خانهاخبار
آیفون؟ نه؛ نگاهی به اولین موبایل لمسی دنیا: LG Prada

آیفون؟ نه؛ نگاهی به اولین موبایل لمسی دنیا: LG Prada

بسیاری تصور می‌کنند که آیفون اولین موبایل لمسی دنیای موبایل بود، اما چند ماه قبل از عرضه گوشی اپل دستگاهی به نام Prada از سوی LG معرفی شد که در حقیقت اولین موبایل دنیا با صفحه لمسی خازنی بود. در این مطلب نگاهی به دلایل شکست این محصول می‌اندازیم.
۱۳۹۸/۱۱/۲۹

شکی نیست که اپل با نسل اول آیفون توانست صنعت موبایل را متحول کند. در واقع تاریخچه صنعت موبایل به دو دوره تقسیم می‌شود: دوره پیش از آیفون و دوره پس از آیفون. با این حال، باید بدانیم که آیفون نخستین موبایل با آن فرم فاکتور انقلابی نبود. این افتخار نصیب تلفن هوشمند کمتر شناخته‌شده‌ای به نام Prada است که توسط شرکت LG تولید شد.

ال‌جی KE850 با نام تجاری Prada محصولی بود که در همکاری با برند فشن پرادا ساخته شد. این دستگاه تفاوت‌های زیادی با آیفون نسل اول یا سایر گوشی‌های اندرویدی بعد از خود نداشت. ال‌جی پرادا در پایین نمایشگر لمسی خود دکمه‌های سخت‌افزاری داشت، از کشوی اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کرد، به دوربین، بلوتوث و مرورگر وب مجهز بود و طبیعتا می‌توانست تماس و پیامک داشته باشد.

image

این محصول یک ماه پیش از آیفون معرفی شد و حتی زودتر از تلفن هوشمند اپل به بازار آمد، در نتیجه رسما به عنوان اولین موبایل دارای نمایشگر لمسی خازنی شناخته می‌شود. اما اپل در نهایت توانست بازار را قبضه و تمام توجهات را به سمت محصول پرسروصدای خود جلب کند.

اکنون بیش از ۱۳ سال از زمان معرفی LG Prada می‌گذرد و حالا ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب نگاه تازه‌ای به اولین تلفن هوشمند لمسی بازار بیندازیم. در ادامه می‌خواهیم ببینیم چرا آیفون توانست صنعت موبایل را متحول کند اما کمتر کسی امروز حتی نام ال‌جی پرادا را به یاد می‌آورد.

پرادا پریمیوم نبود

image

ال‌جی پرادا محصولی نیست که امروز به‌راحتی بتوانید آن را از فروشگاه‌ها خریداری کنید. وب‌سایت Android Authority برای بررسی این دستگاه آن را به صورت دست دوم از فروشگاه eBay خریداری کرده و خوشبختانه جعبه و لوازم جانبی هم همراه این گوشی بوده است. اما شرایط کلی دستگاه پس از گذشت ۱۳ سال تعریف چندانی ندارد.

تقریبا تمام بخش‌های ال‌جی پرادا از پلاستیک ساخته شده است. در جلو و عقب این گوشی نوعی پلاستیک براق مشکی وجود دارد و در لبه‌ها نیز حلقه‌ای پلاستیکی به رنگ نقره‌ای به چشم می‌خورد. بخش‌هایی از ماژول دوربین عقب از جنس فلز است و همین باعث شده که وزن بخش بالایی دستگاه کمی سنگین باشد.

همان طور که در تصویر به وضوح پیداست، استفاده طولانی مدت از ال‌جی پرادا باعث شده این دستگاه شکل و شمایل اصلی خود را از دست بدهد. این مسئله احتمالا یکی از همان دلایلی است که از برتری آیفون حکایت دارد. نسل اول آیفون از فلز و شیشه ساخته شده بود، بنابراین حتی اگر همین امروز به سراغ آن بروید، با دستگاهی همچنان شیک و خوش‌چهره روبرو می‌شوید.

