی از مشکلات اصلی 5G است که فراگیری گسترده آن را کند کرده است. ولی این مهم بدون آنتن‌های 5G ممکن نیست، در نتیجه کوآلکام در کنار مودم اسنپدراگون X60 آنتن جدیدی را هم روانه بازار خواهد کرد.

image

آنتن QTM535 دستگاه شما را ظریف‌تر می‌کند

اهمیت آنتن‌های 5G را نباید دست کم گرفت، چون این قطعات نه تنها نهایتا تمام بار ارتباطات شما را به دوش می‌کشند، بلکه در طراحی ظاهری دستگاه‌ها هم فاکتور مهمی به حساب می‌آیند. اکثر تلفن‌های هوشمند 5G از ۳ یا ۴ ماژول آنتن استفاده می‌کنند تا صرف‌نظر از شکلی که دستگاه را در دست می‌گیرید، ارتباطی پایدار را برای شما به ارمغان بیاورند. از آن‌جایی که این آنتن‌ها روی لبه دستگاه قرار می‌گیرند، اندازه آن‌ها تاثیر زیادی بر ضخامت تلفن شما می‌گذارد.

به همین دلیل است که کوآلکام از بابت کاهش اندازه آنتن QTM535 هیجان زیادی دارد. البته در حال حاضر مشخص نیست که اندازه این آنتن چقدر کوچک شده است. دلیل وجود عبارت Not to scale در تصویر بالا این است که کوآلکام نمی‌خواهد به رقبای خود نشان دهد که دقیقا تا چه اندازه در تولید این آنتن جدید پیشرفت کرده است.

اسنپدراگون X60 با سیستم تراشه‌های بعدی کوآلکام یکپارچه خواهد شد، اما این شرکت آن را به صورت مجزا هم عرضه خواهد کرد. در نتیجه تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند به راحتی و بدون صرف هزینه‌های گزاف به منظور تولید فناوری‌های اختصاصی می‌توانند نسل پنجم ارتباطات را به دستگاه‌های خود بیاورند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۱۲/۲
به حول و قوهٔ الهی در کالبدشکافیِ نوت۱۱ شاهدِ X60 خواهیم بود. کارشناسان این حوزه بلدن که چطور گوشی رو بشکافن تا به X60 برسند.
مثل زیرخاکی که اول باید بیل بزنی و ⛏?.. کلنگ و .. خاکه رو سریع می‌ریزی اون وَر و ... کلنگت یهو میخوره به پوست پُفك و جلد ماکارانی
نومید ولی نمی‌شی.. ⛏⛏ کلنگ می‌زنی می‌زنی و تـا سرانجام? به گنج می‌رسی? و لذا این گنج همان X60 است