خانهاخبار
فرانسه اپل را به خاطر کند کردن آیفون‌ها 27.4 میلیون دلار جریمه کرد

فرانسه اپل را به خاطر کند کردن آیفون‌ها 27.4 میلیون دلار جریمه کرد

آژانس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان فرانسه در نتیجه شکایت از اپل در پی کند شدن دستگاه‌های آیفون 6 و 6s این شرکت اعلام کرد که کوپرتینویی‌ها باید 27.4 میلیون دلار غرامت بدهند.
۱۳۹۸/۱۱/۲۱

اپل در سال ۲۰۱۷ رسوایی بزرگی به بار آورد که تبعات آن هنوز گریبانگیر این غول بزرگ دنیای فناوری است. ماجرا از این قرار بود که باتری آیفون ۶ و آیفون ۶ اس به فاصله دو سال پس از عرضه شروع به افت کرده بودند و بسیاری از دستگاه‌های قدیمی این شرکت نمی‌توانند عملکرد مورد انتظاری داشته باشند. این مسئله تا جایی ادامه یافت که تلفن‌های اپل قادر نبودند انرژی لازم برای انجام برخی عملیات‌ها را تامین کنند، به همین خاطر دستگاه‌ها در برخی مواقع خاموش می‌شدند.

اپل در پی این اتفاقات iOS 10.2.1 را منتشر کرد که باعث حل این مشکل شد. اما اهالی کوپرتینو از ارائه توضیحات مبنی بر چگونگی حل این مشکل سرباز زدند. مدتی بعد مشخص شد که آپدیت‌های قبلی iOS با بررسی وضعیت سلامت باتری انتخاب می‌کرد که کدام دستگاه‌ها امکان استفاده از تمام توان پردازنده را نداشته باشند.

همین مسئله باعث شد شمار زیادی از آیفون‌ها کند شوند و کاربرانی که به یکباره با این اتفاق روبرو شده بودند نمی‌توانستند پاسخی برای آن پیدا کنند. از آن‌جایی که هیچ کس نمی‌دانست مشکل اصلی این دستگاه‌ها به باتری آن‌ها مربوط است و با تعویض باتری می‌شد این ایراد را برطرف کرد، احتمالا خیلی‌ها دست به تعویض موبایل خود زدند.

بعد از کشف این موضوع توسط محققان مستقل، اپل عذرخواهی کرد و وعده داد که از این پس با شفافیت بیشتری فعالیت‌های خود را انجام دهد. به همین خاطر است که امروز بخشی تحت عنوان Battery Health در منوی تنظیمات آیفون قرار داده شده تا بتوانیم وضعیت سلامت باتری را ببینیم و بدانیم که چه زمانی باید به فکر تعویض آن باشیم. کوپرتینویی‌ها چندی پیش برنامه‌ای تخفیف‌دار برای تعویض باتری آیفون‌های خود راه‌اندازی کردند تا کاربران بتوانند با پرداخت ۳۰ دلار باتری دستگاهشان را تعویض کنند.

image

با این حال، به نظر می‌رسد که اپل هنوز به طور کامل از شر این رسوایی خلاص نشده است. آژانس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان فرانسه موسوم به DGCCRF در اوایل ژانویه ۲۰۱۸ تحقیقاتی را پیرامون این مسئله آغاز کرد. در آن ایام اپل با شفافیت به کاهش توان دستگاه‌ها اذعان و اعلام کرده بود که اقدامات خاصی را برای پایین آوردن عملکردهای گوشی انجام داده؛ اقداماتی که احتمالا بر کارایی دستگاه‌ها اثر گذاشته است.

حالا بر اساس قوانین فرانسه، اگر شرکتی در کاهش عمر محصولات خود مقصر شناخته شود، ممکن است به اندازه ۵ درصد از فروش سالانه آن دستگاه جریمه شود، خصوصا اگر شواهدی مبنی بر تعمد در انجام این اقدام به منظور افزایش فروش محصولات جدید شرکت وجود داشته باشد. این نهاد نظارتی در گزارش پایانی خود اعلام کرده که اپل مرتکب انجام اقدامات تجاری گمراه‌کننده‌ای شده است.

مرجع DGCCRF که بخشی از وزارت اقتصاد فرانسه به حساب می‌آید در نهایت اپل را ۲۷.۴ میلیون دلار جریمه کرده و این شرکت با پرداخت این جریمه موافقت کرده است. گروه حقوق مصرف‌کنندگان HOP که مدعی اصلی این تحقیقات بوده می‌گوید نتیجه این دادرسی پیروزی بزرگی برای مصرف‌کنندگان و طرفداران محیط‌زیست است.

اپل در بیانیه‌ای پیرامون این خبر گفت: «هدف ما همواره تولید محصولات ایمنی بوده که مشتریان‌مان از آن‌ها راضی باشند. تولید آیفون‌هایی که بیشترین عمر مفید ممکن را داشته باشند بخش مهمی از همین هدف است.» این جریمه معادل ۱ دلار به ازای هر آیفونی است که در فرانسه فروخته شده و تحت تاثیر این اتفاق بوده است.

علاوه بر فرانسه، کشورهایی مثل کره جنوبی، ایتالیا و ایالات متحده هم اپل را به دادگاه کشیده بودند. با این حال، نکته مهمی که از وقوع این حادثه حاصل شده اضافه شدن قابلیت‌های مفیدی مثل سلامت باتری، Screen Time و ارائه اطلاعات کارآمدی در بخش حریم خصوصی بوده که در نسخه‌های اخیر iOS به این سیستم عامل اشاره شده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)