مشخصات سخت‌افزاری عجیب

image

ال‌جی پرادا در زمان عرضه مجهز به قطعاتی بود که در زمان خود بسیار جذاب به حساب می‌آمد، اما در عین حال قطعات بسیاری روی آن سوار شده بود که حتی برای سال ۲۰۰۶ نیز کافی به نظر نمی‌رسید.

بگذارید ابتدا قطعات خوب این دستگاه را بررسی کنیم. یکی از قابلیت‌هایی جذابی که در همان لحظات اولِ کار با دستگاه توجه شما را جلب می‌کند پشتیبانی از بلوتوث است. فناوری بلوتوث از سال ۲۰۰۱ وارد دستگاه‌های تجاری شد، اما حضور نسخه دوم این فناوری در موبایل ال‌جی در نگاه اول غافل‌گیرکننده است.

ال‌جی KE850 شکاف کارت حافظه microSD داشت که اگرچه بسیاری از گوشی‌های سال ۲۰۰۶ چنین قابلیتی داشتند، اما این فناوری در آن زمان هنوز بسیار جدید به حساب می‌آمد، چون مراجع استاندارد آن را تازه در سال ۲۰۰۵ تایید کرده بودند. ال‌جی پرادا می‌توانست از کارت‌های حافظه حداکثر ۲ گیگابایتی پشتیبانی کند.

پرادا در بخش دوربین لنزی داشت که در حد آیفون و حتی بهتر از آن بود. ال‌جی سنسوری ۲ مگاپیکسلی را با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل روی این دستگاه قرار داده بود که آیفون هم همین لنز را داشت. اما KE850 فلش داشت و می‌توانست فیلمبرداری کند، در حالی که محصول اپل فاقد این قابلیت‌ها بود.

فهرست کامل مشخصات ال‌جی پرادا از قرار زیر است:

 (LG Prada (KE850
نمایشگر۳ اینچی با رزولوشن ۴۰۰ در ۲۴۰ و نسبت تصویر ۵:۳
حافظه داخلی۸ مگابایت، قابل ارتقا تا ۲ گیگابایت با کارت حافظه
دوربین۲ مگاپیکسلی با فلش LED
صدابلندگوی مونو، بدون جک هدفون
ارتباطات2G، بلوتوث ۲، رادیو FM
باتری۸۰۰ میلی آمپر ساعتی
ابعاد۹۸ در ۵۴ در ۱۲ میلی متر
وزن۸۵ گرم
رنگسیاه

اصلی‌ترین نقصان ال‌جی پرادا فقدان قابلیت‌های WiFi بود. این ایراد غیرقابل توجیه بود چون اولین موبایل‌های مجهز به وای فای در سال ۲۰۰۴ به بازار آمده بودند. این مسئله برای موبایلی که مرورگر وب داشت اما نمی‌توانست از ارتباطات وای فای بهره‌مند شود، بسیار عجیب به نظر می‌رسید.

مشکل بعدی ظرفیت فضای داخلی این دستگاه بود. ال‌جی پرادا فقط ۸ مگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی داشت که البته می‌توانستید آن را با کمک کارت حافظه تا ۲ گیگابایت افزایش دهید. اما این دستگاه در مقابل آیفون که با ۴ گیگابایت فضای داخلی به بازار آمد حرفی برای گفتن نداشت.

ال‌جی پرادا همچنین یک باتری ۸۰۰ میلی آمپر ساعتی داشت که هرچند قابل تعویض بود، اما باز هم نسبت به باتری ۱۴۰۰ میلی آمپر ساعتی آیفون بسیار کم‌ظرفیت به حساب می‌آمد. گزارش‌های دریافتی از سوی کاربران نشان می‌داد که این ظرفیت باتری به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز کاربران نبوده است.

دوربینی غافل‌گیرکننده

image

دوربین ال‌جی KE850 بسیار قوی بود و انتظار دیگری هم از آن نمی‌رفت. ماژول دوربین این دستگاه می‌توانست عکس و فیلم بگیرد و نرم‌افزاری داشت که کنترل نسبتا خوبی را بر روی دوربین این محصول در اختیار شما قرار می‌داد. همان طور که گفتیم این دوربین از فلش LED هم استفاده می‌کرد.

ال‌جی پرادا درست مثل آیفون دوربین سلفی نداشت، اما ال‌جی در ماژول دوربین عقب آن آیینه کوچکی قرار داده بود تا بتوانید از همین لنز به عنوان دوربین سلفی استفاده کنید. در نتیجه این امکان وجود داشت که موقعیت خود را از طریق آیینه تنظیم نمایید و از خودتان عکس بگیرید. آیفون چنین راهکاری فراهم نکرده بود، در نتیجه ال‌جی این جا دست بالا را داشت.

در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از عکس‌های ثبت‌شده با دوربین این گوشی را بدون ویرایش و با نسبت تصویر ۴:۳ مشاهده کنید.

نرم‌افزار دوربین ال‌جی پرادا قابلیت‌های جذابی مثل تنظیم تایمر، خاموش و روشن کردن فلش یا تغییر رزولوشن از سطح پایین ۳۲۰ در ۲۴۰ تا سطح بالای ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل را در اختیار شما قرار می‌داد. همچنین می‌توانستید به تنظیمات پیشرفته‌تری مثل تعیین نوع نورپردازی و وایت بالانس هم دسترسی داشته باشید. در دوربین پرادا امکان انتخاب دستی فوکوس و حتی افزودن فیلترها وجود داشت.

این گوشی در بخش فیلمبرداری به خوبی عکاسی عمل نمی‌کرد، ولی همچنان می‌توانستید ویژگی‌های مهمی مثل رزولوشن، زوم دیجیتال و خاموش یا روشن بودن فلش LED را تنظیم کنید. آیفون اپل هیچ کدام از این ویژگی‌ها را نداشت و وقتی نرم‌افزار دوربین آن را باز می‌کردید، صرفا با یک دکمه شاتر برای گرفتن تصاویر مواجه می‌شدید.

iPhone OS در برابر Flash OS

image

اولین موبایل مجهز به اندروید در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد و نام آن HTC Dream بود. در نتیجه ال‌جی پرادا از اندروید استفاده نمی‌کرد و در عوض سیستم عاملی مبتنی بر پلتفرم Flash داشت که ما آن را Prada UI می‌نامیم. توجه داشته باشید که تا پیش از عرضه KE850 هیچ موبایلی با نمایشگر لمسی خازنی وجود نداشت. موبایل‌های قبل از پرادا از طریق دکمه‌های فیزیکی یا استایلوس قابل کنترل بودند. بنابراین ال‌جی انتخابی میان سیستم عامل‌های لمسی نداشت، چون اصلا سیستم عاملی برای صفحات لمسی تولید نشده بود.

این قسمت یکی از مهم‌ترین عوامل شکست ال‌جی پرادا به حساب می‌آید. ال‌جی می‌توانست سیستم عاملی مختص صفحات لمسی بسازد و آن را به استانداردی تازه تبدیل کند. اما این شرکت در عوض سیستم عامل فیچرفون‌ها را برداشت و با اضافه کردن قابلیت کنترل لمسی همان نرم‌افزار را به بازار فرستاد.

در نتیجه، ال‌جی پرادا کیبورد نرم‌افزاری نداشت. بنابراین وقتی می‌خواستید پیامک بنویسید با صفحه کلیدی شماره‌ای روبرو می‌شدید که از روش ورود T9 استفاده می‌کرد. اگر با کیبوردهای T9 آشنا نیستید، در این کیبوردها برای نوشتن حروف مختلف باید هر شماره را چند بار لمس می‌کردید تا به حرف مورد نظر خود برسید.

در عین حال، اپل در آیفون یک کیبورد کامل QWERTY ارائه کرد که روی صفحه ظاهر می‌شد و به راحتی می‌توانستید از آن استفاده کنید. این کیبورد در مقابل کیبوردهای T9 انقلاب بزرگی به شمار می‌آمد و کار کاربران را فوق‌العاده آسان می‌کرد.

این تنها یکی از نمونه‌های برتری iPhone OS نسبت به Prada UI بود. اپل از جنبه‌های مختلفی مثل برخورداری از یک مرورگر وب کامل، پشتیبانی از چند لمس همزمان و دسترسی به اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل مپس و یوتیوب بهتر از ال‌جی عمل کرد. در مجموع به نظر می‌رسید که نرم‌افزار اپل از آینده آمده در حالی که نرم‌افزار ال‌جی تغییری جزئی و کوچک بر گذشته است.

میخ آخر بر تابوت پرادا

image

تا این‌جا گفتیم که آیفون طراحی و ساخت پریمیوم‌تری داشت، از سخت‌افزار بهتری استفاده می‌کرد و نرم‌افزار آن در مقایسه با پرادا یک سر و گردن بالاتر بود. در نتیجه حتما الان فکر می‌کنید که قیمت موبایل اپل باید بالاتر از تلفن ال‌جی بوده باشد. درست است؟ متاسفانه یا خوشبختانه چنین نبود. قیمت پایه آیفون ۴ گیگابایتی اپل ۴۹۹ دلار بود، در حالی که ال‌جی گوشی پرادا را با قیمت ۸۴۹ دلار وارد بازار کرد. اگر این قیمت‌ها را با احتساب تورم به قیمت‌های امروزی برگردانیم، این یعنی در سال ۲۰۲۰ قیمت ال‌جی پرادا ۱۰۵۰ دلار و آیفون ۶۱۵ دلار می‌بود.

این قیمت‌گذاری قابل توجیه نبود. بله، ال‌جی فکر می‌کرد با استفاده از برند پرادا می‌تواند موبایل خود را گران‌تر از حد معمول بفروشد، اما ورود آیفون با آن قیمت پایین باعث شد همه چیز عوض شود. نکته بعدی این بود که آیفون از طریق تمام فروشگاه‌های AT&T در دسترس قرار گرفت و به صورت قراردادی عرضه شد، در حالی که ال‌جی پرادا با هیچ اپراتوری در آمریکا قرارداد نداشت و کاربران برای خرید آن باید هزینه کامل نسخه آنلاک این دستگاه را می‌پرداختند.

ال‌جی پرادا چه می‌توانست باشد

image

برای لحظاتی فرض کنید ال‌جی پرادا این مشکلات را نداشت و متحمل شکست کاملی در مقابل آیفون نمی‌شد. فرض کنید هر دو گوشی ساخت و طراحی یکسانی داشتند، سیستم عاملی خوبی ارائه می‌کردند و معقولانه قیمت‌گذاری می‌شدند. در آن صورت، اصلا عجیب نبود اگر ال‌جی امروز به موفق‌ترین تولیدکننده موبایل دنیا تبدیل می‌شد.

ولی ال‌جی نتوانست در انجام این کارها موفق شود. آن‌ها به دنبال راهی آسان و سریع برای درآمدزایی بودند؛ پس تنها یک سخت‌افزار قدرتمند (یعنی دوربین) را در بدنه‌ای پلاستیکی قرار دادند، برندی فشن روی آن گذاشتند و قیمت بالایی را از مخاطبان طلب کردند. این دستگاه شاید به صورت مستقل می‌توانست حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد، اما در مقایسه با آیفون نتوانست توجه کاربران را جلب کند.

تجربه پرادا نشان می‌دهد که چرا همیشه اول بودن به اندازه کافی مهم نیست و بهترین بودن آن چیزی است که به موفقیت یا شکست شما منجر می‌شود. اپل این موضوع را بهتر از رقبا می‌دانست، اما سال‌ها طول کشید تا ال‌جی متوجه این مسئله شود. حالا کره‌ای‌ها سخت در تلاش‌اند تا مجددا به سطح اول بازار موبایل برگردند، اما این مهم دیگر به آسانی قابل انجام نخواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

سید احسان

۱۳۹۸/۱۱/۳۰
قبل از انشار اخبار بهتره در مورد صحتش کمی تحقیق کنید..
اولین گوشی لمسی این بود؟
قبل پرادا اونهمه اچ تی سی، ای میت، سونی اریکسون گوشی لمسی تولید کرده بودن همین پی ۹۹۰ همزمان با پرادا تولید شد..پی ۹۱۰ میشه قدیمی تر از این..

امین

۱۳۹۸/۱۱/۲۹
اولین گوشی لمسی نوکیا 7710 7700 بود نه این